Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asd
    • May 2003
    • 12

    Diskus

    Nu jäv...Skall jag börja med diskus fast jag är varnad de står alltid stilla mm...vad skall jag ha för andra fiskar till mina disk..
    Lyse?Mat?mitt akvarium på ca 540L inredning ph? temp? men mitt största problem är vilka fiskar tillsammans med de???Hur många till akvariet?Skall man köpa alla samtidigt??
    Mvh Roffan
    R-H
  • Melina
    • April 2002
    • 139

    #2
    Hej,
    Discus är ett bra fiskval =) jag hade altum med mina och det funkade perfekt. Det blir en väldigt snygg kombination dessutom. Ett gäng tetror går också bra om inte altumen är för stora. Mina 25cm altum åt stora kardinaltetror i ett hugg så man bör vara försiktig. Jag brukade ha ett lysrör till mina discusar och det funkade bra (mitt akvarium låg på 250 liter), så du kan nog ha 1-2 lysrör till ditt akvarium. De gillar dämpad belysning, nån flytväxt skadar inte heller. Man kan mata med räkmix och svarta/röda mygglarver och andra frysfoder. Nu har jag hört väääldigt mkt om att röda inte är bra men discusarna är så himla förtjusta i det så jag brukade ge ibland. Jag hade väldigt stort problem med att inreda med växter då jag hade en temperatur på 31 grader i mitt vatten. Vissa tycker det räcker med 29 men mina discusar åt väldigt bra när jag hade högre temp, så därför hade jag rätt mkt rötter och några tåligare växtarter (t.ex javaormbunke och svärdplanta). Eftersom jag bor i Stockholm har vi ett högt ph, men jag har aldrig brytt mig om att sänka det. Mina discusar och altum klarade sig bra med 7-7,5 så jag tror inte det är sådär superviktigt, men torv och rötter är nog bra att använda om ph:t är över 7,5. Det allra bästa skulle nog vara att ha ph 6,5, fast som sagt klarar sig discusar i högre ph-värde. Till ditt akvarium skulle 20-25 ungdjur av discus trivas, gärna att man köper alla på en gång och i samma storlek så att ingen mobbar någon annan. Tror det var allt, lycka till! Discusar är inte alls så lugna som man tror utan väldigt sociala och trevliga fiskar.

    Hälsningar Melina
    Mvh Melina

    Kommentar

    • pod
      • May 2003
      • 73

      #3
      Jag har precis inhandlat 6 st diskus til mitt 342 liters hörnakvarie.
      Till dessa går två praktbotier, 10 kardinaltetror,2 st ancistrus ,3 fläckiga pansar malar , 2 kuhli ålar.
      Har 29 grader i vattnet,vatten ph ur kran är 8,3.
      Har sänkt det till 7-7,5 med torv ,ytterligare sänkning med co2.
      Ligger strax under 7 iaf.
      Lyse är två dåliga rör som föjde med rampen ( de är alltid kassa ) 30 w.
      Fiskarna går iaf i ett växt akvarie.
      Desto varmare man har desto mer begränsat blir urvalet av växter.
      Dock så har jag läst mig till att diskus kan has vid 26 27 grader.
      Det beror väl på vad fisken är van vid.

      Mat. Dels lite koi pellets som fiskarna var uppfödda på.
      Samt lite fryst mat som jag fick med.
      Uppfödaren använde vitaminer ,grönsaker ,samt blåmusslor.
      Inte oxhjärta (pga det onaturliga fettet )

      Kommentar

      • Nemesis
        • May 2003
        • 161

        #4
        Jag har själv aldrig haft discus, men av vad jag har hört här skall man köpa alla samtidigt i samma storlek från samma affär. Affären tar in från grossisten fiskar i storleksordning, och skickar iväg fiskarna till affärerna slumpvis, så även om man köper alla från samma affär är risken minimal att man får fiskar som är släkt med varandra. Man skall med discus börja med en grupp på 6-8 ungdjur, och jag skulle gissa på att det är lagom till din burk.

        Discus skall man mata omväxlande med många olika sorters mat, typ mygglarver, oxhjärta, artemia, torrfoder, räkmix och sådant, mycket varierad diet är bra. Temperaturen skall ligga mellan 26 och 29 grader enligt vad jag har hört, och ph tror jag är bra mellan 6 och 7, men det är någonting jag tror jag hört, ingenting säkert alltså. Tillsammans med dem kan man väl ha lite av varje, men inga vilda fiskar eller fenbitare, och inte heller små små fiskar som t.ex. neontetror då de med största sannolikhet blir mat. Att rekommendera är sydamerikanska fiskar eftersom det blir mera biotopriktigt. Pansarmalar är bra på att äta upp mat som faller till botten, och ancistrus eller otoclinus äter alger. Man kan säkert hålla discus med inte alltför agressiva ciklider också, till exempel apistogrammadvärgciklider och bågciklider. Bilbukfiskar kan vara fina som ytfiskar tillsammans med discus, och de är så höga att de inte blir uppätna.

        Discus lever i naturen i en biotop utan växter, om jag inte minns fel finns de i svartvattendelen av amazonas. Växter kan man dock ha så länge de tål det varma vattnet.

        Jag är inte säker på min sak eftersom jag aldrig haft discus själv, och allt jag skrivit kommer antingen från böcker, zooaffärsinnehavare eller andra akvarister, så om någon annan säger någonting annat har de säkert rätt.

        Kommentar

        • gurkan
          • March 2003
          • 632

          #5
          ska man ha växter med discus så ska man ha svärdsplantor
          corydoras.

          Kommentar

          • pod
            • May 2003
            • 73

            #6
            fast det dära med att man inte skall köpa syskon är rätt så långsökt..
            Det är ju just så odlarna gör.
            Har du fina linjer i ett lekpar så odlar du i rak nedanstående linjer på deras avkommor (på syskonen alltså).
            Plenty med inavel.
            Hade jag haft affär så hade jag aldrig någonsin blandat olika leveranser med diskus i samma kar.

            Kommentar

            • Bilbo
              • February 2002
              • 2119

              #7
              Om du skall börja med unga discusar skall du ha minst 10 i ditt kar gärna 15, för att sedan gallra ur när de växer till sig. 10 vuxna är rätt lagom i ett 540 om du skippar Altumen. Som "tillbehör" kan jag rekommendera citrontetror och Corydoras sterbai, minst 15 av varje. Ta reda på vad handlaren/odlaren haft för vattenvärden, och försök köra på samma som i butiken! Criniumlök, vallisneria, svärdsplantor, lotus (näckros), och Anubias funkade i mitt discuskar.

              Lycka till!
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

              Kommentar

              • ahlin
                • September 2002
                • 234

                #8
                http://user.tninet.se/~tbu347q/topartiklar.htm

                Kommentar

                • Jimmie_
                  • May 2003
                  • 81

                  #9
                  Gå in på denna sidan så kan du laddda ner ett bra program om Diskus på svenska.
                  http://www.discusfish.nu/

                  Kommentar

                  • Alva
                    • May 2003
                    • 434

                    #10
                    Hej, jag ska köpa några corydoras, men går det att ha unga diskus på en temp av 26-27 så att man kan ha dom tillsammans? Har inga diskus än men min syrra ska köpa.
                    <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

                    Kommentar

                    • Pelle__k
                      • March 2003
                      • 646

                      #11
                      Hej Alva! (Ni andra med!)
                      Jag har funderat på cydoras men när jag skrev det med hjälp av sökmotorn blev det inga träffar!!! Vad skall jag skriva för att få träff?
                      www.discusklubben.se
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

                      Kommentar

                      • discus10
                        • April 2003
                        • 413

                        #12
                        Skriv corydora & inte cydoras. Det blir nog lite fel.
                        Mvh Jonas
                        http://www.discusklubben.se

                        Kommentar

                        • Pelle__k
                          • March 2003
                          • 646

                          #13
                          Haha!
                          Är lite trött efter en stadig Lunch! Erkänner min "lilla" felstavning!! Tack discus10, du gav mig ett gott skratt åt min egen version av cydoras,sorry corydoras!
                          www.discusklubben.se
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

                          Kommentar

                          • Alva
                            • May 2003
                            • 434

                            #14
                            Stannar typ unga diskusar i växten om de inte får 30c+? Annars skulle det vara bra att ha dom tillsammans, pansarna käkar ju lite räster från botten. Men kan man kompromissa fram en temp så båda trivs? Diskusarna ska inte bo där hela sitt liv men ändå, annars får malarna det lite trångt ett tag....
                            <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

                            Kommentar

                            • Pelle__k
                              • March 2003
                              • 646

                              #15
                              Nej!
                              Fiskarna stannar inte i växten med temp under 30gr! Men hög temp ökar ämnesomsättningen och de äter mer och växer därför fortare! Jag hade mina små i ca 29-30gr och nu när de har vuxit lite bor de tillsammans med 70st kardinaltetror i 28.5gr!
                              www.discusklubben.se
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

                              Kommentar

                              Arbetssätt...