Vart tar vattnet vägen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #16
    Ursprungligen postat av Mumin
    Men snälla nån, en människa avger ungefär 2 liter per dygn genom huden och fr. a. utandningsluften. Inte blir väl ett tak förstört för att det bor 5 pers i en lägenhet?

    Om fukten skulle "punktmarkera" taket så skulle det ju bildas kondensdroppar i taket. Istället sprider den sig och fördelas jämnt i luften inomhus.

    Eftersom kall luft kan innehålla mindre mängd vatten än varm luft, innan vattnet kondenseras ( det kallas för relativ luftfuktighet) så har den luft som kommer in i huset på vintern låg relativ luftfuktighet. När den värms upp inne i huset upplevs den som torr.
    Det är samma fenomen som gör att det står vit rök ur munen när det är kallt. Det är vattenångan från utandningsluften som kondenserar när luften från lungorna kyls av. Den relativa luftfuktigheten ökar till över 100 %, alltså kondenserar vattnet.

    Man brukade hänga luftfuktare i keramik eller plast på elementen förr i världen,för att få en behagligare inomhusluft.......För torr luft gör att man kan få rethosta och besvär med torra ögon.

    Så dina tio liter gör bara nytta hemma, blommorna växer bättre med mer fukt (eller rättare sagt mindre torr luft), familjens slemhinnor mår bättre och huset klarar sig utmärkt, det också.
    Men kära du, skrev jag inte att jag inte visste hur pass mycket fukten spreds i rummet innan den steg till taket..?

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Lenita V-ås
      • March 2009
      • 34

      #17
      En kompis till mig har ett diskus-kar på 500 liter. Innan de skaffade akvariet så hade hon enorma problem med torra slemhinnor, hon hostade och hade torra klumpar i halsen. Problemen försvann plötsligt pang bom.

      Efter ett tag förstod hon att det måste vara den ökande vattenhalten i luften, det dunstade ca 10 liter i veckan. De hade inga problem med fuktskador, de har flyttat nu men hade akvariet på samma plats i 5 års tid.

      De har heller inga täckglas, dock hade de en fisk som gillade att hoppa ur, så den gav de bort.

      Kommentar

      Arbetssätt...