Skillnad på Kardinaltetror och vanliga neoner.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Skillnad på Kardinaltetror och vanliga neoner.

    Jag skulle vilja veta vad det är för skillnad på dessa två tetror. Jag vet att färgsättningen skiljer och att Kardinalerna är något större. Men vad är det annars??? Om jag nu ska köpa dem till mitt akvarium, vad ska jag tänka på när jag bestämmer mig för om jag ska ha Neoner eller Kardinaler???
    Nancy

    MvH
    Nancy och Tobbe
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Nanc,
    Det är väl egentligen inte så mycket som skiljer dom åt vad gäller beetendet.
    Det som skiljer är väl främst utseendet (själv tycker jag kardinaltetran är den snyggaste) och att kardinaltetran är något känsligare.
    Annars så ges ju en del fakta i resp. artbeskrivning
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=475
    och
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=476
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Tack Kjell! Jag hade redan varit ut på och tittat på artbeskrivningarna, men där kunde jag inte finna några större skillnader.
      Hur är det med "stimandet" då? Är bägge sorterna lika bra på att hålla i hop i stim, t ex i jämförelse med rödmunnarna som håller i hop extremt bra?
      Nancy


      MvH
      Nancy och Tobbe
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Aqua_Max
        • April 2002
        • 511

        #4
        Kardinaltetran verkar generellt anses aningen tåligare för högre temperaturer än neontetran, medan neontetran i gengäld anses vara tåligare för lägre temperaturer. I artbeskrivningen här på Zoopet står det visserligen 23-26 för kardinaltetran, men jag känner till många akvarister som har dem tillsammans med diskus i 28-29 gradigt vatten med gott resultat. (Viktigt är dock att kardinaltetrorna är tillräckligt stora så de inte blir uppätna av diskusarna.)

        En annan skillnad brukar vara priset då de "fina" kardinaltetrorna vanligtvis är dyrare än de "vanliga" neonerna.

        Normal livslängd i akvarium om man tar väl hand om kardinaltetror, och ingen katastof inträffar, är ca 4-7 år och i extemfall upp till ca 10 år. Fiskar som är äldre än ca 5 år brukar dock få synbara ålderssymptom i och med att de brukar bli lite krokiga och hängiga på ålderns höst. I naturen blir de inte mer än högst 2 år gamla.

        ~~~ Max Photo ~~~

        Ändrat av - Aqua_Max den 2002/04/20 16:20:09
        ~~~ Max Photo ~~~

        Kommentar

        • Mariaa
          • January 2002
          • 591

          #5
          Hej!
          Jag känner en som har Kardinaltetror som är ca 9 år gamla.

          Mvh Maria

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Tack för svaren! Jag har ju ca 25 grader i mitt kar nu, men funderar på att ha discusar när jag får tag på något större. Då är det ju läge att skaffa Kardinaler då, för att slippa köpa nya när jag skaffar discusarna. Gäller bara att jag hittar fiskar som är nog stora för att klara scalarerna också, har för mig att dom brukar vara rätt små i affärerna.
            Nancy

            MvH
            Nancy och Tobbe
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...