hur gör man bäst för att flytta över fiskar från ett kar till ett annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    hur gör man bäst för att flytta över fiskar från ett kar till ett annat?

    Har ett 240 L och ett 110 L kar. Har "vanliga" fiskar i det stora och nyss slängt i malawi i det lilla. Nu är jag sugen på att byta, malawi till 240 och dom andra till 110.

    Men hur gör jag?

    har en bakgrund i det stora som måste väck, ser inte snygg ut längre. Men måste ta ur allt ur det akvariet för att lägga i malawigruset och inreda det åt dom. Samt få bort silikonet från rutorna där bakgrunden suttit.
    Tar ju minst en dag iaf...

    klarar sig dom andra firrarna med malawisarna ett dygn tro? om dom kunde bo hos dom menar jag tills malawisarna kunde flytta till de större?

    hur gör jag annars? förslag tack
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Skulle nog inte blanda malawis med "vanliga" fiskar. Jag förslår att du köper några plastbackar där du kan ha firrarna i under tiden, med deras gamla vatten och pump i.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Uddaveka
      • June 2007
      • 431

      #3
      Köp t.ex "samla" backar på IKEA. Finns i många storlekar, men jag vet inte om den största, 130l, klarar belastningen från så mycket vatten. dock har jag hört att den näst största, 65l ska fungera utmärkt.
      Senast redigerad av Uddaveka; 12 January 2009, 18:59.
      ~Love animals~
      Kramar Sofia
      160l, 100l, 54l, 40l

      Kommentar

      • woodo
        • January 2007
        • 605

        #4
        Den största fungerar fint i alla fall om du fyller den tills det är 5-10cm kvar till kanten. Inte fyllt högre pga hopprisk.
        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

        Kommentar

        • Jessi_86
          • November 2007
          • 232

          #5
          är det denna ni menar?
          SAMLA Låda, transparent, 28x19x14 cm/5 l. Till dina minsta saker – med några stycken kan du hålla ordning på både klädnypor och små verktyg. Den genomskinliga plasten avslöjar vad som finns inuti, så du hittar enkelt det du behöver.


          eller är de bättre att ta en 45L eftersom de är mer simutrymme då?
          SAMLA Låda, transparent, 28x19x14 cm/5 l. Till dina minsta saker – med några stycken kan du hålla ordning på både klädnypor och små verktyg. Den genomskinliga plasten avslöjar vad som finns inuti, så du hittar enkelt det du behöver.


          i backen ska det vara isf 2 mosaikgurami 5 barber några ansictrus (fast dom kanske kan hoppa i malawikaret så länge, likadant dom siamesiska algätarna kan väl också hoppa i där?)

          Är det ok att ha 3 mosaikgurami(en hane 2 honor) och en stor kloroda(nej han äter inte upp dom dom har levt ihop nu tt bra tag ) i ett 110L kar?

          Kommentar

          • Uddaveka
            • June 2007
            • 431

            #6
            Det är den vi menar Lägg inte in några av dom "vanliga" fiskarna med malawisarna. Det är bättre att skaffa 1 störra "Samla" back.
            ~Love animals~
            Kramar Sofia
            160l, 100l, 54l, 40l

            Kommentar

            • PierreS24
              • January 2009
              • 80

              #7
              Nej nej nej blanda inte några Malawis med de "vanliga" fiskarna. Bränn 50:- extra på en extra back att ha dem i istället så slipper vi några missöden.

              Ta den största backen till de fiskarna du har felst av och sen en mindre för de du har mindre av, eftersom det bara är ett tillfälligt boende så är det bara viktigt att dem har syrerikt vatten och rätt temperatur (osv osv osv) så dem klarar sig den dagen som du fixar bytet. Kan bli lite tufft sen när du ska sätta i fiskarna direkt första dagen men förhoppningsvis kommer det gå kalas.

              Och jag tror inte det är någon fara med tre guramis i samma akvarium som grodan, 110L är väl på gränsen till för litet egentligen men det finns ju fiskar som har det betydligt värre ändå.

              Kommentar

              Arbetssätt...