Neontetravirus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Neontetravirus

    Hej,
    Min son har neontetror med sjukdom som diskuterats på: http://www.zoopet.com/forum/showthre...4015&p=1473224 (tack alla som bidragit - det har blivit bättre!)

    I diskussion med en akvarieaffär så nämndes det dock att neontetror kan ha ett latent virus som uppvisar just dessa tecken. Det ska tydligen bekräftats av veterinär Hongsloi (japp, samma namn som på apiston) på Statens Veterinärmedicinska Anstalt (uppsala). Viruset ska vara ungefär som ett förkylningsvirus och drabbar huvudsakligen (neon)tetror. Det finns ingen medicin för det. Det är ungefär noll dödighet och det kan sluta lika spontant som det kommer. Det ska tydligen inte ha en direkt koppling till dåliga vattenvärden - men kan förstås ha andra miljöpåverkande faktorer. Killen i akvarieaffären sade att de hade haft liknande problem vid tillfälle men att viruset inte har allmänpåverkan på fisken (aktiv, äter bra, stimmar etc.) och då varit i kontakt med nämnda Hongsloi - och det tydligen relativt nyliken. Det ska alltså inte vara den klassiska sjukdomen neontetrasjukdomen - utan något annat.

    Finns det någon som hört talas om detta? Mer info?

    Fisheye
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av fisheye
    Hej,
    Min son har neontetror med sjukdom som diskuterats på: http://www.zoopet.com/forum/showthre...4015&p=1473224 (tack alla som bidragit - det har blivit bättre!)

    I diskussion med en akvarieaffär så nämndes det dock att neontetror kan ha ett latent virus som uppvisar just dessa tecken. Det ska tydligen bekräftats av veterinär Hongsloi (japp, samma namn som på apiston) på Statens Veterinärmedicinska Anstalt (uppsala). Viruset ska vara ungefär som ett förkylningsvirus och drabbar huvudsakligen (neon)tetror. Det finns ingen medicin för det. Det är ungefär noll dödighet och det kan sluta lika spontant som det kommer. Det ska tydligen inte ha en direkt koppling till dåliga vattenvärden - men kan förstås ha andra miljöpåverkande faktorer. Killen i akvarieaffären sade att de hade haft liknande problem vid tillfälle men att viruset inte har allmänpåverkan på fisken (aktiv, äter bra, stimmar etc.) och då varit i kontakt med nämnda Hongsloi - och det tydligen relativt nyliken. Det ska alltså inte vara den klassiska sjukdomen neontetrasjukdomen - utan något annat.

    Finns det någon som hört talas om detta? Mer info?

    Fisheye
    Du kanske menar forskningsingenjören Thorbjörn Hongslo, inte veterinär och inte Hongsloi. Maila honom om du är intresserad men allmänt anser jag att det spekuleras lite väl ofta om olika fisksjukdomar på det här forumet. I de flesta fall är det antagligen dålig skötsel och inget annat som är problemet.
    Tobbe

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Ursprungligen postat av Tobbe R
      Du kanske menar forskningsingenjören Thorbjörn Hongslo, inte veterinär och inte Hongsloi. Maila honom om du är intresserad men allmänt anser jag att det spekuleras lite väl ofta om olika fisksjukdomar på det här forumet. I de flesta fall är det antagligen dålig skötsel och inget annat som är problemet.
      Tobbe
      Tack för tipset. Han menade att jag eventuellt avsåg en parasit( en Dermocystidiumart) , inte ett virus, som påvisats på neontetra vid enstaka tillfälle. De påvisas vanligen på hud och gälar hos guldfisk, koi, gädda, lax mfl. Parasiten skulle i varje fall ge upphov till liknande symptom. Huruvida det är så eller inte i vårt unika fall står i ett töcken.

      Angående spekulationer så är det ju lika mycket en spekulation att tro att det är misskötsel som är problem. Det är väl just i gapet mellan den kunskap man kan få av böcker (som om man inte är vetenskap i ämnet är tämligen svårtolkad) och de egna värden man kan utläsa av egna observationer och tester som man behöver andras erfarenheter och ideer vad som kan vara problemet. Min uppfattning är om man tar sig till detta forum har mer än ett "allmänintresse" och, åtminstone i mitt/min sons/ fall har försökt alla tänkbara kunskapskällor (böcker nätet), innan man ställer sina frågor här. Har man inte funnit svaret eller kunnat reda ut saker på egen hand så behöver man andras infallsvinklar / spekulationer för att ta sig vidare och nå den magiska "balansen". Jag tycker just detta forum är berättigat av den anledningen.
      Fisheye

      Kommentar

      Arbetssätt...