Svart neontetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pyri
    • December 2002
    • 133

    Svart neontetra

    Hej!

    Jag har funderat på att skaffa ett stim svartisar men jag vet inget om dem... Är de så fina i verkligheten som på bilden här på zoopet eller är de mer färglösa? Måste man ha dämpad belysning.. Jag har två lysrör i ett 150l akvarium.. Hmm tror ni att de tål att gå ihop med paletter? Kan de få neonsjukan och hur yttrar den sig isåfall och hur kan man göra för att förebygga sjukdomen? Stimmar den bra?

    Tacksam för svar!

    Hälsningar Rebecca
    540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.
  • Corydoras mad
    • April 2003
    • 1686

    #2
    <font color="red">Den är mycket vacker och stimmar fint, osäker på sjukdomar, men jag tror den inte bli sjuk så lätt. Finns inget som helst problem med att du har paletter, lycka till, de är verkligen vackra!</font id="red">
    /Mathias
    The Corydoras freak

    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

    Kommentar

    • pyri
      • December 2002
      • 133

      #3
      Tack för hjälpen!

      -Rebecca
      540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

      Kommentar

      • Cuaifeach
        • March 2003
        • 92

        #4
        Jag har ett stim på 9 st individer och jag tycker att de är väldigt trevliga att titta på, en gång har jag haft vita prick i akvariet men ingen i stimmet dog.

        Den enda gången mina är färglösa är vid/precis efter vattenbyte, annars har de en fin färg. Egentligen har jag för hårt vatten för svarta neontetror men jag köper de från affären här på Öland så de har hunnit vänja sig innan de kom ner i mitt kar och jag vet att de klarar det. Har haft 6 dödsfall på snart 2 år skulle tro att det dels beror på ålder och olyckor med filtret.

        Kommentar

        • pyri
          • December 2002
          • 133

          #5
          Hej!
          Tack för hjälpen!

          Har du stark belysning i ditt akvarie? I mitt är det rätt så ljust så jag är rädd att deras färger inte kommer till sin rätt..
          Fast det är ju klart mina palettciklider har starka färger trots belysningen...
          Förresten skimrar de lite i lila som på bilden här på zoopet? Det tycker jag är så fint!

          Hälsningar Rebecca
          540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

          Kommentar

          • Cuaifeach
            • March 2003
            • 92

            #6
            Jag har ett lysrör som heter PowerGlo http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1122

            Funderar på att byta märke nästa gång det är dags för byte så jag får ett med mer gröna och gula våglängder för växternas skull.

            Det enda lila jag kan se på dem i dag är i slutet av den turkosa randen, brukar variera lite från dag till dag men mest är de svarta med turkos rand. Jag har söderfönster här i mitt rum men det tycker jag inte påverkar färgen. Mycket trevlig fisk.

            Kommentar

            • pyri
              • December 2002
              • 133

              #7
              Hej jag har varit och tittat på dem i akvrieaffären nu.. men de ser inte alls ut som på bilden här på zoopet.. de hadde en beige/vit bakgrundsfärg lite svart och ett neonsträck ovanför.. på zoopetbilden är de ju lila och rätt så mkt svart på dem...

              HMM.. beror det på att de inte trivs riktigt i akvarieaffären eller på att de på zoopet hittat ett extra fint exemplar? Kanske vildfångat?

              MVH
              Rebecca
              540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

              Kommentar

              • Peter1904
                • February 2003
                • 1079

                #8
                Jag har svårt att uttala mig om just den svarta neontetran men ofta så är fiskar bleka i akvarieaffärer där dom går trångt i kalt inredda kar.

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  helt rätt..ofta får fiskarna mycket bättre färger om de får komma hem till ett kar med lite mer gömställen & mindre grannar.. & ofta bättre & mer varierad mat =)
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    Har ett gäng svarta neontetror som var perfekta när de gick ensamma med ett par malar. Belysningen blev automatiskt dämpad pga flytväxter och torvbrunt vatten. En dag upptäckte jag att de fått ett (1) yngel. Mitt allra snyggaste akvarium.
                    Sen stoppade jag i tre apistogramma, och sen dess ser jag knappt tetrorna. Blekare har de blivit också. Suck.
                    mvh Daniel
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    Arbetssätt...