Vilken fisk klarar att leva med pirayan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • billy.g
    • February 2011
    • 45

    Vilken fisk klarar att leva med pirayan

    Har funderingar på att ta över ett gäng pirayor till ett 720 liters akvarium men undrar nu vad man kan ha för fisk ihop och malar har sett en film med en stor segelfena i och ett gäng kardinaler men vill även ha någon större fisk kan någon malawi klara pirayan?? Men det kanske inte går med någon annan sort???
    www.Rovfisk.se
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Lurigt. De enda firrar jag sett funkar med piraya är enten typ malar, harneskmalar, som du är inne på redan. I sämsta fall (svultna pirayor) så klipper de ögonen på dem (plus att de slaktar varandra upp till 5-6 cm). Eller så kör man småfirrar - till större piraya har jag sett neon/kardinaltetra/fjärilsciklider - men då snackar vi stora pirayor, ca 30 cm. I den sizen verkar de inte jag runt efter småfisk, det är "inte lönt". Ovanstående är bara vad jag observerat, aldrig haft piraya själv. Jag hade aldrig kombinerat dem med något, personligen. Skrajsna firrar när man pysslar med burken, men jag hade aldrig velat vara en liten fisk bredvid dem... det går fort, om pirayorna vill.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Cold
      • March 2006
      • 1127

      #3
      När jag hade pirayor förut så hade jag en gibbicep med dom. Det gick bra,iofs va den betydligt större om dom.
      Hade inga problem,men ja tog bort den efter ett tag,just in case dom fick för sig nått.
      540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

      Kommentar

      • billy.g
        • February 2011
        • 45

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Lurigt. De enda firrar jag sett funkar med piraya är enten typ malar, harneskmalar, som du är inne på redan. I sämsta fall (svultna pirayor) så klipper de ögonen på dem (plus att de slaktar varandra upp till 5-6 cm). Eller så kör man småfirrar - till större piraya har jag sett neon/kardinaltetra/fjärilsciklider - men då snackar vi stora pirayor, ca 30 cm. I den sizen verkar de inte jag runt efter småfisk, det är "inte lönt". Ovanstående är bara vad jag observerat, aldrig haft piraya själv. Jag hade aldrig kombinerat dem med något, personligen. Skrajsna firrar när man pysslar med burken, men jag hade aldrig velat vara en liten fisk bredvid dem... det går fort, om pirayorna vill.

        Hilsen,

        /P
        Ne det är just vad jag tror med <tt det inte kommer funka i längden med andra fiskar förmodar att så länge man håller dom mätta och tillfredsställda så går det men så en dag..... Får nog fundera lite till tycker dom är fina djur men så tråkigt med bara några pirayor i ett akvarium
        www.Rovfisk.se

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Pirayor är väldigt nervösa fiskar, vad jag har observerat. Det kräs inte mycket för att e ska freaka ut och simma in i allt möjligt och kanske skada sig.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Cold
            • March 2006
            • 1127

            #6
            Ursprungligen postat av macke_fisk
            Pirayor är väldigt nervösa fiskar, vad jag har observerat.
            Håller med,mina va mycke skrajsen av sig. Va väl bara då jag matade dom dom gick crazy som allmänheten verka tro att dom är hela tiden. Typ stoppar man ner handen så försvinner den. Mina for som en avlöning och ställde sig vid en av sidorna och tryckte.
            540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

            Kommentar

            • CuRSeD
              • April 2009
              • 186

              #7
              ja har mina med kardinal och en stor segelfens pleco,. kardinalerna har börjat tunna ur, på dagen rör dom dom inte, men på natten blir de som galna och jagar efter dem :P kan bero på att ja har blå led nattbelysning som lyser upp tetrornas blåa färg =)

              Kommentar

              • billy.g
                • February 2011
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av CuRSeD
                ja har mina med kardinal och en stor segelfens pleco,. kardinalerna har börjat tunna ur, på dagen rör dom dom inte, men på natten blir de som galna och jagar efter dem :P kan bero på att ja har blå led nattbelysning som lyser upp tetrornas blåa färg =)
                men plecon rör dom inte lr?? hur stor är den?
                www.Rovfisk.se

                Kommentar

                • CuRSeD
                  • April 2009
                  • 186

                  #9
                  Jo hugger väl lite på fenorna ibland men den försvarar sig ju och kör iväg dom

                  Kommentar

                  • mia84
                    • December 2010
                    • 70

                    #10
                    Hittade denna anons på blocket för nån vecka sedan, kanske kommer till användning nu Simmar nämligen en sebra ciklid bland pirayorna :P så det verkar ju funka iaf det med står något om malar med...

                    http://mizan3.bloggsida.se

                    Kommentar

                    • CuRSeD
                      • April 2009
                      • 186

                      #11
                      de är så olika de där, man kan aldrig vara säker, de ja har märkt är att då man tillsätter en ny fisk hos pirayorna blir de ofta testade som "mat" medans då pirayorna flyttar in där redan andra fiskar bor brukar de gå betydligt bättre...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...