Fiskar och sjukdommar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanniplutt
    • November 2008
    • 4

    Fiskar och sjukdommar?

    Jag började med slöjstjärt och blackmolly. Eller dalmatin molly, dom var prickiga.. Dom åt upp mina slöjstjärtar. sedan dog mollysarna.
    Jag köpte nya fiskar. guppys.
    Hela tiden dog dom. och jag köpte nya hela tiden.
    mina malar dog en efter en. inga speciella symptom utan bara helt plötsligt dör dom. en om dagen ungefär.
    och jag köpte nya. tog ph tester och nitrit och hela fadderullan..
    Men det var inget fel på vattnet heller.
    Jag bytte akvarium till ett gammalt litet och där har jag nu kvar 2 guppyhanar och en hona. och ca 5 yngel kvar. Resten är döda.
    Jag har räknat att ca 50 fiskar om inte mer har dött.
    Nu sedan jag bytte akvarium har det inte dött någon förutom några yngel som antagligen inte klarade bytet av vatten..
    Det känns som om att det var akvariet som gjorde att dom dog?
    kan det vara så?
    nu har jag rengjort det gamla akvariet men vågar inte släppa över dom igen
    Hur skall jag göra för att få dom att överleva?
    Jag matar en gång varannan dag och har en ny pump och bottenfilter och doppvärmare och massor växter... men växterna dör också.. dom blir liksom bruna och tråkiga.....

    Blir jätteglad för vad för tips och tricks som hellst
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    Om akvariet är fabrikstillverkat är det garanterat inte det som är problemet (är det hemmabygge kan fel silicon användts, men egentligen är inte det heller en jätte trolig orsak)! Det kan vara nån inredning som avger gift, tex. nån rot man plockat själv eller nåt annat man stoppat i som inte kommer från en akvarieaffär! Nya filter klarar inte av att biologiskt rena efter fiskar och vattnet blir fort otjänligt för fiskarna och de kan börja dö nån enstaka då och då... ett nytt filter blir biologiskt effektivt först efter drygt 1 månad! Nått är iallafall fel med ditt vatten även om du inte kunnat se det med dina tester!

    Du måste berätta mer om karet och hur du skötte det från starten tills dem dog!
    Också om vattenbyten ,filter, temp, inredning...
    Senast redigerad av åheim; 23 April 2009, 10:00.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Hanniplutt
      • November 2008
      • 4

      #3
      Karet är ca 105L. Vi hällde helt enkelt över det gamla vattnet ifrån vårt gamla kar och tillsatte nytt vatten lite då och då i ett par timmar. jag gjorde 30% vattenbyte varannan vecka och hade 3 växter i. vet inte vad det är för växter... först hade jag ingen värme, men sen satte jag i en doppvärmare på 38 grader. Filter, vet jag inte , jag har ett bottenfilter på botten som är kopplad till en såndär luftpump. Sen har jag en ny pump som skall vara till akvarium runt 100 L. Vi hade sand ifrån ett urgammalt akvarium innan som vi tvättat noggrant. Vi hade också två stora stenar som vi köpt i zooaffär. Inga fiskar har dött medans vi bytte tillbaks till det lilla igen. förutom att en hona nu börjar magra av och bli lite slö. Men konstigt nog tittar jag in i det stora akvariumet som jag rengjort igen. det står på med en pump och två växter i. och det har stått i ca 3-4veckor, och nu ser jag att det bildas svart mögel på bottnen och vita "håriga" bollar på växterna?? Vi har egen brunn hemma jag vet inte om det kan vara därför?

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        hade/har du 38C i akvariet? (vill mest försäkra mig om att jag läste rätt). då är det väl inte så konstigt att fiskarna dör när dom blir ''kokade'' dygnet runt. även om en del kan tåla så väldigt varmt en kort tid så är det nog få som tål det konstant.

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Tycker att det är väldigt konstigt att du har köpt massvis med nya fiskar hela tiden innan du tagit reda på vad felet är. Över 50 fiskar dog innan du slutade köpa nya?

          Om du nu inte skrivit fel har vi nog svaret i temperaturen, 38 grader är helt klart dödligt varmt för dina fiskar.

          Kommentar

          Arbetssätt...