Sjukdom??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    Sjukdom??

    Var nere o köpte 5 citrontetra igår......
    Dom simmade i ett stim o verka må toppen......
    När jag kolla in i akvariet för ett tag sen så såg jag till min fasa att 3 av dom va döda, hade liksom krökt rygg...
    Dom 2 resterande verkar inte må riktigt 100 då den ena ligger tryckt, på sidan under roten, den andre simmar runt med mina guppy men båda andas väldigt kraftigt......
    Vad kan detta bero på????
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    #2
    Den som var under roten har börjat simma omkring men andas c.a 4-5 ggr i sekunden...

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      En gissning är att ditt vatten väsentligt skiljer sig från det vatten som fanns i akvariebutiken... Har du några extrema värden på ditt akvarievatten? Jag tror inte sjukdomen har med deras häftiga andning att göra, det är ett symptom på att de är stressade av något. Det kan också vara en parasit de fått. När jag hade parasiter i akvariet så fick en del av mina yngel "värsta tokrycket" och simmade runt som galna och strök sig mot allt. Till sist så orkade de inte simma mer, utan lade sig på botten någon halvtimme och vilade upp sig, samtidigt som de andades häftigt. Om jag inte sett deras vilda försök att klia av sig parasiterna hade jag inte förstått något alls...

      För att försöka rädda dina fiskar: Flytta dem till en hink eller motsvarande med vanligt kranvatten och hoppas på det bästa.

      Swetrot

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        • March 2003
        • 826

        #4
        Har perfekta vattenvärden o växter som de kan gömma sig bland....
        Men de skumma e de att dom som dog nästan var dubbelvikta.....

        Kommentar

        • Nova
          • April 2003
          • 512

          #5
          Hmm... låter skumt det där. Ingen annan fisk som har dött eller verkar må dåligt? Tetror verkar vara känsliga fiskar...
          Denise

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            • March 2003
            • 826

            #6
            Det sluta med att 1 överlevde... va nere o fick 4 nya som har överlevt.....Fast de var större c.a 5 cm o silvergrå i färgen.....Nån som vet vilken art detta är???

            Kommentar

            • Nova
              • April 2003
              • 512

              #7
              precis så hände med mina 10 neontetror som jag just hade köpt. Alla utom EN dog under medicineringen mot vitaprick... kanske dags att köpa nya neontetror snart, så den ensammna får vänner.
              Denise

              Kommentar

              Arbetssätt...