"Biotop" vinkeltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jina
    • August 2009
    • 182

    "Biotop" vinkeltetror

    Insåg just att vinkeltetror var fina! Ska inte köpa nytt akvarium nu, men planerar inför framtiden.
    Tänker mig ca 200 liter.
    Som renodlat biotop kar, vad kan man tänka sig för fiskar/inredning då? Har svårt hitta exakt var de olika SA-firrarna lever.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    titta i zoopets artbeskrivning. där ser du vart de kommer från-

    Kommentar

    • Jina
      • August 2009
      • 182

      #3
      Ja, men det ger ju bara en generell idé. Det säger mig inget om vilka fiskar som lever tillsammans. "Brasilien" säger mig inte så mycket

      Ska jag inte köra renodlad biotop funderar jag på
      Vinkeltetra
      Kakadua ciklid
      Panda-pansarmal
      Randig otocinclus

      Feedback på den blandningen?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        bra blandning men kanske nån lite större fisk som "huvudrollsinnehavare"? hur många tetror? 30 st?

        Kommentar

        • Jina
          • August 2009
          • 182

          #5
          Tror jag räknade på 25 tetror

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            låter bra. men kanske tex nyckelhåls eller multispinosa som lite större ciklid?

            Kommentar

            • Jina
              • August 2009
              • 182

              #7
              Multispinosa är Centralamerika
              Nyckelhål hade jag valt bort för att de tycks vara anna del av Sydamerika

              Helst hittar jag som sagt vilka arter som faktiskt skulle kunna hittas tillsammans eller iaf nära varandra i det vilda

              Kommentar

              • olof b
                • March 2005
                • 262

                #8
                Bra tänkt Jina. Jag tycker det är intressant med biotop eller habitatakvarier som försöker vara lite mer exakta än "Sydamerika". På NCS artbeskrivningar finns mer exat angivet var arterna förekommer i naturen. Dock gäller ju detta enbart ciklider.

                Fishbase är ett bra ställe att söka denna typ av information. Tyvärr är det rätt mycket stäörningar på denna sida men när den funkar är den bra.

                Jag föreslår att du skippar dvärgcikliderna och har någon medelstor ciklid som kan vara lite hotfull och få tetrorna att stimma bra.



                mvh

                olof
                Malmö Lund Cycle Chic:
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Jina
                  • August 2009
                  • 182

                  #9
                  Tack Olof, ska ta en titt. Än så länge är det planeringsstadiet, och kommer nog vara det ett par år till, men alltid kul ha nåt se fram emot!

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    En bra källa för att kolla biotoper är att söka på fiskens latinska artnamn i Naturhistoriska Riksmuseets fisksamlingsdatabas.

                    Har man tur finns som i detta fallet biotopbilder, och man kan sen söka på fältnumret för få reda på vilka andra arter som fångades på samma plats, i det här fallet bl.a. flaggciklid, kurvciklid, Taeniacara candidi och Apistogramma bitaeniata. Ibland finns också anteckningar om vattenkvalitet, vattenväxter, hur strömt det var, pH, temperatur...
                    Senast redigerad av Azur; 23 February 2011, 15:24.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Jina
                      • August 2009
                      • 182

                      #11
                      Massa tack Azur!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...