Piraya

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • modulated
    • April 2003
    • 4

    Piraya

    Hej!

    Jag har planer på att kasta ner lite (2st) pirayor i mitt akvarium,
    hur fort växer de ? Hur länge kan jag ha dem i mitt 100 liters
    kar innan det är dags att flytta dem till ett större ?

    /Patrick P.
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #2
    för det första så är piraya en stimfisk... sen så behöver en piraya 720L så dom måste vara riktigt små för att kunna vara i ett 100L
    corydoras.

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Jag tycker att man borde ha mer än 2 stycken pirayor. enligt min erfarenhet blir de jätte skygga om man har för få.

      Jag håller även med gurkan att man behöver ett betydligt större akvarium än 100 liter. Men det beror ju lite på ditt samvete. När jag köpte mitt 50 liter akvarium så var där i 2 stycken pirayor på ca 7 cm. Förra ägaren tyckte att det var OK men jag for direkt å lämnade dessa till en akvarieaffär.
      Zoopet rekomenderar 700 liter.

      ---------------
      Jag är inte dum, jag fattar bara inget!
      MVH David
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • modulated
        • April 2003
        • 4

        #4
        Jo, jag är fullt medveten om att pirayan behöver större akvarium än 100 liter. Jag planerar också att köpa ett 700-1000 liter. Jag är dock sugen på att köpa piraya nu eftersom de ju är små till en början. Frågan är hur fort jag ska vara beredd att uppgradera till mitt stora akvarium. Imorrn? Om en vecka? Om en halvår? Alltså - hur fort växer pirayan?
        ps. jag köper nog kanske fler än två. tack för tipset. hejdå. (oj det rimmade) ;P

        Kommentar

        • casper
          • March 2002
          • 211

          #5
          hej
          jag hade fem pirayor i ett 165l en gång,ca stora som en 50öring från början till en ca handflata när jag tröttnade o bytte in dom,tog ca 1 år.iofs så tror jag att dom kunnat va längre däri,inte särskilt aktiva förutom vid matning.

          Kommentar

          • Ekbor
            • December 2002
            • 158

            #6
            synd att alla har en sådan negativ bild av pirayor och försöker såga dom... det kjell menar med akavrie storleken på pirayor e nog om man ska ha ett stim för att ha 2 pirayor i ett 200 liters kar skulle nog funka utmärkt men ska man ha runt 10-20 krävs nog ett akvarium på runt 700-1500 liter absolut

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Min.storlek för akvarium som anges för resp. art är oavsett hur många man har, sedan är ju dessutom pirayan en fisk som skall gå i stim för att komma till sin rätt.
              En gång hade jag ett stort stim med piraya i ett akvarium där de verkligen kom till sin rätt - akvariet var 6 meter långt, 50 cm högt och 60 cm djupt.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • atrix
                • February 2003
                • 1377

                #8
                Det var ett stort akvarium kjell! 1800l! har du inte kvar det eller?

                Mvh atrix
                ”Discus is not a hobby it’s a religion !”
                ----------------
                540l: Discus
                100l: Sällskap
                100l: Lekakvarium
                10l:  Yngelakvarium
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=65921
                Mvh Mattias

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Nej, det har jag inte kvar. Det var limmat på plats och gick inte att flytta.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Zobban
                    • February 2003
                    • 345

                    #10
                    Pirayan är ju deffenetivt en stimfisk coh blir fega och skygga om de inte är iallafall fem stycken, och de ÄR snllare än det elaka ryktet säger, en kompis har ett stim, men i ett JÄTTE akvarium.

                    Zobb

                    "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
                    Al Pacino
                    --------------------------------
                    60L Panorama
                    50L 6-kantigt
                    20L Yngel + tonåringar


                    Hovawart - Brukshunden No 1 !!
                    Zobb

                    "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
                    Al Pacino
                    --------------------------------
                    60L Panorama
                    50L 6-kantigt
                    20L Yngel + tonåringar


                    Hovawart - Brukshunden No 1 !!

                    Kommentar

                    • Dr. Strange
                      • March 2003
                      • 995

                      #11
                      Jag ser inget problem i att låta dom börja växa i ett mindre kar......

                      Men vad jag ser av alla som postar här så verkar det som att vad som står skrivet om fisken på Zoopet är minimum akvarie storlek man "kan" ha fiskarna i, jag hävdar fortfarande att många fiskar är väldigt svåra att mata etc om man släpper ner dom i ett stort kar när dom är små....

                      men jag kan ju ha fel

                      //Marcus
                      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        "Jag ser inget problem i att låta dom börja växa i ett mindre kar......"
                        Nej det är helt korrekt att man i början kan ha dem i ett mindre akvarium men ofta blir det så att de blir kvar i detta för länge.
                        Ett stim med små pirayor skulle man väl kunna hålla i ett 200 liters akvarium ett halvår, ett 375 liters ytterligare något halvår innan de behöver flyttas till "min.storleken".
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • atrix
                          • February 2003
                          • 1377

                          #13
                          Okej! synd eller?

                          Detta hör inte hitt men Kjell vad har du för akvarium? storlek och innehåll? och framför allt var köper du dina fiskar!?!?!?!

                          Mvh atrix
                          ”Discus is not a hobby it’s a religion !”
                          ----------------
                          540l: Discus
                          100l: Sällskap
                          100l: Lekakvarium
                          10l:  Yngelakvarium
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=65921
                          Mvh Mattias

                          Kommentar

                          • modulated
                            • April 2003
                            • 4

                            #14
                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            "Jag ser inget problem i att låta dom börja växa i ett mindre kar......"
                            Nej det är helt korrekt att man i början kan ha dem i ett mindre akvarium men ofta blir det så att de blir kvar i detta för länge.
                            Ett stim med små pirayor skulle man väl kunna hålla i ett 200 liters akvarium ett halvår, ett 375 liters ytterligare något halvår innan de behöver flyttas till "min.storleken".
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                            Tack för svaret, då torde det inte vara något större problem
                            att införskaffa de små pirayorna (ungefär 50-öres storlek)
                            och sedan till hösten införskaffa ett 700-900 liters akvarium.

                            Såg när jag var i Örebro igår att de hade Pirayor och
                            Sebraciklider i samma balja, kan det verkligen fungera
                            eller kommer pirayorna att käka upp sebrisarna ?

                            // Patrick P.

                            Kommentar

                            • gotti
                              • April 2003
                              • 38

                              #15
                              Hej!

                              Skulle nog tro att det var den snälla sortens Pirayor, vet inte vad den heter men den går nog nästan att ha tillsammans med vilken fisk som helst.

                              Jag har haft ett 100 l kar med tre pirayor (red bellys) och dom trivdes bra tills dom var ca 8 cm stora, men som sagt om man bara har ett fåtal så vågar dom knappt äta om du är i samma rum som dom.
                              Ett tipps är att mata dom med bacon det gillar dom, men inte för ofta för då blir nog vattnet dåligt.

                              Har nu även satt in en bakgrund på mitt akvarium ifall någon vill se (vattnet har en förmåga att bli lite grummligt men jag försöker lista ut vade det är); mms://gw.sinpro.se:8070 (kräver microssoft nya codec)

                              540 l
                              2 Redtail, 1 Arowana, 4 Paroon, 1 muräna, 1 krabba, 2 Guldgurami samt en del vanliga malar.

                              100 l
                              platy, 2 st redtail, 1 mal, 4 skalarer

                              /gotti
                              540 l 3 Redtail, 1 Arowana, 2 Paroon, 1 Guldgurami samt en del vanliga malar.

                              /gotti

                              Kommentar

                              Arbetssätt...