Kostnad att driva akvarier

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaErika
    • December 2008
    • 56

Kostnad att driva akvarier

Är det någon som nångång har räknat på hur mycket det kostar att hålla akvarier i drift? Då tänker jag främst på elräkningen. Det beror ju så klart på hur kraftig pump och doppvärmare man har och vilken belysning man väljer. Det vore kul att se lite olika kostnadsuträkningar.

Det är ju lätt att bara tänka på priset på själva akvariet och den inredning man vill ha när man är sugen på ett nytt kar, men det kostar ju faktiskt att driva det också. Det slog mig nu när jag hittade ett fint billigt 375-litersakvarium på blocket som jag blev så sugen på
    250 liter sällskap
    20 liter räkor
    70 liter bågfenciklider
  • mange993
    • April 2004
    • 372

450liters med 4*36w lysrör tänt 10 tim fluval 405 ytterfilter 300w doppvärmare 3.93 kr/dag

Kommentar

• ljung
      • December 2008
      • 185

Tur som man har så har jag fast avgift för el och vatten osv (allt inbakat i hyran). Men annars är det väll rimligt att räkna på 1kr/kW för elen, vattnet har jag ingen aning men kan inte vara många öre per liter.

Tex för mitt 240 liters:

Ytterfilter 8 watt
      Belysning 2 * 30 watt
      Cirkulationspump 23 watt
      Doppvärmare 200 watt

Doppvärmaren går bara kanske 1 timme om dygnet, belysning 12 timmar.

(8*24) + (23*24) + (2*30*12) + (200*1) = 1664 Wh/dag

1664*365 = 607360 watt = 607.36 kWh som blir då ca 607 kr om året i elström räkningen för det karet.
      Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

Kommentar

• doppingen
        • April 2008
        • 1079

om man sen kan se till att ha gott om yngel å snäckor att sälja till djurbutiken så går det nog runt, min butik har köpt in snäckor för 8 kr st samt guppy-yngel 5 kr st å ciklidyngel 10 kr samt massor med snäckor på blocket så går hobbyn runt fast nu var det väl faktisk kostnad du ville veta kanske å inte hur man får ihop det så det här är nog en parantes
        MammaMia

Kommentar

• mange993
          • April 2004
          • 372

Ursprungligen postat av ljung
          Tur som man har så har jag fast avgift för el och vatten osv (allt inbakat i hyran). Men annars är det väll rimligt att räkna på 1kr/kW för elen, vattnet har jag ingen aning men kan inte vara många öre per liter.

Tex för mitt 240 liters:

Ytterfilter 8 watt
          Belysning 2 * 30 watt
          Cirkulationspump 23 watt
          Doppvärmare 200 watt

Doppvärmaren går bara kanske 1 timme om dygnet, belysning 12 timmar.

(8*24) + (23*24) + (2*30*12) + (200*1) = 1664 Wh/dag

1664*365 = 607360 watt = 607.36 kWh som blir då ca 607 kr om året i elström räkningen för det karet.
          har du en gammal ramp med drossel i så drar den ungefär det dubbla mot vad som står på röret

Kommentar

• ljung
            • December 2008
            • 185

Ursprungligen postat av mange993
            har du en gammal ramp med drossel i så drar den ungefär det dubbla mot vad som står på röret
            Okej det skulle jag tippa på att jag har sitter nämligen en rund lucka på rampen som man kan öppna och har inte kollat in i den ännu.

Men men fast elkostnad på 250/månad så ingen fara på taket. Är väll snarare att jag måste öka min förbrukning då jag tror jag ligger en bra bit under vad jag betalar för :-)
            Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

Kommentar

• Guest

Jag betalar 300kr/månad. Belysningen är tänd ~7-12h.

Teknik:
              484l
              Fluval fx5 ~45w
              belysning 2*36w
              doppvärmare 200w

45l
              50w doppvärm
              am-top 3335 15w
              belysning ~50w

750l
              2*eheim pro3e
              Massor me watt från belysningen..
              doppvärmare på 300w
              karet är inte igång nu.

Kommentar

• Martin85
                • February 2008
                • 465

Visst blir det några kronor men värmen går ju ut i rummen också.

Största kostnaden är nog maten ändå.

Har tur för har egen brunn och elräkningen kommer aldrig hit.

Kommentar

• doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

Ursprungligen postat av Martin85
                  Visst blir det några kronor men värmen går ju ut i rummen också.

Största kostnaden är nog maten ändå.

Har tur för har egen brunn och elräkningen kommer aldrig hit.

som jag skrev tidigare så lämnar jag till djuraffären å då tar jag ofta mat,medel,ny pump etc som då blir "gratis" för ynglen men jag vet åxo att alla butiker inte tar emot fisk å så kanske det inte blir så mycket yngel heller men här ynglar de som besatt så för mig går det runt å mer ändå
                  MammaMia

Kommentar

• endymion
                    • October 2006
                    • 680

Min lokal drar 25 kWh per dygn ungefär, elen betalar jag 1.18 kr kWh för. Vilket blir ca 10800 kr per år. Vatten kostar ca 26 kr per kubik och detta blir med min förbrukning ca 2700 kr per år. Maten kostar kostar mig ungefär 1 öre om dagen per fisk vilket blir 25 kr per dag.

Kostnad per fisk och månad (ungefär): El 35 öre, Vatten 8 öre och mat 30 öre.
                    Kostnad per akvarie och månad(ungefär): El 12,60 kr, Vatten 3 kr, mat 11 kr.

Personligen vill jag främst få ner elkostnaden, jag tittar på att bygga om lysramper. Dock tar det 3-6 år att räkna hem inköp av HF-don.

Kommentar

• AnnaErika
                      • December 2008
                      • 56

Där ser man, det var många som har räknat på detta. Intressant! Det är klart att det skiljer en del, men ett hum kan man få i alla fall.
                      250 liter sällskap
                      20 liter räkor
                      70 liter bågfenciklider

Kommentar

Arbetssätt...