varför tro på zoopet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen postat av nils_sverker
    Vilka argument finns det för att lita på just Zoopet i akvariefrågor?
    Kjells mycket omfattande erfarenhet.
    Kan tillägga att jag nästan totalt håller med, och jag är dels biolog, dels har 33 års erfarenhet av akvarier.

    Exempel: jag lånade i dag Sandfords Akvariets fiskar på biblioteket
    Akvarieböcker innehåller i stort sett alltid mycket föråldrad information.
    * Kyssgurami behöver enligt Sandford ett 90-cm akvarium (motsv 150 liter) - enligt Zoopet 200 cm (750 liter)!!!
    Zoopet har rätt. Kyssgurami blir 30 cm lång!

    * Guppy trivs enligt Sandford ner till 18 grader, enligt Zoopet 22.
    18 grader är OK för guppies, men det är kallare än vad de nånsin råkar ut för i sitt naturliga utbredningsområde och de blir något känsligare pga nedsatt immunförsvar. De överlever faktiskt ända ned mot 10 grader.

    Vad gäller pH och temperatur finns det alltid anledning att ta rekommendationer med en nypa salt - dels är det ofta inte känt exakt vilka vatten fiskarna kommer ifrån, dels varierar temperatur och pH ofta betydligt över året även i tropikerna, och dels är fiskarna mycket anpassningsbara och kan trivas i vattenvärden långt utanför vad de råkar på i sina hemtrakter.

    * Vändmal (Synodontis nigriventis) vill enligt Sandford ha minst 60 cm (motsv 72 liter) - enligt Zoopet 80 cm/100 liter.
    Det är ju ungefär samma storlek.

    * Jättegrenmal (Sturisoma panamense/aureum) vill enligt Stanford ha 90 cm (150 liter), enligt Zoopet 120 cm/250 liter.
    En 25-centimetrare som är känslig mot dåligt vatten. Den går nog att få att överleva i 150 liter, men jag tror inte jag skulle rekommendera det.

    Just vad gäller akvariestorlek rekommenderar amerikanska författare över lag mycket mindre akvarier än vad europeiska författare gör. Jag personligen ser det som skillnaden mellan att minimalt kunna förvara levande fisk, och minimalt kunna erbjuda fisken en dräglig tillvaro.
    Senast redigerad av Azur; 16 January 2009, 15:03.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #17
      Vi ändrar ju artbeskrivningar om vi blir kontaktade med annan information som visar sig riktig. Jättestor skillnad mot en bok.

      När Kjell gör artbeskrivningarna letar han info i akvarieböcker och på nätet. Förutom detta så kan han massa själv.

      Men självklart ska man alltid granska information kritiskt oavsett källa.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #18
        Det här blir ju en riktig bra tråd

        Ursprungligen postat av Azur

        Det är ju ungefär samma storlek.
        Det där har jag funderat mycket på. Å ena sidan: vad gör ynka 20 cm? Å andra sidan - från 60 cm till 80 cm är det +30%, och i liter blir det nästan +40% (72-->100 liter). Det är inte småpotatis.

        Ursprungligen postat av Azur

        Just vad gäller akvariestorlek rekommenderar amerikanska författare över lag mycket mindre akvarier än vad europeiska författare gör.
        Åhå. Men voffor gär di/vi på dette viset?
        Senast redigerad av nils_sverker; 18 January 2009, 16:35.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Inte läst allt - men zoopet tror jag rekommenderar ett akvarium för fullvuxna fiskar. Och där kan det ju bli lite fel eftersom yngre exemplar mycket väl kan hållas i mindre akvarier.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #20
            Varför tro på någon??det skiljer så fruktansvärt vem du pratar med, vad du läser det någonstans det bästa är att lita på sitt eget sinne har jag lärt mig sen skiljer det sig inte så mycket ifrån dem olika källorna iheller.Och sen vem som har rätt i dem olika frågorna det kan man undra inte för att jag bryr mig ett dugg vad dem olika skriver.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            Arbetssätt...