Tragik i Channavärlden : (

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Tragik i Channavärlden : (

    När jag kom hem på lunchen kunde jag inte se Channa-hannen då jag i vanlig ordning skulle mata.

    Ett kort sökande runtom akvariet och där låg han - stendöd på golvet.

    Hur i hela helsebub han lyckats ta sig ur karet är för mig en gåta alltså. Jag har heltäckande skjutglasskivor över hela akvariet som lämnar max ett par mm på mitten när de är helt hopskjutna, och han låg bortom ena änden av akvariet och på golvet där.

    Han måste passat på o hoppat igår kväll då plockade ur en halväten räkbit från botten, men jag kan inte förstå hur jag inte borde upptäckt och/eller hört det i så fall?

    Nu har jag en Channa-hona och tre kolsvarta Mollys i 205-literskaret och de trivs som fisken med varandra o äter t.o.m. från samma räka samtidigt.

    Hur i hela friden ska jag nu lyckas få tag i en Channahanne....
  • jockson
    • December 2008
    • 248

    #2
    Vilken Channa pratar vi om?
    Mvh.
    Jocke

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av jockson
      Vilken Channa pratar vi om?
      - Vi pratar om min ena Channa Bleheri 6 cm lång.
      Må han vila i frid...den lymmeln!

      Kommentar

      • DjTommy
        • October 2008
        • 321

        #4
        Min Bleheri hoppade ur akvariet natten till söndag, levde på morgonen men fixade inte "hoppet" utan dog senare på kvällen.
        54 liter BB
        96 liter Dagis
        375 liter Malawi

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          För jäkla trist alltså. Har du fler Channor?

          Kommentar

          • DjTommy
            • October 2008
            • 321

            #6
            Ursprungligen postat av perfetto
            För jäkla trist alltså. Har du fler Channor?
            Jag hade bara den, var i samma storlek som din. Ska ut i dagarna nu och se om man kan hitta en till men denna gången ska jag täta varenda mm.
            54 liter BB
            96 liter Dagis
            375 liter Malawi

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Fan vad trist. Hoppas du hittar en ny. Själv hoppade en av mina Polypterus senegalus ut för några veckor sen. Den var runt 16-18 cm. Hade fött upp den själv fårn ynka 8-10cm Det är tungt.

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Fan vad trist. Hoppas du hittar en ny. Själv hoppade en av mina Polypterus senegalus ut för några veckor sen. Den var runt 16-18 cm. Hade fött upp den själv fårn ynka 8-10cm Det är tungt.
                - Du...vad hade du den Senegalus:en ihop med för fisk?
                Hur stor blir den, och kan man ha den med en Channa Bl. tror du?

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Min fengödda har oxo hoppat ut en gång. Sprattlade runt på golvet i 2h innan ja hittade den.. Släppte i den i karet o nåra dar senare va allt som vanligt.

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Min silverhaj (som var då runt 20 cm) hoppade också ur en gång.
                    Jag tyckte att det lät lite konstigt under karet i skåpet det liksom dånade och jag stack in handen ner i baljan som mitt ytterfilter står i och kände något halt som sprattlade till, nu är den 26cm+ och mår väl.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Ursprungligen postat av perfetto
                      - Du...vad hade du den Senegalus:en ihop med för fisk?
                      Hur stor blir den, och kan man ha den med en Channa Bl. tror du?
                      Har två senegalus kvar ännu. Har dem tillsammans med 3 polypterus endlicheri endlicheri och en silverarowana. Den blir väl över 40 cm, fast växer rätt långsamt när den är runt 20. Det gör min iaf.

                      Har ingen erfarenhet av channa och fengäddor tillsammans tyvärr.

                      Kommentar

                      • DjTommy
                        • October 2008
                        • 321

                        #12
                        Igår kom tjejen hem med en påse med två stycken C.bleheri och denna gång är det lika tätt som en konservburk.. Köpta på Nols ciklidhobby! Ser faktiskt finare ut än den jag hade..
                        54 liter BB
                        96 liter Dagis
                        375 liter Malawi

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Sista Channan kamikaze-störtad och avliden

                          Japp, även honan valde att döda ihjäl sig medelst ett magplask ner i parkettgolvet. Jag tror knappt det är sant...

                          Efter att hannen lyckats ta sig ur och dessutom hoppa ner på golvet, såg jag verkligen över akvariet och dess täckgglas - som är heltäckande skjutglas. Det finns inte en millimeter öppen yta rakt ovanifrån.

                          När jag kom hem och upptäckte även Shania på golvet, nästan precis där hennes bortgågne make landat, blev jag förbannad på både henne och mig själv.

                          Jag gled med blicken längs kanten hela vägen runt, och därefter likadant ovanifrån. Inte en glipa stor nog att kila in en tändsticka.

                          När jag uppgivet reser mig i min ståtliga fullängd, skådar jag brottsplatsen.
                          Det i bakgrunden inbyggda lilla utrymmet för pumpen och doppvärmaren har ca 5 mm upp till täckglaset i höjd, närmast väggen. Om man tränger sig emellan där trots fenor och ett huvud ca en centimeter brett, kan man således landa i ett litet utrymme där pump och värmare huserar. Därifrån kan man ta ett språng ut ur akvariet då denna del inte är glastäckt.

                          Jag har alltid funderat på hur en Näbbmus kan krypa igenom ett hål inte större än diametern på en blyertspenna...

                          Ni som med ett överseende leende tackar för tipset om att dessa firrar hoppar och slingrar sig ut....ta det på mer allvar!!


                          Nå, jag står alltså återigen helt utan rovfisk.

                          Kommentar

                          • DjTommy
                            • October 2008
                            • 321

                            #14
                            Ursprungligen postat av perfetto
                            Japp, även honan valde att döda ihjäl sig medelst ett magplask ner i parkettgolvet. Jag tror knappt det är sant...

                            Efter att hannen lyckats ta sig ur och dessutom hoppa ner på golvet, såg jag verkligen över akvariet och dess täckgglas - som är heltäckande skjutglas. Det finns inte en millimeter öppen yta rakt ovanifrån.

                            När jag kom hem och upptäckte även Shania på golvet, nästan precis där hennes bortgågne make landat, blev jag förbannad på både henne och mig själv.

                            Jag gled med blicken längs kanten hela vägen runt, och därefter likadant ovanifrån. Inte en glipa stor nog att kila in en tändsticka.

                            När jag uppgivet reser mig i min ståtliga fullängd, skådar jag brottsplatsen.
                            Det i bakgrunden inbyggda lilla utrymmet för pumpen och doppvärmaren har ca 5 mm upp till täckglaset i höjd, närmast väggen. Om man tränger sig emellan där trots fenor och ett huvud ca en centimeter brett, kan man således landa i ett litet utrymme där pump och värmare huserar. Därifrån kan man ta ett språng ut ur akvariet då denna del inte är glastäckt.

                            Jag har alltid funderat på hur en Näbbmus kan krypa igenom ett hål inte större än diametern på en blyertspenna...

                            Ni som med ett överseende leende tackar för tipset om att dessa firrar hoppar och slingrar sig ut....ta det på mer allvar!!


                            Nå, jag står alltså återigen helt utan rovfisk.
                            Riktigt tråkigt att höra att även den andra valt den vägen.. Tycker det borde framgå mer än det lilla som finns i artbeskrivningarna hur duktiga rymmare dessa är. Mina är nu ca. 6 cm och går i sonens akvarium med täcklock och ett tätat foderhål men bak på locket finns det en glipa för sladd till pump, ramp osv och givetvis bildar bakgrunden en klippa precis där under. Ska ta fram silikonet på stört eftersom det är beräknat till 5mm kvar där. Tanken är att dom ska gå i detta tills dom växt till sig innan dom får flytta till mitt stora, nu ska jag gå igenom det väldigt bra innan jag släpper i dom där sedan. Återigen, väldigt tråkigt att höra, blir det Channor igen?
                            54 liter BB
                            96 liter Dagis
                            375 liter Malawi

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Ursprungligen postat av DjTommy
                              Riktigt tråkigt att höra att även den andra valt den vägen.. Tycker det borde framgå mer än det lilla som finns i artbeskrivningarna hur duktiga rymmare dessa är. Mina är nu ca. 6 cm och går i sonens akvarium med täcklock och ett tätat foderhål men bak på locket finns det en glipa för sladd till pump, ramp osv och givetvis bildar bakgrunden en klippa precis där under. Ska ta fram silikonet på stört eftersom det är beräknat till 5mm kvar där. Tanken är att dom ska gå i detta tills dom växt till sig innan dom får flytta till mitt stora, nu ska jag gå igenom det väldigt bra innan jag släpper i dom där sedan. Återigen, väldigt tråkigt att höra, blir det Channor igen?
                              - Mina två var ung. 6 cm också, so watch out.

                              Jag skulle väldigt gärna vilja ha Channor igen. Härliga fiskar som äter som små hajar och har hur fina färger somhelst. Tyvärr tycks det inte gå att få tag i dem inom tio mils avstånd. Verkar svårt att få tag i rovfisk öht, annars kunde jag tänka mig medelstora Gäddciklider också.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...