Serpatetra (Hyphessobrycon eques)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    Serpatetra (Hyphessobrycon eques)

    Hej!
    Har köpt ett stim med Serpatetra(Hyphessobrycon eques) och jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet att dela med sig?
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av GöranE
    Hej!
    Har köpt ett stim med Serpatetra(Hyphessobrycon eques) och jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet att dela med sig?
    Hej!

    Jag har ett stim och dom funkar jättebra tillsammans med dom andra fiskarna (discusar, fjärilsciklider, corydoras och malar).
    Dom är alldeles blodröda med en liten vit "tipp" på stjärtfenan, jättevackra.

    Däremot är dom inte snälla mot den som är lite vekare i gruppen. Jag hade en sådan och den blev jagad och fick ett söndertrasat öga så den fick jag ta bort, men efter det har dom samsats
    Dom äter allt, mest gillar dom discusarnas rom.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • alvea
      • March 2009
      • 26

      #3
      Hej!
      Jag har också ett stim, de är väldigt vackra! Jätteroliga att titta på också. De har olika "revirhävdande små danser" för sig. Jag tror att de aldrig riktigt kan bestämma sig vem som är "boss", så de måste göra upp hela tiden. Det e min teori iaf.
      De är ju tetror och kan ju därför bli lite piraya-aktiga ibland om de inte får tillräckligt med mat eller (tror jag) är för många på ett för litet utrymme, eller inte har tillräckligt med rötter el liknande att gömma sig bland.
      Just för att de är så upptagna med att bestämma rang sinsemellan så går de nog bra ihop med nästan alla fiskar, alltså, de bryr sig inte om andra fiskar. Fast de äter ju gladeligen allt som får plats i munnen

      Det var mina observationer, du får ta det för vad det är
      ____________________________________

      Kommentar

      • GöranE
        • November 2008
        • 735

        #4
        Tack skall ni ha för infon. Väldigt snygga fiskar, den röda färgen verkar dessutom djupna ju större dom blir. Det finns en i serpagruppen som der lite skamfilad ut, kan vara att den är lågt rankad? HAr läst lite om att dom kan ge sig på fenor på andra fiskar, har ni haft problem med detta?
        Har haft mina i några dagar och dom är matfriska samt verkar gå bra tillsammans med övriga innevånare (Jordätare, Diskus, corydorisar och några apistogrammor+andra tetror). Jag har 44st sorgmateltetror, 21 serpatetra, 5 citrontetra och några överlevare från ett glödbandsstim som blev dyr mat till mina Geophagus Tapajos Orange Head :-(.
        Allt detta går i en balja på 840liter.
        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av GöranE
          Tack skall ni ha för infon. Väldigt snygga fiskar, den röda färgen verkar dessutom djupna ju större dom blir. Det finns en i serpagruppen som der lite skamfilad ut, kan vara att den är lågt rankad? HAr läst lite om att dom kan ge sig på fenor på andra fiskar, har ni haft problem med detta?
          Har haft mina i några dagar och dom är matfriska samt verkar gå bra tillsammans med övriga innevånare (Jordätare, Diskus, corydorisar och några apistogrammor+andra tetror). Jag har 44st sorgmateltetror, 21 serpatetra, 5 citrontetra och några överlevare från ett glödbandsstim som blev dyr mat till mina Geophagus Tapajos Orange Head :-(.
          Allt detta går i en balja på 840liter.
          Jag har inga andra problem mer än att dom käkar discusrom, speciellt en som vet direkt när det är rom på G.
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          Arbetssätt...