Avveckling och omvandling av saltvattenskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Avveckling och omvandling av saltvattenskar.

    Hejsan!

    Nu är det så att jag tycker det är alldeles för tidskrävande samt pengakrävande att driva mitt saltvattensakvarium. Jag började för drygt 2 veckor sedan och har redan "tröttnat". Jag tänkte istället göra om det till något jag kan 100 % mer om nämligen sötvatten.

    Undrar om det går bra att omvända akvariet till sött om man rengör karet noga så att alla salter försvinner. Frågan är dock om man kan få pengarna tillbaka för alla levande stenar, sand, fiskar, koraller samt skummare som är "sprillans" nya.

    Massa med tips tack!
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Ursprungligen postat av XenOn
    Hejsan!

    Nu är det så att jag tycker det är alldeles för tidskrävande samt pengakrävande att driva mitt saltvattensakvarium. Jag började för drygt 2 veckor sedan och har redan "tröttnat". Jag tänkte istället göra om det till något jag kan 100 % mer om nämligen sötvatten.

    Undrar om det går bra att omvända akvariet till sött om man rengör karet noga så att alla salter försvinner. Frågan är dock om man kan få pengarna tillbaka för alla levande stenar, sand, fiskar, koraller samt skummare som är "sprillans" nya.

    Massa med tips tack!
    Det gör väl inget om det finns lite salt i ett sötvattenskar.

    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #3
      Ursprungligen postat av Bowman
      Det gör väl inget om det finns lite salt i ett sötvattenskar.

      Är du säker eller är det bara en spekulation?
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #4
        Jag är säker på att salt i ett sötvattenskar är helt ok, många kör ju med tex en dl i hundra liter vatten för att motverka en del sjukdomar eller nåt sånt (lite osäker på doseringen, bara ett exempel)

        Men om det är speciella kemikalier i saltvatten vet jag ej. (tror inte det dock)
        Men du skrev ju att du kan sötvatten till 100%? Då borde du känna till salt i sötvatten?

        Kommentar

        • XenOn
          • March 2008
          • 1008

          #5
          Ursprungligen postat av Bowman
          Jag är säker på att salt i ett sötvattenskar är helt ok, många kör ju med tex en dl i hundra liter vatten för att motverka en del sjukdomar eller nåt sånt (lite osäker på doseringen, bara ett exempel)

          Men om det är speciella kemikalier i saltvatten vet jag ej. (tror inte det dock)
          Men du skrev ju att du kan sötvatten till 100%? Då borde du känna till salt i sötvatten?

          Ja GH salt använder jag till mitt sötvattenskar, men detta är en annan typ av salt dvs sådant man har i riktigt saltvatten
          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Ursprungligen postat av XenOn
            Ja GH salt använder jag till mitt sötvattenskar, men detta är en annan typ av salt dvs sådant man har i riktigt saltvatten
            Japp ok, ja då vet jag inte, men antagligen (kass fakta igen ) salt som salt. i alla fall i dessa små mängder.

            Kommentar

            • XenOn
              • March 2008
              • 1008

              #7
              Ursprungligen postat av Bowman
              Japp ok, ja då vet jag inte, men antagligen (kass fakta igen ) salt som salt. i alla fall i dessa små mängder.

              Precis, och om jag rengör akvariet riktigt noga borde ju allt försvinna. Frågan är bara om jag kan få pengarna tillbaka
              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

              Kommentar

              • XenOn
                • March 2008
                • 1008

                #8
                Då passar jag på att fråga en sak till som iförsig inte spelar så stor roll på länge.

                Jag har kört mycket levandefödare dvs guppy, platy och mollys i mina andra kar. Tänkte eftersom detta är på 112 liters prova scalarer och ciklider. Är dessa en bra combo eller ska jag bara enbart ha en "större" art?
                Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #9
                  Ursprungligen postat av XenOn
                  Precis, och om jag rengör akvariet riktigt noga borde ju allt försvinna. Frågan är bara om jag kan få pengarna tillbaka
                  Rengör du fint, så behöver du ju inte säga att det är använt. Men har du köpt allt där så lär dom väl fatta att det är använt, och då är det nog fan kört att få tillbaka stålar, om du nu inte har en jättebra kontakt med affären i fråga. Din bästa rimlaiga chans kanske är "tillgodokvitto"

                  Kommentar

                  • XenOn
                    • March 2008
                    • 1008

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bowman
                    Rengör du fint, så behöver du ju inte säga att det är använt. Men har du köpt allt där så lär dom väl fatta att det är använt, och då är det nog fan kört att få tillbaka stålar, om du nu inte har en jättebra kontakt med affären i fråga. Din bästa rimlaiga chans kanske är "tillgodokvitto"
                    Köpte tråkigt nog hela "kitet" där . Får nog lägga ut skiten på blocket. Annonserar isåfall fiskar, stenar, grus, skummare och koraller. Karet vill jag behålla till mitt sötvatten.
                    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                    Kommentar

                    • Bowman
                      • December 2008
                      • 1318

                      #11
                      Varför tröttnade du på salt efter bara två veckor då?

                      Kommentar

                      • Edlund
                        • September 2004
                        • 330

                        #12
                        Ursprungligen postat av XenOn
                        Då passar jag på att fråga en sak till som iförsig inte spelar så stor roll på länge.

                        Jag har kört mycket levandefödare dvs guppy, platy och mollys i mina andra kar. Tänkte eftersom detta är på 112 liters prova scalarer och ciklider. Är dessa en bra combo eller ska jag bara enbart ha en "större" art?

                        112 liter fungerar till ett fullvuxet fungerande scalare par.
                        Scalarer blir rätt stora så till det akvariumet skulle inte jag haft större ciklider.

                        Ajust d, scalarer är en ciklid

                        Kommentar

                        • XenOn
                          • March 2008
                          • 1008

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bowman
                          Varför tröttnade du på salt efter bara två veckor då?

                          Visste inte vad jag gav mig in på. Ivrig som jag är läste jag inte på något alls innan jag drog igång. Det är dessutom 10 ggr dyrare än sötvatten och mycket mer tidskrävande.
                          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                          Kommentar

                          • XenOn
                            • March 2008
                            • 1008

                            #14
                            Ursprungligen postat av Edlund
                            112 liter fungerar till ett fullvuxet fungerande scalare par.
                            Scalarer blir rätt stora så till det akvariumet skulle inte jag haft större ciklider.

                            Ajust d, scalarer är en ciklid

                            Låter bra . Kan man ha någon mindre typ av fisk t.ex. platy tillsammans med scalarer?
                            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                            Kommentar

                            • Bowman
                              • December 2008
                              • 1318

                              #15
                              Ursprungligen postat av XenOn
                              Visste inte vad jag gav mig in på. Ivrig som jag är läste jag inte på något alls innan jag drog igång. Det är dessutom 10 ggr dyrare än sötvatten och mycket mer tidskrävande.
                              Aj fan. Ja det verkar lite svårare helt klart. Men det är väl mest uppstarten som kan kosta mer, sen är det väl inte så mycket dyrare?
                              Men tidsaspekten med så klart, inte roligt om det tar massor av tid.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...