Blå tetra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Blå tetra?

Min flickvän kom just hem med några fiskar jag aldrig sett förut. Det är en tetra av något slag, kanske en Hemigrammus? Fiskarna är runt 2 cm, nästan genomskinliga, men med mycket kraftig djupblå glans, främst på bakre halvan av kroppen. På stjärtfenan har de saxfisk-liknande svartvita teckningar. _Oerhört_ vackra fiskar, men vad sjutton är det för nåt?

Har inga foton just nu, men kanske kan fixa några under kvällen. Återkommer isf.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Ursprungligen skickat av Azur
    _Oerhört_ vackra fiskar, men vad sjutton är det för nåt?
    Har lyckats identifiera dem nu - det är Cochu's blå tetra, aka moskitotetra, med det vackra latinska namnet Boehlkea fredcochui (återigen bevisande att det är ett misstag att döpa djur efter personer, hur förtjänta Böhlke och Fred Cochu än var).
    Zoopets bild på djuret är kraftigt missvisande, om det ens är samma art - tetran är egentligen djupblå på bakkroppen, och ser ut så här:
    http://www.akwafoto.pl/fotoreport/ostrava2002/boehlkea_fredcochui3.jpg

Mycket vackra djur. Skall försöka få tag i lite fler.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• syke
      • August 2002
      • 124

såna har jag också varit inne på lite... men det stod nåt om fenbitar här på zoopet, det vore inte bra.

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Har inte sett nåt sånt än, men jag har ju bara haft dem ett dygn. Plus att jag inte har några långsamma slöjfenade fiskar. Hitintills har de bara varit extremt aktiva, föredrar att hålla till rakt under metall-haliden (så färgerna kommer fram extra bra), och är om möjligt ännu glupskare än neontetrorna och solstrålarna.

På nätet påstås det att blå tetror vanligen är vildfångade, men jag är helt spikad på att detta är odlade fiskar.

Kommentar

• Bilbo
          • February 2002
          • 2119

Otroligt läckra fiskar, bara att gratulera!
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

Kommentar

Arbetssätt...