Allmänt om Karantän vid nya fiskar?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Allmänt om Karantän vid nya fiskar?!

    Go Morgon.

    Har sökt lite inlägg men inte lyckas hitta något vettigt vad gäller karantänkar till nyinköpta fiskar.

    Jag kommer få hem ett gäng tetror som är beställda via zooaffär, kommer packad och klar direkt ifrån imazo.

    Det jag undrar är hur länge man ska ha dem i karantänkaret innan "faran är över" Har läst inlägg som skiljer allt ifrån 2-3 dagar till en månad?!

    Självklart kommer jag ta vatten ifrån kommande karet till karantänen och försöka hålla samma temp mm men ska jag tillsätta något mer i vattnet?

    Salt? Bra eller dåligt och köra med standarddosering 1ml till Litern?

    Vattenberedningsmedel? Vattnet är ju bra men det ska ju motverka stress enligt flaskan?

    Har även ESHA 2000, medicin som ska bota allt och alla. Kanske inte bästa mot specifika sjukdomar men ska visst vara bra i förebyggande då det botar det mesta.

    Kombinationer av de 3 ovanstående?

    Hur brukar ni göra? Eller släpper ni ner fisken och hoppas på det bästa?, kanske t.o.m. har förebyggande direkt i huvudkaret och skiter i karantän

  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Om vi har möjlighet försöker vi ha ett kar som vi använder till nya fiskar. Just nu har vi ett 84L (karantän) som vi nyligen har haft scalarer i men nu har svarta neoner. Kör lite på känn angående karantänstiden men ca. 3 veckor brukar det nog ligga på.
    Antingen kör vi filtret parallellt i ett redan inkört kar innan och startar upp karantän vid inköp eller så har vi någon fisk som hjälper till att hålla bakterierna vid liv i karantänskaret.

    Kör inga extra tillsatser såsom salt eller vattenberedning ifall vi inte misstänker något och alla fiskar är hela så att säga.
    eSHa 2000 tar bort goda bakterier ur filtret så det undviker vi om vi kan.

    Så gör vi iaf, men alla gör nog olika
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Okej. Tackar.

      Då är vi inne på samma, vill inte använda för mycket preparat och konstigheter.

      Kör en liten kopia av stora karet och sen dämpar ner belysningen för att minska på stressen.

      Kommentar

      • Martin85
        • February 2008
        • 465

        #4
        Update:

        Det verkar inte vilja gå min väg med fiskar nu.
        Tetrorna hade lite risiga fenor vid leverans, hade i lite salt och väntade.
        Allas fenor har precis läkt perfekt och de är väldigt livliga och ser helt friska ut.

        Jag använde mitt väl inkörda köksakvarium som karantän. Har haft räkor i det väldigt länge och nu gick bara ett gäng guppy efter att jag flyttat över räkorna så det tyckte jag skulle passa bra som karantän.

        Nu har jag precis startat en medicinering
        Såg att mina guppys hade svaga bomullstofsar vid munnen och lite grumliga ögon.

        Tetrorna ser forfarande oförskämt pigga ut men antar att de ändå är boven till att sjukdomen kom i karet.

        Karet har körts i över ett år med samma inredning och växter.

        Var väldigt noga vid isättning av tetrorna. Hade dem i en petbox flera timmar och sakta men säkert bytte ut allt vatten och sedan håvade över dem. Inget av förra vattnet kom med.

        Vad gör man för fel?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det bästa karantänsakvariet är ett litet "tomt" akvarium.

          När man behöver använda det så tar man vatten från huvudakvariet och fyller upp karantänsakvariet till 3/4 med detta, samt 1/4 med kranvatten. Man kopplar in en cirkulationpump eller ett litet filter.
          Man koppar in fiskarna i karantänsakvariet och matar försiktigt i början. En del sjukdomar yttrar sig väldigt snabbt andra kan ta en månad på sig att dyka upp. Helst bör fiskarna gå för observation i karantänsakvariet en månad, men kör man med 14 dagar och fiskarna beter sig helt normalt är risken ganska liten för sjukdomar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...