Crenuchus spilurus "rödfenstetra"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    Crenuchus spilurus "rödfenstetra"

    Efter ett tips i en annan tråd (den om stänktetror) svängde jag förbi akvarie-leasing för att kolla upp denna rovtetra.

    wow, kärlek vid första ögonkastet och turligt nog hadde jag precis blivit av med brors fiskar från min 332L burk, så däri går endast ett par chokladciklider och lite malar.

    köpte 2 par, tror jag, och introducerade dem till karet.

    nu till min riktiga fråga, jag har googlat tills ja vart blå (innan ja köpte fiskarna såklart) men hittat ytterst lite matnyttig info om denna tetra, någon som kan ge mig lite info? mina 4 har inte viljat äta ännu, nu har det iofs bara gått en kväll. Är de kräsna på levande foder eller brukar det gå bra med frysfoder/pellets?

    tacksam för all hjälp jag kan få.
    fish r friend
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Grattis! Visst är de coola? Jag var själv fruktansvärt sugen att köpa dem, men jag hade inte plats. Kul att de kom till ett bra hem! Nu är du nästan tvungen att ta en bra bild på dem, och ersätta Zoopets rysliga bild!

    Jag har aldrig hållit rovtetror, så det här är ren hörsägen, MEN - de är parlevande, och sägs bete sig ungefär som dvärgciklider, dvs hålla revir, bo i grotta, piska grannen... hela paketet.
    Vet ej hur knepiga de är att få att äta frysfoder, men min erfarenhet är att mycket få fiskar säger nej till t.ex. artemia eller räkmix.

    En annan sak - jag är inte alls säker på att det där är Crenuchus spilurus. De bilder på spilurus jag sett har inte haft den där röda stjärten som de här fiskarna har, så det KAN vara nån av de andra arterna av Crenuchus (inte för att jag vet hur de ser ut).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #3
      Jag är relativt säker på att det är rätt art. lite bilder har jag hittat, ingen bra info dock.

      Du säger att zoopet har en bild? jag hittar den inte.

      Och ja, de är mycket coola fiskar.
      fish r friend

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Sorry, mindes fel, det är släktingen Poecilocharax som finns på en ryslig bild här ( http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=901 - jfr med denna bild på ett mindre stressat djur: http://www.salmlernetz.de/html/Crenuchidae/Poecilocharax-Dateien/weitzmani.jpg )
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • NinaStina
          • March 2003
          • 314

          #5
          hallå!
          Ska ni besvara mig eller någon annan?????

          vad ska jag ha för fisk???


          ida

          Kommentar

          • Olle A
            • January 2002
            • 1661

            #6
            Hej!
            Crenucus spilurus ser ut som en rovfisk och beskrivs ofta som en sådan, men är faktiskt mycket fredlig och kan mycket väl gå ihop med mindre fiskar. Jag har själv haft den i mitt sällskapsakvarium utan problem. Arten leker i trånga grottor där hanen vaktar äggen som en ciklid.

            Olle

            Kommentar

            Arbetssätt...