Piraya för/nackdelar, tack..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adam.N
    • July 2003
    • 35

    #16
    Låter som zingo har hållt sina pirayor fel eller fövantat sig alldeles för mycket. När de hålls rätt i stim gör de skada på allt som kommer i karet

    Kommentar

    • Alexraptor
      • August 2002
      • 117

      #17
      du låter som en sån där fjant som bara vill hålla dom för att dom verkar häftiga. att dom kan slita sönde sin a byten. men till och med i vilt tillstånd så kan dom vara rätt så lugna av sig när de inte är hungriga.

      Kommentar

      • zingo_boy
        • August 2002
        • 983

        #18
        nej nej nej. de har jag inte alls. jag har aldrig haft pirayor ens, men när jag pryade på en djuraffär med som hade pirayor i ett akvarium (på tok för litet för dom, som för alla andra fiskar) erfarade jag att pirayor måste vara de mest o dramatiska fiskar du kan ha. till och med guppy är mer personligare än dom, och inte alls lika rovgiriga som jag trodde innan.

        på natur dokumentärer framstår alltid pirayan som en super farliog fisk som smäller i sej flera ton boskap på några minuter, i de fria ja, men i fångenskap är de en helt annan femma.

        Kommentar

        • Haleli
          • August 2003
          • 413

          #19
          Pirayor är krävande fiskar,både vad gäller utrymme och ägare.
          Jag känner en mycket duktig akvarist som har odlat P.nattereri många gånger.Han fick lugn och lekro i akvariet först när han tunnade ut gruppen från de 12 ungdjur han startade med till 3,(2honor+1hane)
          Denna trio lekte regelbundet under många år. Akvariets storlek var drygt 2000 liter ! Innan han gallrade ut var det ständiga bråk i gruppen, och många bitskador bl.a i samband med utfodringen,(torskfile,sej, räkor m skal,flytande ciklidpellets(large)).
          Vi hobbyister har sällan tillgång till de volymer som krävs för att hålla ett stim av dessa rovtetror i vuxen ålder!
          Skygga ? Dom kräver tid,omtanke och respekt.Och att få vänja sig vid dig som ägare, och att du inför fasta rutiner vad gäller utfodring och vattenbyten. Pirayor kan ge dig en upplevelse du inte trodde var möjlig med någon fisk. Dom är både läraktiga och intelligenta !De tre grupper av vuxna P. nattereri jag själv har är inte skygga alls, de skulle utan vidare äta ur min hand om jag vågade pröva det !
          Vuxna pirayor kräver stora revir, och agerar inte som stimfiskar utom under jakten på ett tilltänkt byte. Och bytet kan vara "kompisen" om akvariet är för litet!
          Lisa

          Kommentar

          • zingo_boy
            • August 2002
            • 983

            #20
            jaha, där ser man. ännu en fördom är borta hos mej.

            Kommentar

            • walle_1
              • April 2003
              • 221

              #21
              Kanske ska tilläggas att pirayor INTE blir 20 cm på ett halvår. Dom växer hyfsat fort upp till 12-13 cm sen saktar dom ner ganska rejält. Jag har heller inga vidare roliga erfarenheter av dessa fiskar. Men det kan nog vara som du säger, ger man det hela tid och ger dom en stor miljö med bra inredning och rätt vatten så kan dom säkert visa upp ett roligare beteende.


              MVH Martin
              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • Agnes
                • July 2002
                • 109

                #22
                Gäller samma sak vegeterianpirayan (pacun)?

                Kommentar

                • Ola paul
                  • March 2003
                  • 432

                  #23
                  Att dom attackerar i naturen och dödar stora djur på ett par sec det är ju sant men dom är inte 10 st då dom är säkert flera 100!!
                  Ola Lindeberg.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                  Kommentar

                  • Alexraptor
                    • August 2002
                    • 117

                    #24
                    ibland så struntar de fullständigt i stora djur i det vilda.

                    nä min är inte ett dugg agressiv men han e skitkul att kolla på.

                    haft en pleco me honom i två månader nu. o ingen skada på plecon ännu

                    Kommentar

                    Arbetssätt...