Kejsartetra leker...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dezplay
    • January 2008
    • 161

    Kejsartetra leker...

    Tjo!

    Jag har ett 600liters med 10kejsartetror, 4 G. Altifrons i 20cm klassen, 4 svärdbärare och 2 Paratilapia i 20cm klassen också. Och mina små tetror ser ut att leka i en stor javaormbunke jag har. Förmodligen kommer ju ynglen bli uppätna när dom kläcks eller vad tror ni? gömmer sig dessa yngel bra eller ska jag lyfta upp växten inom några dar och suga upp ynglen ifall det är några å flytta dom till ett eget akvarie? Har aldrig haft tetror förut bara feta ciklider

    Mvh Micke
    dra räva i môs, TIAHÔLM!
  • dezplay
    • January 2008
    • 161

    #2
    Sett att många slänger över en hane och en hona i ett litet lekakvarium med javamossa och andra växtligheter. Men om jag nu gör det, hur vet jag NÄR dom lekt och ta bort paret? inte lätt att se ägg om man har massa blommer i kart :P
    dra räva i môs, TIAHÔLM!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ja de kommer säkert att bli mat - även föräldrarna äter ju sin egen avkomma.
      Så vill man odla dom bör man flytta över paret till ett litet akvarium när honan börjar bli rund och sedan flytta dom efter att dom lekt (då honan inte är så rund längre)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ove.P
        • March 2007
        • 168

        #4
        Det är lätt att se när Kejsartetror leker. De brukar då simma in i t.ex Javamossa och skaka först honan och sedan hanen. När du sett att dem gjort det ett par gånger så kan du flytta fiskarna.
        www.ciklid.org

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Just kejsartetra är väl den tetra som lämpar sej väl för så kallad "naturlig lek". Så vid tät vegetation kommer en del yngel att klara sej även om föräldrarna är kvar och de hittar lämplig föda.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...