funderar på nytt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stigson
    • February 2009
    • 522

    funderar på nytt akvarium!

    Hallå på er! Funderar på att köpa ett 720 L eller ett större. men frågan är om jag ska köpa ett nytt eller begagnat? Ett nytt med alla tillbehör kostar ju runt 20 000:-


    Vad tycker ni? är det värt att kasta ut så mycket pengar?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Utan tvekan begagnat om du inte tvunget vill ha ett nytt. Fördelen med nytt är att du vet hur gammalt det är och får de garantier som tillverkaren ger, samt kan bestämma hur stort och vika mått du vill ha.
    Fördelarna med ett begagnat är priset, du får ofta med tillbehör, det finns ganska många 720 kar på beg. marknaden men sällan kar som är större. Nackdelarna kan vara att du kan få leta länge tills du hittar det karet som känns "rätt" för dig samt att du inte till 100% kan veta hur gammalt karet är, om de inte har kvittona sparade.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • stigson
      • February 2009
      • 522

      #3
      Okej tack för svaret! känns lite surt att slänga ut 20 000 bara sådär. Så jag får leta tag i något begagnat. otur för mig att jag inte är nån hejare på att köra med släpvagn, men då har jag något att lära mig iallafall?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Skulle tro att det blir billigare att hyra släp och hämta ett beg.kar än att köpa ett nytt, om du inte råkar ut för ett missöde dvs...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • stigson
          • February 2009
          • 522

          #5
          Släp har farsan så det slipper jag hyra. och missöden slipper jag helst! då jag kollat tunt på blocket så verkar de flesta 720 L karen finnas söderut, Sthlm osv. hua känns lite läskigt att åka där då man är van att glida runt i Häsingland, här tycker vi att det är maffig trafik då de är lite bilar bakom en bara


          Vad är ett rimligt pris för ett 720 L akvarium med alla tillbehör tycker du?

          Kommentar

          • Guest

            #6
            5000

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Kostar ett 700-liters kar med tillbehör 20.000 kronor??

              Kommentar

              • Matnil
                • October 2003
                • 464

                #8
                Det springer for iväg pengar på ett nytt! Men hur mycket beror ju också på hur mycket grejor du har idag, man kan ju ha samlat på sig gott om saker om man hållt på ett tag och då behöver man kanske inte köpa så mycket nytt.
                Men det är en avvägning, jag har också planer på ett större kar, har 720l idag, och som sagt så är ju större kar ganska ovanliga på beg. marknaden så där är man lite mer hänvisad till nytt tyvärr....

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jepp, för 5000 får du bra grejer men det gäller även att ha lite is i magen och vänta tills det rätta karet dyker upp med de tillbehör som man tycker är intressanta!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...