Hur håva in en Pakistanbotia??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Hur håva in en Pakistanbotia??

    Ja nu är jag en vuxen man, inte alltför seg i reflexerna....men hur i hela friden fångar man in en slingrigt blixtsnabb Pakistanbotia i en 375-liters växt-sten-rot-tank utan att tömma den på vatten?

    Det är två som ska flytta över i "snygg"-akvariet, och de sticker som pilar in i klippskrevor eller grottor så snart jag kommer nära tanken om de är ute o betar av botten.


    Finns det några särskilda tricks i en så snårig miljö med så många gömställen? Locka med något....och i så fall vad, som inte Channorna hugger på direkt?
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #2
    Ursprungligen postat av carr77
    Testa att ge nå å eta så kanske dom kommer smaskande, eller ärom små växtgnagare? Ja gillar att säga eta istället för äta de ä skojj, testa nu da! Iaf, back to topic, testa om dom ä växtgnagare att hugga till närrom minst anat eller så gör du så sagta att du rör 1 cm i timmen. de upptäckerom ej nog sen ba poffpoff å dom ä fast, JA! Ja tror de va frågan så....

    - Ehh.......va? : ))

    Jo jag har försökt närma mig dem när de varit upptagna av mat eller annat intressant på botten, men de sticker omedelbart när de ser att något är på gång.

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ursprungligen postat av perfetto
      - Ehh.......va? : ))

      Jo jag har försökt närma mig dem när de varit upptagna av mat eller annat intressant på botten, men de sticker omedelbart när de ser att något är på gång.
      Skall man fånga botier utan att riva något (och inte sätta ner nån fångstfälla) så krävs det tålamod, tålamod och åter lite tålamod.

      Jag brukar lägga ner två håvar i karet nån halvtimme innan fångsten med fodertabletter i, när botierna känner sig trygga med håvarna, påbörjar jag infångandet som alltid går till med att flytta håvarna väldigt varsamt i karet. Att stressa botierna funkar inte, och räkna med upp till 1H att fånga in dom.

      Så ät middag, ta en kopp kaffe, samla på dig tålamod, och börja sen infångandet.

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av Anettejt
        Skall man fånga botier utan att riva något (och inte sätta ner nån fångstfälla) så krävs det tålamod, tålamod och åter lite tålamod.

        Jag brukar lägga ner två håvar i karet nån halvtimme innan fångsten med fodertabletter i, när botierna känner sig trygga med håvarna, påbörjar jag infångandet som alltid går till med att flytta håvarna väldigt varsamt i karet. Att stressa botierna funkar inte, och räkna med upp till 1H att fånga in dom.

        Så ät middag, ta en kopp kaffe, samla på dig tålamod, och börja sen infångandet.
        - Tack för ett mycket avslappnat svar ; ).....men det förutsätter att Botiorna inte springer benen av sig så snart du närmar dig akvarieglaset.

        Mina Botior var väldigt orädda när de inte levde i en Channamiljö, men nu är de helt skygga, trots att de är fullt accepterade.

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av perfetto
          - Tack för ett mycket avslappnat svar ; ).....men det förutsätter att Botiorna inte springer benen av sig så snart du närmar dig akvarieglaset.

          Mina Botior var väldigt orädda när de inte levde i en Channamiljö, men nu är de helt skygga, trots att de är fullt accepterade.
          Men även om de är skygga så brukar det finnas en tidpunkt på dagen då de är framme mer. (som typ om man utfodrar på samma tidpunkt)
          Att påbörja fångsten på "fel" tid kan vara hopplöst om de är så skygga.

          Men om du lägger i fodertabletter i håvarna, och gör nästa steg till att du skall kunna vara nära akvariet och de stannar kvar o äter i håvarna, innan du påbörjar nåt fångande skall du se att det faktiskt kommer att gå.
          Jag vet att det kan kännas hopplöst, men jag har alltid lyckats flytta mina och på detta sättet stressas de minimalt.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            jaga dom inte på sidan med hoven utan fånga dom från ovan, då går det snabbt. när dom väl är fångade (fast fel håll) så tar du snabbt som s't'n och vänder håven mot ytan riktigt snabbt. så har jag fångat pakistanbotior på mindre än 20-30min 5st. botior verkar ha bättre koll på vad som händer framför än ovanför dom. dock är det jus vårt om man har mycket växter och sånt.

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av Anettejt
              Men även om de är skygga så brukar det finnas en tidpunkt på dagen då de är framme mer. (som typ om man utfodrar på samma tidpunkt)
              Att påbörja fångsten på "fel" tid kan vara hopplöst om de är så skygga.

              Men om du lägger i fodertabletter i håvarna, och gör nästa steg till att du skall kunna vara nära akvariet och de stannar kvar o äter i håvarna, innan du påbörjar nåt fångande skall du se att det faktiskt kommer att gå.
              Jag vet att det kan kännas hopplöst, men jag har alltid lyckats flytta mina och på detta sättet stressas de minimalt.
              - Ja jag förstår taktiken. Problemet är bara att de säkerligen skulle gå mot de där algtabletterna i håvarna, men att de river iväg så snart jag kommer fram mot akvariet.....tyvärr.

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av Flaxss
                jaga dom inte på sidan med hoven utan fånga dom från ovan, då går det snabbt. när dom väl är fångade (fast fel håll) så tar du snabbt som s't'n och vänder håven mot ytan riktigt snabbt. så har jag fångat pakistanbotior på mindre än 20-30min 5st. botior verkar ha bättre koll på vad som händer framför än ovanför dom. dock är det jus vårt om man har mycket växter och sånt.
                - Nej jag har inte jagat med håven öht eftersom de sitter gömda bland stenar o grottor så snart jag närmar mig akvariet.

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Precis! Fälla är ett alternativ, men det stressar dom rejält.
                    Har provat det en gång och kommer inte göra om det, även om det fungerade.

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      Och jaga dem med håven stressar dem inte ?
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Och jaga dem med håven stressar dem inte ?
                        Jag har aldrig sagt att man skall jaga dom med håven!
                        Utan att man skall göra precis tvärtom...

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av perfetto
                          - Nej jag har inte jagat med håven öht eftersom de sitter gömda bland stenar o grottor så snart jag närmar mig akvariet.
                          då får du gå upp kl 1-4på natten och ta dom. det är då dom är framme och orädda.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            problemet med flaskan är att man får mer än botiorna, när jag testade så funkade det med den fisken men som sagt man får en massa fiskar till.

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              #15
                              Det beror helt och hållet på vad man har för andra fiskar. Tror inte channorna går in i fällan.
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...