Artemia hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fösen
    • January 2009
    • 383

    Artemia hjälp

    Hej

    I mina förra trådar om Artemia så skulle jag föda upp Artemia till fiskfoder. Nu har det gått över 48 timmar och de har inte kläckts. Kan jag ha gjort fel? Jag gjorde så här.

    1. Hällde i 2 liter vatten från kranen och lät det bli rumstempererat.
    2. Jag hällde i 1 och en halv matsked bordssalt med Jod.
    3. Efter en timma la jag i en fjärdedels krydmått artemia.

    Kan jag ha gjort något fel har jag missat något?
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Ursprungligen postat av Fösen
    Hej

    I mina förra trådar om Artemia så skulle jag föda upp Artemia till fiskfoder. Nu har det gått över 48 timmar och de har inte kläckts. Kan jag ha gjort fel? Jag gjorde så här.

    1. Hällde i 2 liter vatten från kranen och lät det bli rumstempererat.
    2. Jag hällde i 1 och en halv matsked bordssalt med Jod.
    3. Efter en timma la jag i en fjärdedels krydmått artemia.

    Kan jag ha gjort något fel har jag missat något?
    Titta väldigt noga en gång till? använd ficklampa eller stark lampa..

    Är det verkligen inget som rör sig, naupilerna är sjukt små.

    Annars är det nog så att äggen är kassa.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Vi brukar ha en lampa som värmer vattnet lite för att öka farten på proceduren. Tar ca. 24h innan de första kläcks om man har lite mer värme och är det endast rumstempererat kan det ta lite längre tid.
      Som Bowman skrev skiljer sig kvalitén på äggen ganska mycket och du kan ha fått tag i ägg som inte förvarats lämpligt eller av annan anledning är dåliga.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Fösen
        • January 2009
        • 383

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Vi brukar ha en lampa som värmer vattnet lite för att öka farten på proceduren. Tar ca. 24h innan de första kläcks om man har lite mer värme och är det endast rumstempererat kan det ta lite längre tid.
        Som Bowman skrev skiljer sig kvalitén på äggen ganska mycket och du kan ha fått tag i ägg som inte förvarats lämpligt eller av annan anledning är dåliga.
        Det är HOBBYS artemia ägg. Nej det rör sig inte där inne. Om det skulle vara så att äggen är kassa vad kan man göra då med dom eller tycker ni att jag ska göra ett till försök?

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          #5
          Ursprungligen postat av Fösen
          Det är HOBBYS artemia ägg. Nej det rör sig inte där inne. Om det skulle vara så att äggen är kassa vad kan man göra då med dom eller tycker ni att jag ska göra ett till försök?
          Gör kanske ett försök till, ställ en lampa nära burken så du får lite högre värme.

          Är det inga naupiler efter ett dygn så är äggen kassa och då kan du med gott samvete gå tillbaka till affären och kräva pengar tillbaka.

          Jag köpte artemiaägg hos gubberoZoo, dom förvarade dom i frysen, och mina funkade utmärkt, kolla med dom, för du bor ju i göteborgs omnejd.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Fösen
            Det är HOBBYS artemia ägg. Nej det rör sig inte där inne. Om det skulle vara så att äggen är kassa vad kan man göra då med dom eller tycker ni att jag ska göra ett till försök?
            Gör ett försök till och om du har möjlighet så sätt en lampa över. Får du ingen kläckning igen kan du gå tillbaka till butiken och berätta som det är. Är det en bra butik får du säkert en ny förpackning eller om du hellre vill ha pengarna tillbaka.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Haha.. Smurf
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Fösen
                • January 2009
                • 383

                #8
                Ursprungligen postat av Bowman
                Gör kanske ett försök till, ställ en lampa nära burken så du får lite högre värme.

                Är det inga naupiler efter ett dygn så är äggen kassa och då kan du med gott samvete gå tillbaka till affären och kräva pengar tillbaka.

                Jag köpte artemiaägg hos gubberoZoo, dom förvarade dom i frysen, och mina funkade utmärkt, kolla med dom, för du bor ju i göteborgs omnejd.
                Ja Gubbero har jag vart hos ett par gånger, dom är väldigt trevliga om det funkar så bra så får jag nog gå till dom. Ungefär hur mycket kan ett paket kosta med artemiaägg? Nu när vi ändå pratar där vid redbergsplatsen så undrar jag om du har vart på Trop akvariefisk import?

                Kommentar

                • Fösen
                  • January 2009
                  • 383

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Gör ett försök till och om du har möjlighet så sätt en lampa över. Får du ingen kläckning igen kan du gå tillbaka till butiken och berätta som det är. Är det en bra butik får du säkert en ny förpackning eller om du hellre vill ha pengarna tillbaka.
                  Jag köpte dom på Zoomässan i Kungsbacka. Det är en väldigt bra affär fast alla artemiaägg kan ju inte vara bra men du har rätt att man borde få en ny eller pengarna tillbaka

                  Kommentar

                  • Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fösen
                    Ja Gubbero har jag vart hos ett par gånger, dom är väldigt trevliga om det funkar så bra så får jag nog gå till dom. Ungefär hur mycket kan ett paket kosta med artemiaägg? Nu när vi ändå pratar där vid redbergsplatsen så undrar jag om du har vart på Trop akvariefisk import?
                    Jag tror paketet kostade 65:-, och det var rejält med ägg. Ett normalt pris skulle jag tro.
                    Ja jag var på Trop import senast i dag faktiskt.
                    En helt ok affär, trevlig ägare.

                    Kommentar

                    • Fösen
                      • January 2009
                      • 383

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bowman
                      Jag tror paketet kostade 65:-, och det var rejält med ägg. Ett normalt pris skulle jag tro.
                      Ja jag var på Trop import senast i dag faktiskt.
                      En helt ok affär, trevlig ägare.
                      Ja Tommy är en trevlig människa. Brukar vara hos honom 1-3 gånger i veckan. Han är väldigt billig och han ger bra tips ibland.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...