Nya fiskar + vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maggan55
    • September 2008
    • 219

    Nya fiskar + vatten?

    Häller ni i vattnet från påsen i akv. när ni köper nya fiskar?
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    #2
    Ja! svårt att undvika det. Men man kan ju hälla ner fisken i en håv över en hink och sedan lägga i dom.. Inte bra om man har köpt flera stycken förståss.
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Ursprungligen postat av GöranE
      Ja! svårt att undvika det. Men man kan ju hälla ner fisken i en håv över en hink och sedan lägga i dom.. Inte bra om man har köpt flera stycken förståss.
      Eller så kan man ju hälla alltihop i hinken och sen håva upp dem därifrån. Men jag häller också i vattnet i karet, mot bättre vetande...
      Min zoon

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #4
        Ursprungligen postat av GöranE
        Ja! svårt att undvika det. Men man kan ju hälla ner fisken i en håv över en hink och sedan lägga i dom.. Inte bra om man har köpt flera stycken förståss.
        Ah, den var inte dum, fan vad jag har trixat med håv i påsen för att inte fylla i "påsvattnet" i karet. Ibland tänker man med röven alltså

        Kanske inte spelar roll iofs. men det känns bättre att låta kläggvattnet från affären och transporten åka ut i avloppet istället.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Enligt många erfarna så ska man absolut inte hälla i vattnet om man vill undvika sjukdomar. Man ska inte ens ha håven i det vattnet eftersom vissa sjukdomar säter sig på håven då, utan man får fiska upp dom med håven och sedan ner med både håven och dom i en hink, och sedan upp igen och ner i akvariet
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Det där med vatten är dock svårt, firren låg ju liksom i vattnet, och att skrubba rent den är lite jobbigt.. Kanske inte helt bra att först ha den i transportpåsen, sen ner i rent vatten, sen ner i akvarie vatten, då får man koppa i 2 dygn

            Men det är klart, lagom försiktig kan man ju vara och håv över spann tycker jag verkar vara just "lagom" då får man ju inte med två liter vatten av det man inte vill ha i alla fall.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              som sagt en del parasiter åker med håven ner i karet. men exempel vitaprick kan ju utbryta även om man är noggrann. annars är det ju enkelt att få med sig ''enbart'' fiskarna i karet och inte så mycket vatten. klipp håll ta in vatten i påsen så fiskarna vänjer sig vid temp m.m.

              ta ut påsen och sätt en spann på golvet coh håll håven över sedan häller man i vattnet och fiskarna. vattnet kommer i spannen och fiskarna i håven. sedan ''droppar'' man av håven snabbt och häller i fiskarna uppochner i karet (dom får själva hoppa ur).

              då om man har tur får man inga droppar i karet och man får enbart ner fisken i karet. dock så finns det ju fiskar som har taggar och annat som fasntar plus så kan det vara stressande för en del fiskar.

              jag brukar bara hälal av vattnet och sedan ta i håven i karet och låta fisken simma ut.

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av Flaxss

                jag brukar bara hälal av vattnet och sedan ta i håven i karet och låta fisken simma ut.
                Samma här
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                Arbetssätt...