Rot med vita prickar på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maraschino
    • September 2008
    • 178

    Rot med vita prickar på?

    Såg idag när jag tittde i stora karet att på de två rötterna som ligger i är det vita prickar ca 1,5mm stora, någon som har en tanke på vad det kan vara!?

    Funderade på om det var svamp av något slag eller kan det vara snäckrom har två snäckor i karet.. Ska fixa en bild när sambon kommer hem!
  • ReBs
    • March 2008
    • 44

    #2
    Troligtvis är det zebrasnäckor du har och dessa lägger sesamfrönsliknande ägg som aldrig kläcks på rötter.
    Hade ett par sådana själv i en halv dag tills jag märkte vad dom ställde till med.

    Kommentar

    • Maraschino
      • September 2008
      • 178

      #3
      Ursprungligen postat av ReBs
      Troligtvis är det zebrasnäckor du har och dessa lägger sesamfrönsliknande ägg som aldrig kläcks på rötter.
      Hade ett par sådana själv i en halv dag tills jag märkte vad dom ställde till med.
      Ja, det är zebrasnäckor vi har om jag inte minns fel! ;-)

      Hmm, varför kläckse de inte på roten isf!? *nyfiken*

      Kommentar

      • ReBs
        • March 2008
        • 44

        #4
        Formulerade mej visst lite konstigt... ....dom kläcks inte i sötvatten alls.
        Det krävs bräckvatten för att dom ska kläckas/växa upp.

        Kommentar

        • Maraschino
          • September 2008
          • 178

          #5
          Ursprungligen postat av ReBs
          Formulerade mej visst lite konstigt... ....dom kläcks inte i sötvatten alls.
          Det krävs bräckvatten för att dom ska kläckas/växa upp.
          Ok, där ser man!! :-)

          Måste bara fråga fisken som du har på din bild vad är det!? Är det någon form av gurami??

          Kommentar

          • ReBs
            • March 2008
            • 44

            #6
            Det är blå gurami http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=854&SOK=1 .

            Kommentar

            • JonasN
              • September 2008
              • 357

              #7
              Red moore rötter kan även få en hel del märkliga vita svampangrepp när de är nya. Något som försvinner med tiden. Nu låter dock zebrasnäck alternativet troligare i detta fall.

              Kommentar

              • Maraschino
                • September 2008
                • 178

                #8
                Ursprungligen postat av ReBs
                Ok! Vi har en Skyblue gurami i ett kar, han hade en hona som han inte gillade...

                Kommentar

                • Maraschino
                  • September 2008
                  • 178

                  #9
                  Ursprungligen postat av JonasN
                  Red moore rötter kan även få en hel del märkliga vita svampangrepp när de är nya. Något som försvinner med tiden. Nu låter dock zebrasnäck alternativet troligare i detta fall.

                  Ja, det är nog snäckorna som är boven i dramat denna gång såg likadana fläckar på rötter i zooaffären idag när vi kikade på malar!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...