Stim?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    Stim?

    Som jag har fattat det är många tetror "stamfiskar"... Om man har 10 Neontetror och 10 Glödbandstetror i samma akvarie kommer dom då att "stimma" med varandra eller håller dom sig i två olika stim?
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Både och kan man säga. De kommer att känna trygghet med de andra tetrorna men mest med de som ser likadana ut. I ett akvarium brukar de flesta tetror gå i tydliga stim endast när de blir skrämda t ex vid vattenbyte eller om man lägger i en rovfisk.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • marcus_swe
      • July 2003
      • 483

      #3
      Hur är det med ovannömda tetror och skalarer? Vill mycket gärna ha båda sorterna... Skall man vänta med att köpa skalarerna tills tetrorna är stora och sedan köpa så små skalarer som möjligt?

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Jag läste i ett annat innlägg här på forumet att man skulle köpa höga tetror så dom inte går in i munnen på skalarerna, kommer inte ihåg vad den tetrasorten hette... Eller så gör du som du sa så ska det inte vara någon fara
        Denise

        Kommentar

        • marcus_swe
          • July 2003
          • 483

          #5
          Kea det tom. vara så att det är går bra att ha tetror som första fiskar i ett nytt akvarie innan det hunnit bli bra balans i det?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

            #6
            Jag skulle inte hålla små tetror med scalarer utan välja minst kejsartetrestorlek. Brilant/Diamant-, Opal/Colombia-, Dolksticks- och sorgmanteltetra är exempel.
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

            Kommentar

            • supersweet
              • December 2002
              • 39

              #7
              jag har en klump scalarer ihop med mitt stim med glödbandstetror, nemas problemas. Det är möjligt att Scalarerna käkar på kvidden, men det är nog en smula överdrivet.

              Funkar det så funkar det.
              Sweet, supersweet.

              Kommentar

              • Mijja
                • August 2003
                • 19

                #8
                Jag tycker du ska köpa små skalar i så fall. Chansen är mindre att de äter uppp ynglen om de växer upp med dem. Mina tetror (neon och glödband) stimmar bra ihop!! De är väldigt snyggt faktiskt!!! Men, man måste hitta en bra mellan temp. för neonerna vill ha lite kallare med glödbanden lite varmare...
                Mina skalare fungerar bra tillsammans med tetrorna men han är ju uppvuxen med dem,,,

                Mvh Maria

                Kommentar

                • nin
                  • August 2003
                  • 16

                  #9
                  Köper man små skalarer så växer de med tiden och kan äta upp mindre fisk. Så de små tetrorna skulle jag inte rekommendera.

                  Jag har skalarer med sorgmanteltetra, blodtetra, koppartetra och det fungerar då det är höjd på dem så skalarerna får inte in dem i munnen.

                  Alla djur är underbara

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen skickat av supersweet
                    Det är möjligt att Scalarerna käkar på kvidden, men det är nog en smula överdrivet.
                    Små tetror är vad vilda scalarer i huvudsak livnär sig på. I fångenskap kan det fungera att hålla scalarer med små tetror, men min erfarenhet är förr eller senare kommer en scalare på att, hallå, det där är ju mat, och sen börjar tetrorna försvinna...

                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Vet inte om jag är ute och cyklar nu, men är inte både neoner och kardinaler rätt så dåliga på att gå i stim, tycker mest de far runt som förvirrade små juveler i karet. Vill man ha en tetra som garanterat går i stim utan att behöva skrämmas ihop, så rekommenderar jag Rödmunstetran. Den blir också lite större och borde klara Scalarer galant.
                      Ytterligare snygga tetror som blir lite större är Citrontetror och Robertsitetror.
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • gosatta
                        • December 2002
                        • 2669

                        #12
                        Fullvixna glödbandstetror TROR jag skullegå ganska bra med skalarer för dom blir rätt så stora endå. Dock är det ju svårt å få alla i samma grupp att hålla samma storlek utan att någon halkar efter så lite svin blir det nog endå.

                        Jag har blivit av med lite kardinaler som har halkat efter till mina skalarer men det verkar som om faran är som störst när skalarerna har ägg annars har jag ens itne sett något försök från skalarerna att äta tetror.

                        Men som sagt tetror är ju deras naturliga föda så lite "svin" får man räkna med om man nu vill hålla skalarer och tetror ihopp.
                        /Mats Åhrman
                        http://www.gosatta.org
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com
                        http://www.ciklid.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...