Fiskar spårlöst borta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita V-ås
    • March 2009
    • 34

    Fiskar spårlöst borta

    Hej hopp på er.

    Vaknade idag och nyfiken slog mig som en meteorit, jag sprang ut till akvariet...

    Jag startade upp mitt 225 liters sötvattenskar förra veckan, i måndags la jag i ca 40 platy-yngel(i fisk-BB såklart). Men först igår inhandlade jag all annan fisk..

    Jag köpte invånarna på Royal Zoo i Västerås och killen där är ju verkligen superkunnig, och eftersom jag inte haft akvarium sen jag var tio år, så bad jag honom hjälpa mig att välja fiskar som går ihop, berättade då att vi fått platy-ynglen så vi var tvugna att ta hänsyn till de också, följande fisk rekommenderade han som vi köpte:

    En algätare, vet inte sorten men den kostade 85 kronor
    2 stycken Läppgurami
    10 stycken neontetra
    5 guppy

    Problemet var att det imorse fattades 2 stycken neontetror och guppyhonan...

    Jag har letat i heeeeeeeeeela akvariet, kollat i växterna, under mangrowerötterna, vid insuget och slangen till ytterfiltret, där BTN-bakgrunden är fäst.... ingenstans finns de. De är ju inga lik heller, för då borde de ju flytit någonstans. Så med andra ord har någon ätit upp dem, men vem? Och ska jag kontakta Royal Zoo när det ändå var han som rekommenderade? Jag misstänker starkt guramina för de jagar tetrorna som satan...

    Någon som varit med om liknande? Jag hade mycket akvarium när jag var barn/tonåring och har haft Svensson-fisk även då, men aldrig varit med om liknande... då var det mer att de naggade i fenorna och liknande.

    Tips och råd mottages varmt!
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Har de hoppat ut då?

    Kommentar

    • GöranE
      • November 2008
      • 735

      #3
      Ursprungligen postat av Lenita V-ås
      Hej hopp på er.

      Vaknade idag och nyfiken slog mig som en meteorit, jag sprang ut till akvariet...

      Jag startade upp mitt 225 liters sötvattenskar förra veckan, i måndags la jag i ca 40 platy-yngel(i fisk-BB såklart). Men först igår inhandlade jag all annan fisk..

      Jag köpte invånarna på Royal Zoo i Västerås och killen där är ju verkligen superkunnig, och eftersom jag inte haft akvarium sen jag var tio år, så bad jag honom hjälpa mig att välja fiskar som går ihop, berättade då att vi fått platy-ynglen så vi var tvugna att ta hänsyn till de också, följande fisk rekommenderade han som vi köpte:

      En algätare, vet inte sorten men den kostade 85 kronor
      2 stycken Läppgurami
      10 stycken neontetra
      5 guppy

      Problemet var att det imorse fattades 2 stycken neontetror och guppyhonan...

      Jag har letat i heeeeeeeeeela akvariet, kollat i växterna, under mangrowerötterna, vid insuget och slangen till ytterfiltret, där BTN-bakgrunden är fäst.... ingenstans finns de. De är ju inga lik heller, för då borde de ju flytit någonstans. Så med andra ord har någon ätit upp dem, men vem? Och ska jag kontakta Royal Zoo när det ändå var han som rekommenderade? Jag misstänker starkt guramina för de jagar tetrorna som satan...

      Någon som varit med om liknande? Jag hade mycket akvarium när jag var barn/tonåring och har haft Svensson-fisk även då, men aldrig varit med om liknande... då var det mer att de naggade i fenorna och liknande.

      Tips och råd mottages varmt!
      Hur stora är läppguramina och ynglen? Kollade på artbeskrivningen för guramin och där står att den är fredlig men allätare. Yngel kan ju ha blivit uppätna?
      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

      Kommentar

      • Lenita V-ås
        • March 2009
        • 34

        #4
        Ursprungligen postat av Sjöhane
        Har de hoppat ut då?
        Vi har täckglas, och i hörnen finns en del utrystning så tror inte de kunnat hoppa ur, men komiskt nog har jag stått där på alla fyra och letat på golvet, men utan resultat....

        Kommentar

        • Lenita V-ås
          • March 2009
          • 34

          #5
          Ursprungligen postat av GöranE
          Hur stora är läppguramina och ynglen? Kollade på artbeskrivningen för guramin och där står att den är fredlig men allätare. Yngel kan ju ha blivit uppätna?
          Men ynglena verkar totalt intakta, de är ju i sitt fisk-BB, så det är väl mer märkligt med guppihonan? Hon är ju åndå ganska stor? Neontetrorna är ju mindre... men ändå... Guramina borde ju lysa blå om de svalt varsin neontetra

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Finns det ingenstans de kan ha tagit sig bakom bakgrunden eller andra små skrymslen som de kan ha fastnat i. Har du köpt endast en Guppyhona och resten hanar har honan med all säkerhet gjort allt för att gömma sig. Man ska alltid ha fler honor än hanar när det gäller levandefödare för att minska risken för stress.

            Du bör även tänka på att det är mycket fisk på en gång som du släppt i. Hade egentligen räckt med Guppyna och sen ökat med några fiskar i månaden. Har du möjlighet att fråga de du fick ynglen av om de kan krama ur sitt inkörda filter i ditt kar vore det kanon. Sen bör du mata ytterst sparsamt med endast några flingor var tredje dag. Även nitrivec kan skarpt rekommenderas så du förhoppningvis slipper nitrit.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Lenita V-ås
              • March 2009
              • 34

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Finns det ingenstans de kan ha tagit sig bakom bakgrunden eller andra små skrymslen som de kan ha fastnat i. Har du köpt endast en Guppyhona och resten hanar har honan med all säkerhet gjort allt för att gömma sig. Man ska alltid ha fler honor än hanar när det gäller levandefödare för att minska risken för stress.

              Du bör även tänka på att det är mycket fisk på en gång som du släppt i. Hade egentligen räckt med Guppyna och sen ökat med några fiskar i månaden. Har du möjlighet att fråga de du fick ynglen av om de kan krama ur sitt inkörda filter i ditt kar vore det kanon. Sen bör du mata ytterst sparsamt med endast några flingor var tredje dag. Även nitrivec kan skarpt rekommenderas så du förhoppningvis slipper nitrit.
              Jag har tagit filter från min pappas kar så bakterierna skulle komma med, samt mangroweroten, körde karet en vecka först, sedan ynglen ensamma och sen fiskarna... Ja, jag kanske skulle köpt fler honor ... tycker nog kanske lite synd om henne... Jag har kollat överallt vid bakgrunden, men de är borta

              Kommentar

              • mange016
                • May 2006
                • 341

                #8
                Har du kollat så att dom inte är bakom bakgrunden, jag har fiskar där lite titt som tätt.

                Kommentar

                • Lenita V-ås
                  • March 2009
                  • 34

                  #9
                  Ursprungligen postat av mange016
                  Har du kollat så att dom inte är bakom bakgrunden, jag har fiskar där lite titt som tätt.
                  Ja jag har kollat där, för jag tänkte ju att de kanske varit lite nyfikna.... men ta mej tusan, nä, de är inte där, jag har en slimline BTN så det är lätt att kolla bakom för det finns inte några hålrum bakom, utan bara en liten glipa vid hörnen... Jag har ju naturligtvis fortsatt att leta under dagen, men nej det är fortfarande ingen framgång...

                  Dock så har jag sett att algätaren var riktigt aggressiv mot gurami-fiskarna... så det kanske inte är självklart att guramina är huvudmisstänkta längre....

                  Fast även om algätaren hade haft ihjäl de andra fiskarna så äter de bäl inte fisken sen?'

                  Kommentar

                  • Myzan___
                    • January 2009
                    • 156

                    #10
                    kan du besktiva utssendet på algätaren? är det en sån här?http://www.hygen.net/content/images/...0temmincki.jpg eller liknande?
                    // Myzan___

                    frågar man inget får man heller inget veta

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Guramin kommer äta upp alla yngel i karet som passar munnen.

                      vad är det för algätare du har ?
                      Crossocheilus oblongus
                      Gyrinocheilus
                      aymonieri
                      Ancistrus

                      dom har lite olika beteende. jag skulle tro att dom har gömt sig eller fastnat någon stans eller dött av någon orsak (ev förgiftning) och sedan då har dom döda fiskarna blivit mat.

                      Kommentar

                      • Lenita V-ås
                        • March 2009
                        • 34

                        #12
                        Ursprungligen postat av Myzan___
                        kan du besktiva utssendet på algätaren? är det en sån här?http://www.hygen.net/content/images/...0temmincki.jpg eller liknande?
                        Jag tror att det är en sån, har dock bara sett den två gånger, varav en gång idag och nu när jag skulle jämföra så verkar den ha gömt sig, får dock för mig att min är något mörkare, absolut inte lika tydliga prickar, min ser mer exakt ut som mangroweroten och är ungefär 8-10 cm lång.

                        Kommentar

                        • Lenita V-ås
                          • March 2009
                          • 34

                          #13
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          Guramin kommer äta upp alla yngel i karet som passar munnen.

                          vad är det för algätare du har ?
                          Crossocheilus oblongus
                          Gyrinocheilus aymonieri
                          Ancistrus

                          dom har lite olika beteende. jag skulle tro att dom har gömt sig eller fastnat någon stans eller dött av någon orsak (ev förgiftning) och sedan då har dom döda fiskarna blivit mat.
                          Ynglen är ju i tryggt förvar i Fisk-bb så de kommer inte åt dem, men visst, skulle de ta sig ut därifrån är det ju givet att de blir uppkäkade...

                          Jag verkar ha rätt värden i karet, pappa var här och mätte, så det verkar underligt om de dött Men visst, sånt händer ju...
                          Om de ätit upp en hel guppi och 2 neontetra lär jag ju inte behöva mat på nån månad

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lenita V-ås
                            Ynglen är ju i tryggt förvar i Fisk-bb så de kommer inte åt dem, men visst, skulle de ta sig ut därifrån är det ju givet att de blir uppkäkade...

                            Jag verkar ha rätt värden i karet, pappa var här och mätte, så det verkar underligt om de dött Men visst, sånt händer ju...
                            Om de ätit upp en hel guppi och 2 neontetra lär jag ju inte behöva mat på nån månad
                            vad menar du med fisk-bb ? har du dom i eget kar eller har du dom i en yngelkasse? beroende på hur yngel kassen är utformad så kan ynglen bli uppätna ändå.

                            vilken algätare va det du hade?

                            under mognads tiden så får du ju olika ''nitrit''spikar som tar död på fiskar om det blir för mycket. det är därför man ska börja ett kar med få och tåliga fiskar som tål dessa ''spikar'' som händer. sedan vartefter karet mognar så kan man tillföra mer fisk.

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Och sen kan man endast ha ynglen i yngelbox några veckor sen måste de tillbaka för att kunna växa som de ska. Tror du inte Guramina klipper ynglen när de släpps tillbax?
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...