Neontetra med andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guldklimpen
    • March 2010
    • 16

    Neontetra med andra fiskar?

    Tjenare, har ett 54L kar med 5 fiskar i, 2 guldfiskar, 1 silverhaj, 1 guld gurami och en jag har gjlömt bort namnet på men den ser ut som en liten lax med uppsvängd käft. Jag undrar om jag kan kasta i ett par neontetror i karet, + att jag får en algätare nästa vecka... funkar det? eller blir det för tight med fiskar?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Funkar gör det kanske men inget jag personligen skulle göra. Ett flertal/alla av de fiskarna du redan har bör ha ett större kar än 54 liter, så det kanske vore en bättre ände att börja i istället?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • LLL
      • July 2009
      • 328

      #3
      Ursprungligen postat av Guldklimpen
      Tjenare, har ett 54L kar med 5 fiskar i, 2 guldfiskar, 1 silverhaj, 1 guld gurami och en jag har gjlömt bort namnet på men den ser ut som en liten lax med uppsvängd käft. Jag undrar om jag kan kasta i ett par neontetror i karet, + att jag får en algätare nästa vecka... funkar det? eller blir det för tight med fiskar?

      Dom kommer förr eller senare bli mat i ditt kar. Men om du gör dig av med guldfiskarna, hajen och guramin som alla tycker ditt kar är för litet och tar reda på vad den sista firren är för någon, så kan du skaffa neontetror sen. Men inte förän dess.

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        Silverhaj - 150cm långt och 250 liter eller mer
        Slöjstjärt - 50cm långt och 120liter eller mer
        Guld gurami - 80cm långt och 120 liter eller mer

        skulle inte rekommendera mer fisk utan snarare byte av fisk som ansjo säger.
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Hörnsten
          • January 2010
          • 123

          #5
          Sen bör man väl ha åtminstone 6-10 neontetror och inte ett par stycken. Jag hade sparkat ut nuvarande huligangäng och skaffat 10 neontetror och ett par fjärilsciklider eller andra dvärgciklider. Några otocinclus skulle nog slinka ner också.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Ursprungligen postat av Guldklimpen
            Tjenare, har ett 54L kar med 5 fiskar i, 2 guldfiskar, 1 silverhaj, 1 guld gurami och en jag har gjlömt bort namnet på men den ser ut som en liten lax med uppsvängd käft. Jag undrar om jag kan kasta i ett par neontetror i karet, + att jag får en algätare nästa vecka... funkar det? eller blir det för tight med fiskar?
            Tycker att du först och främst ska ta reda på vilka krav dina nuvarande fiskar har!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Guldklimpen
              • March 2010
              • 16

              #7
              Nu har jag fått tre till nya fiskar i akvariumet, en black ghost, en liten slöjstjärt och en ancistrusmal. Mina fiskar verkar glada, dem leker och håller på. Men min guldgurami har börjat jaga bort guldfiskarna, varför?

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Guldklimpen
                Nu har jag fått tre till nya fiskar i akvariumet, en black ghost, en liten slöjstjärt och en ancistrusmal. Mina fiskar verkar glada, dem leker och håller på. Men min guldgurami har börjat jaga bort guldfiskarna, varför?
                Du verkar inte precis lyssna på råden du får hela tidendu fick svar att du har för många redan nu då skaffar du ännu flera större fiskardu är ju för sjutton helt otrolig,varför dem blir jagade kan ju bero på att det är för trångt med alla dessa fiskar
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • LLL
                  • July 2009
                  • 328

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guldklimpen
                  Nu har jag fått tre till nya fiskar i akvariumet, en black ghost, en liten slöjstjärt och en ancistrusmal. Mina fiskar verkar glada, dem leker och håller på. Men min guldgurami har börjat jaga bort guldfiskarna, varför?

                  Varför startar du en tråd om du inte vill lyssna på alla goda råd du får i den?

                  Kommentar

                  • Guldklimpen
                    • March 2010
                    • 16

                    #10
                    Jag fick black ghosten och lilla slöjstjärten av en vänn som hade tröttnat på dom... dom är väldigt små, black ghosten är inte mer än 3cm stor, och jag ska försöka fixa ett 240L - 300L kar. Är dett bra pris. 400 lit. akvarium
                    aluminiumram, pump och doppvärmare (1200:-)

                    Kommentar

                    • LLL
                      • July 2009
                      • 328

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guldklimpen
                      Jag fick black ghosten och lilla slöjstjärten av en vänn som hade tröttnat på dom... dom är väldigt små, black ghosten är inte mer än 3cm stor, och jag ska försöka fixa ett 240L - 300L kar.

                      Du gjorde knappast djuren en tjänst genom att ta imot dom till ditt lilla trånga kar.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Guldklimpen
                        Jag fick black ghosten och lilla slöjstjärten av en vänn som hade tröttnat på dom... dom är väldigt små, black ghosten är inte mer än 3cm stor, och jag ska försöka fixa ett 240L - 300L kar. Är dett bra pris. 400 lit. akvarium
                        aluminiumram, pump och doppvärmare (1200:-)
                        Det låter som ett ganska bra pris, och ila iväg och köp det till dina fiskar så fort som möjligt.
                        Risken finns annars att ditt nästa inlägg består av orden "döda, grumligt vatten, luktar illa, panik osv", och detta skriver jag inte för att vara elak.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Hörnsten
                          • January 2010
                          • 123

                          #13
                          Och var väldigt noga med vattenbytena fram till det nya karet är på plats. Lite övermatning och slarv med vattenbyten så kommer katastrofen att vara total.

                          Kommentar

                          • Guldklimpen
                            • March 2010
                            • 16

                            #14
                            Yes, nu är mitt 400L kar inhandlat, det borde väl duga, 400L - 150x50x50 , mina fiskar fyller knappt ut ett hörn av mitt nya monsterkar!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Hmm, inte för att vara petig men det är på 375 liter.
                              Låter som ett bra köp, nu har du en massa roligt framför dig som vi gärna vill ha del av, så fortsätt skriv och ta bilder som du kan länka hit!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...