Tetra som stimmar bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    #16
    låter som man kanske ska satsa på rödmunnar.
    Men hur många kan man ha max i ett 325L så man vet på ett ungefär?
    http://myraakita.blogspot.se/

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #17
      tja ska du bara ha rödmunnar eller något mer?
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #18
        introduction of hemigrammus bleheri in my tank. (Rummy Nose?)At the end of the clip you can see how they seem to cling on the windows, kind of strange...

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #19
          Här har du/ni en film som kommer förvandla er till vattenfall, halkrisk pga dräggel!

          All we are, we are.

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #20
            Ursprungligen postat av toggaj
            Mina kardinaltetror stimmar otroligt bra två timmar innan och fram till att ljuset släcks men jag förstår inte varför de stimmar så bra då och inte tidigare under dagen då de kan vara utspridda i hela karet.
            Förmodligen går de på jakt straxt innan skymning och en stund efter morgonen... kanske borde matning ske dessa tider då det stämmer med deras inre klocka
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #21
              Ursprungligen postat av 022helpek
              Förmodligen går de på jakt straxt innan skymning och en stund efter morgonen... kanske borde matning ske dessa tider då det stämmer med deras inre klocka
              låter logiskt.
              All we are, we are.

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #22
                Jag har ca 30 neontetror, men jag tycker inte som stimmar så bra, dom är överallt i karet =(, men undrar om det är "för mycket" växter i karet, så det bättre kan gömma sig? För vad jag förstår stimmar dom för att hålla ihop för "rovdjur" Känns som då mina fiskar är för trygga i mitt kar. Köpte också rödmunnar, och dom stimmar sådär, men inte alls som i filmen ovan, det är så jag vill ha, men får inte till det...
                varför inte??
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                • 022helpek
                  • November 2010
                  • 626

                  #23
                  Ursprungligen postat av candra
                  Jag har ca 30 neontetror, men jag tycker inte som stimmar så bra, dom är överallt i karet =(, men undrar om det är "för mycket" växter i karet, så det bättre kan gömma sig? För vad jag förstår stimmar dom för att hålla ihop för "rovdjur" Känns som då mina fiskar är för trygga i mitt kar. Köpte också rödmunnar, och dom stimmar sådär, men inte alls som i filmen ovan, det är så jag vill ha, men får inte till det...
                  varför inte??
                  Du har så rätt det är ju fråga om trygghet eller fördelar vid jagt som gör att stimfiskar stimmar. Ett bra sätt att få fiskar att stimma är väl att se till att det finns någon större fisk med samt att omgivningen är lite farlig så det kan nog vara så att lite mindre växter kan göra susen - man brukar säga att bakgrund och sidor skall ha höga växter och så skall det vara öppet vatten simvatten i mitten. Min erfarenhet är att det är bra att ha en hållplats av grottor eller växt där de kan hänga.
                  Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                  Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                  Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                  Kommentar

                  • toggaj
                    • November 2009
                    • 220

                    #24
                    Ursprungligen postat av 022helpek
                    Förmodligen går de på jakt straxt innan skymning och en stund efter morgonen... kanske borde matning ske dessa tider då det stämmer med deras inre klocka
                    Det har jag inte tänkt på men det låter rimligt. Ska börja mata då de stimmar. Tack för tipset.

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #25
                      Jag köpte 9st diskustetror idag och de stimmar väldigt tätt ännu så länge. Har också läst att de är duktiga på att stimma tätt.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Ursprungligen postat av Dre
                        Jag köpte 9st diskustetror idag och de stimmar väldigt tätt ännu så länge. Har också läst att de är duktiga på att stimma tätt.
                        Vad är en diskustetra? Skivtetra?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • 022helpek
                          • November 2010
                          • 626

                          #27
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Vad är en diskustetra? Skivtetra?
                          Tetragonopterus orbicularis brukar det latinska namnet vara
                          ser ut så här http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...VKs3Rj-RPQ&t=1

                          den kraftigt tillplattade kroppen kan tyda på att den vill ha mycket växter och då kan det vara så att den stimmar enbart som ung eller är en shaoler som bara stimmar när den är rädd...
                          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                          Kommentar

                          • roosterboy
                            • September 2010
                            • 1094

                            #28
                            ursäkta att jag halvkapar tråden lite, men du söker en tetra som stimmar, jag efterlyser en tetra som INTE är så glupsk på ägg och yngel. Finns det ens en sådan?
                            Storlek och utseende är obetydligt, sålänge dom håller sig under 15 cm.
                            All we are, we are.

                            Kommentar

                            • MyrasHusse
                              • May 2010
                              • 1353

                              #29
                              man bör ju kanske ha ett rovdjur i akvariet som får dom att stimma, men vadå?
                              http://myraakita.blogspot.se/

                              Kommentar

                              • 022helpek
                                • November 2010
                                • 626

                                #30
                                Ursprungligen postat av roosterboy
                                ursäkta att jag halvkapar tråden lite, men du söker en tetra som stimmar, jag efterlyser en tetra som INTE är så glupsk på ägg och yngel. Finns det ens en sådan?
                                Storlek och utseende är obetydligt, sålänge dom håller sig under 15 cm.
                                NIX - inte som jag känner till - alla är de glupska från moskitotetror till laxar....
                                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...