Flytta akvarium några meter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    Flytta akvarium några meter

    Hur skulle du om det var nödvändigt att flytta ett akvarium (450l på alumininumställning) några meter?
    Vill helst inte ta ur alla fiskar och inredning..
    Jag funderar på att ta ur så mycket vatten som möjligt och antingen bära eller släpa karet till sin nya plats..
    Några tips??
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bära skulle funka, släpar du det riskerar du att benen viker sig om du har otur.
    Skulle jag personligen flytta det så skulle jag tömma karet på både fisk och innehåll om det är i din storleksklass, då du inte vet hur rakt golvet är på den nya platsen och av att karet är i våg även där.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Keibo
      • November 2008
      • 468

      #3
      Ta ut allt vatten och all fisk, men låt växter, sten och grus ligga kvar (så länge de ligger stabilt). Sen lyfter du och en-två kompisar den biten som behövs, men var aktsamma så att ni ställer ned det försiktigt och så att det står helt vågrätt. Under tiden kan man spraya växterna med lite vatten så de inte torkar, så har jag gjort med 220L och med mindre kar och det har fungerat bra då i alla fall... Lycka till!
      Mvh. Peter

      500L - Pelarakvarium

      1500L - Under förändring

      Kommentar

      • GöranE
        • November 2008
        • 735

        #4
        Tack för råden! Trodde i min obotliga optimism(kan man ju kalla det för om man vill ) att jag skulle kunna lämna kvar fiskarna och sänka nivån till 10-12cm men det gick inte att marklyfta ens ena änden på karet.
        Jag kan ju va lite klen iofs.. not...
        Tog till slut ur alla fiskar stenar och rötter(blytunga) och lyckades lyfta ändarna. La under handdukar och släpade ekipaget till det nya stället.
        Mycket lättare attt få tag i fiskarna med väldigt lite vatten i karet.
        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

        Kommentar

        Arbetssätt...