Elförbrukning för akvariumet?? Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monimo
    • August 2007
    • 88

    Elförbrukning för akvariumet?? Hjälp!!!

    Hej

    Jag vet inte vart jag ska stoppa detta ämne men jag testar här.

    Jag fick nu på min senaste elräkning en liten chock. Räkningen var betydligt dyrare än vad den nånsin har varit. Från att ha legat på ca 1200 kr var den nu helt plötsligt på 2300 kr. Vi ringde till Fortum för att höra vad som kan ha hänt. De kom med alla möjliga luddiga svar men så fick de veta att jag har akvarium. De skyllde då på att det är akvariumet som drar så mycket mer.
    Ex, vi har tidigare haft ungefär max 230-300 kWh/mån och nu hade vi bara i december 500 kWh. Det är ju nästan en dubblering.

    Min fråga, kan ett akvarium dra så mycket? Det jag har är ett 160 l akvarium med en pump och värmare, plus 2 lysrör som står på i 11 tim/dygn. Hur ska jag räkna ut hur mycket akvariumet drar på ett ungefär?

    Vore tacksam för hjälp i frågan.

    Monimo
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Räkna hur många watt allt elektriskt till karet är på så ser du hur mycket dessa drar per timma, sedan är det bara att räkna vidare.
    Doppisen är lite svår att räkna då den inte går hela tiden, så där får du göra en uppskattning.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Jag hade en tråd om detta för ett taga sen och vi kom fram till att det är inte billigt med några Akvarium,men som du nu har ett kan väl inte bli så dyrt tycker man nån 100 i Månaden men på ett år så blir det mer det glömmer man lätt...=)sen får du också tänka allt runt Varmvatten Kostar,vatten kostar men det kanske ingår i Hyran det vet jag inte.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        mina kar (240+222+42) drar ström motsvarande cirka 4000 per år.

        frugan skrek som en stucken gris när hon fick det klart för sig.....

        fick bli lite extra sweet talking efter det....

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • monimo
          • August 2007
          • 88

          #5
          Fast varmvattnet ingår i hyran, bor i bostadsrätt. Så det som kostar borde "bara" vara belysning, pump och doppvärmare. Jag pratade precis med en kvinna som jobbar på akvarieaffären och hon hade varit med om samma problem som jag dvs upplevt att det borde inte vara akvariumet som gjort denna ökning på elräkningen. Hon hade då tagit dit en el-gubbe som fått mäta vad akvariumena kostade. Hon hade 4 st akvarium i storleksordning 60 l-140 l. Och de kom fram till att alla de fyra kostade i snitt ungefär 50 kr i månaden för henne. Så då kan väl inte ett akvarium kosta så mycket tycker jag ju.

          Ja, jag får kolla vidare. Har Fortum idag (det hade hon på akvarieaffären också haft när hon fick sin höga räkning) och funderar på att byta bolag. De kundtjänst var inte heller speciellt trevliga när vi försöker resonera med dem om vad ökningen kan bero på. Det var mer bara "det är bara att betala o se glad ut".

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            skulle gissa på 50 kwh per månad

            det är inte en avräkning du fått? dvs summerat sedan förra avläsningen och inte bara beräknat på gissad förbrukning
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Har de nyligen bytt till digatala mätare? De flesta uplever stor ökning av elförbrukning med de nya mätarna (en bekant fick räkning med fördubblad förbrukning - men då kollades det och det var fel på mätarn).

              Det skrevs i fjol om detta nånstans men hittar inte länken nu...

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Många som skaffat ny platt tv får oxå en smärre chock när det avläses mätare eller när första räkningen kommer.

                Jag fasar lite själv för nästkommande räkning, har ju aldrig sett så mycket tv om dagarna nu när man e hemma.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Wilhelm
                  • October 2002
                  • 604

                  #9
                  Vad är elförbrukning för nåt?
                  Wilhelm
                  Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                  www.ciklid.org www.aquafish.info

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Vad är elförbrukning för nåt?
                    Ironi
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • monimo
                      • August 2007
                      • 88

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anna_mvb
                      Har de nyligen bytt till digatala mätare? De flesta uplever stor ökning av elförbrukning med de nya mätarna (en bekant fick räkning med fördubblad förbrukning - men då kollades det och det var fel på mätarn).

                      Det skrevs i fjol om detta nånstans men hittar inte länken nu...

                      Ja vi har bytt till digital mätare och det är nu första räkningen efter det. Jag har ju förstått att det då kan bli en stor skillnad. Men jag har också jämfört lite med andra hur stor förbrukning de har på liknande lägenhet med liknande prylar i den. Ingen av dem har nånsin haft en förbrukning på över 300 kWh/månad (inte ens på vintermånaderna) och vi hade som sagt bara i december 500 kWh. Tycker bara att den skillnaden låter mycket. Men visst, det är svårt att jämföra med andra lägenheter då det såklart beror på hur mycket man använder sina elektriska saker. Men på ett ungefär så får man ju ett hum om saker.

                      Anledningen att jag ville kolla akvariet är att jag skaffade det i augusti och det är i stort sätt den enda tillkomna el-skillnaden sen tidigare. Men jag får kolla vidare. Det känns bara så svårt att övertala Fortum att "det skulle kunna" vara ett fel. Hur bevisar man det liksom?! De säger bara att det beror på elmäte-bytet och att det nu är vinter. Men kollar jag på vännernas elförbrukning (de har haft den nya mätaren under längre tid och kan se per månad vad de förbrukat) så har de inte en sån stor ökning som vi verkar ha fått för att det är "vinter". De har en liten ökning över nov-feb, men aldrig kommit över 300 kWh/månad.

                      Tack för svaren. Det kanske bara är att betala o försöka se glad ut till slut ändå. Anledningen att jag blir arg är att man känner sig så maktlös mot ett bolag som t-ex. Fortum. Hur lätt är det att få sin röst hörd liksom. De har kanske rätt men när det känns fel och man inte kan få någon hjälp av dom att reda ut det så känns det hopplöst. Känner mig lite lurad liksom. Och det är ju aldrig roligt att känna.

                      Kommentar

                      • KoiKe
                        • March 2008
                        • 331

                        #12
                        Ursprungligen postat av monimo
                        Ja vi har bytt till digital mätare och det är nu första räkningen efter det. Jag har ju förstått att det då kan bli en stor skillnad. Men jag har också jämfört lite med andra hur stor förbrukning de har på liknande lägenhet med liknande prylar i den. Ingen av dem har nånsin haft en förbrukning på över 300 kWh/månad (inte ens på vintermånaderna) och vi hade som sagt bara i december 500 kWh. Tycker bara att den skillnaden låter mycket. Men visst, det är svårt att jämföra med andra lägenheter då det såklart beror på hur mycket man använder sina elektriska saker. Men på ett ungefär så får man ju ett hum om saker.

                        Anledningen att jag ville kolla akvariet är att jag skaffade det i augusti och det är i stort sätt den enda tillkomna el-skillnaden sen tidigare. Men jag får kolla vidare. Det känns bara så svårt att övertala Fortum att "det skulle kunna" vara ett fel. Hur bevisar man det liksom?! De säger bara att det beror på elmäte-bytet och att det nu är vinter. Men kollar jag på vännernas elförbrukning (de har haft den nya mätaren under längre tid och kan se per månad vad de förbrukat) så har de inte en sån stor ökning som vi verkar ha fått för att det är "vinter". De har en liten ökning över nov-feb, men aldrig kommit över 300 kWh/månad.

                        Tack för svaren. Det kanske bara är att betala o försöka se glad ut till slut ändå. Anledningen att jag blir arg är att man känner sig så maktlös mot ett bolag som t-ex. Fortum. Hur lätt är det att få sin röst hörd liksom. De har kanske rätt men när det känns fel och man inte kan få någon hjälp av dom att reda ut det så känns det hopplöst. Känner mig lite lurad liksom. Och det är ju aldrig roligt att känna.

                        min sista räkning låg på 571 kwh om jag inte missminner mig men jag betalade bara 900 kr för den å inte 2300 som du :S

                        Å då har jag 750 liter vatten, 6 lysrör som går i 12-18timmar om dygnet
                        2 doppvärmare å totalt 6 pumpar som pumpar runt 4.5-5kubik i timmen skulle jag tro.. + en mörkrädd flickvänn som gärna vill ha tänt på dagen å tv.n å datorn går typ 24/7

                        känns som något e fel hos dig :S

                        Kommentar

                        • monimo
                          • August 2007
                          • 88

                          #13
                          Ursprungligen postat av KoiKe
                          min sista räkning låg på 571 kwh om jag inte missminner mig men jag betalade bara 900 kr för den å inte 2300 som du :S

                          Å då har jag 750 liter vatten, 6 lysrör som går i 12-18timmar om dygnet
                          2 doppvärmare å totalt 6 pumpar som pumpar runt 4.5-5kubik i timmen skulle jag tro.. + en mörkrädd flickvänn som gärna vill ha tänt på dagen å tv.n å datorn går typ 24/7

                          känns som något e fel hos dig :S

                          Okej!! Vilket bolag har du? Nu vill jag byta

                          Kommentar

                          Arbetssätt...