Akvarstik, tydligen inte för alla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    Akvarstik, tydligen inte för alla?

    En sak jag ganska fort insett är alla som misströstar väldigt fort inom Akvarstiken, kanske jag med inom kort?

    Det ramlar in säker 2-5 akvarier om dagen på tex blocket, och det är bara i gbg-området. Så har det varit sen jag började kolla för någon eller några månader sen.

    Vad skvallrar detta om egentligen?

    Tanken är så himla fascinerande innan man väl har ett kar, sen ramlar verkligheten på en, vattenbyten (en vecka går sanslöst fort), fiskarna dör, och alger gror igen rutorna..

    Om detta var fallen så borde mycket av dessa saker vara avhjälpta iom internets otroliga informationskällla? Värre måste vart på 70-80 talet?

    Annars då?

    Vilka är problemen?
    Jag kan inte komma på något annat som jag sett som så fort tröttnas på och sen säljs för en spottstyver..

    Undra hur fort jag tröttnar på akvarstiken iom min våldsamma fart då jag avverkar "vanliga hobbies" så som dykning, fotografering, fiske, sportmotorcyklar, styrketräning osv osv...

    Tankar och idéer?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kanske folk även byter upp sig och säljer sina gamla kar?
    Men visst är det så att många tröttnar på sin akvariehobby, men jag tror inte det är fler som gör det procentuellt om man jämför med andra djur, tex marsvin, hamstrar och fåglar. Kolla hur många medlemmar i åldern 7-13 år som fotbollsföreningar, judoklubbar osv har och sedan hur många de är som är 14 och uppåt.
    Fritidsintresse för både unga och gamla går upp och ner, och ibland kanske man måste ta en paus eller göra ett byte för att behålla det.
    Själv skaffade jag min första fisk när jag var 8 år, så det är ca 32 år nu som jag haft detta intresse, fast jag var akvarielös i ett par år under mitten av 90-talet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #3
      Ja det har du ju rätt i, vissa kar är ju bara för "utbyte" såklart.
      Men många akvarier står det ju "i brist på intresse" "utrymmesskäl" eller andra mer roliga "skäl"

      Skälen tycker jag är ofta är dom roligaste (inom all försäljning,
      Säljes pga felköp, säljes pga frun osv osv.. ), precis som om folk har lite ångest eller dåligt samvete.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Jag tror att många som köper akvarium och snabbt tröttnar från början har trott att det är lätt att sköta fiskar. Man hör ofta från ickekunniga att vadå fiskar kräver väl inte mycket skötsel osv.
        Barn tjatar på sina föräldrar som drar en lättnadens suck för att inte barnet tjatar om hästar och hundar och köper akvariet till barnen.

        Sen är det ju en konst att skapa balans och behålla den och har man inte ett brinnande intresse utan endast köpte sitt akvarium för att ha det som en fin möbel är det ju dömt att misslyckas.
        Många som köper akvarium för att det är en snygg möbel köper små kar och fina färgglada fiskar utan att ha en tanke på vad det är för fisk osv.

        Har man däremot hittat hit till zoopet är chanserna väldigt stora att man överlever första tidens kriser och kommer in i akvarieträsket. För alla ställs vi inför kriser i början, mer eller mindre
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Tänk vad många det är som slutar att köra bil! Det läggs ut massor av bilar till försäljning varje dag. Är det så att när folk upptäcker att bilen måste tankas, tvättas och servas så är det inte lika spännande längre?

          ;-p

          Kommentar

          • linda.n
            • March 2008
            • 459

            #6
            Vi är just i farten med att sälja vårt stora på 375 liter, bara för att det är alldeles för stort för vår lilla trea. Sen när vi flyttar till större blir det troligen inte ett nytt stort utan fler halvstora.

            Jag tror säkert att folk tröttnar precis som med allt annat men det är ju rätt mycket pengar och tid man måste lägga ner innan allt är klart för uppstart så lite måste man väl ha tänkt till innan

            Jag tycker i snarare "problemet" verkar uppstå åt det motsatta hållet. Nämligen att man inte kan få riktigt nog utan man måste ha fler fiskar.
            De passar inte ihop. Fler akvarier. Sugen på yngel. Yngeltank. Ojdå, karantän kan va bra. Ett till akvarium. Och så eskalerar det tills T.o.m barnen tycker man är tråkig och inte bryr sig om dem längre

            Kan det vara gamla härken från 70-talet som säljs nu?
            Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #7
              Ursprungligen postat av Peter1904
              Tänk vad många det är som slutar att köra bil! Det läggs ut massor av bilar till försäljning varje dag. Är det så att när folk upptäcker att bilen måste tankas, tvättas och servas så är det inte lika spännande längre?

              ;-p
              Rätt kass jämförelse. Fast du kanske försöker skämta?

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Jag tror att många som köper akvarium och snabbt tröttnar från början har trott att det är lätt att sköta fiskar. Man hör ofta från ickekunniga att vadå fiskar kräver väl inte mycket skötsel osv.
                Barn tjatar på sina föräldrar som drar en lättnadens suck för att inte barnet tjatar om hästar och hundar och köper akvariet till barnen.

                Sen är det ju en konst att skapa balans och behålla den och har man inte ett brinnande intresse utan endast köpte sitt akvarium för att ha det som en fin möbel är det ju dömt att misslyckas.
                Många som köper akvarium för att det är en snygg möbel köper små kar och fina färgglada fiskar utan att ha en tanke på vad det är för fisk osv.

                Har man däremot hittat hit till zoopet är chanserna väldigt stora att man överlever första tidens kriser och kommer in i akvarieträsket. För alla ställs vi inför kriser i början, mer eller mindre
                Ja det låter som en vettig förklaring.

                Kommentar

                • Leo_Zvar
                  • January 2008
                  • 120

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bowman
                  Ja det låter som en vettig förklaring.

                  Jaha, vad det denhär tråden du kom på
                  FOTOALBUM

                  http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

                  Kommentar

                  • Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

                    #10
                    Ursprungligen postat av Leo_Zvar
                    Jaha, vad det denhär tråden du kom på
                    Yes!

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bowman
                      Rätt kass jämförelse. Fast du kanske försöker skämta?
                      Förmodligen gjorde han det, men han har ju en poäng. Att grejer säljs begagnat behöver ju inte bara bero på att folk provar och tröttnar direkt. Livet förändras, man flyttar, skaffar familj, får nya intressen, och helt plötsligt har man inte samma tid, plats och möjlighet att ha akvarium. Man får grejer i present som man inte var så intresserad av från början. Man ändrar inriktning, byter upp sig, skaffar större...

                      Men jag tycker annonserna ofta ger en fingervisning om hur det ligger till... Vissa annonser ger onekligen intrycket av att någon skaffat ett akvarium, fyllt det med inredning, skaffat de fiskar man tycker är fina, och sedan tröttnat. Sedan tror de att de ska kunna få ut lika mycket pengar som de lagt ut på alltihopa när de säljer det begagnat...

                      Men jag tycker det är rätt bra att det finns mycket akvarium på blocket, hade jag haft lite plats över hade jag dragit till Skaraborg med 800:- nu...

                      Kommentar

                      • Leo_Zvar
                        • January 2008
                        • 120

                        #12
                        Tänkte väl att du skulle skriva om något sånthär.

                        När jag letade efter ett större kar så letade jag över hela sverige speciellt i V-ås där min bror bor i hop om att han eventuellt skulle kunna kolla på nått kar åt mig..

                        Hittade 2 st kar ett på 300L och det andra på ca 700L om jag inte minns fel, till dessa båda kar var det möbler till och div tillbehör, allt för att komma igång...
                        700L karet ville personen ha 4000:- medans 300L kare ville han ha 2000:-..
                        tyvärr så skulle frakten gå på 2000:- om han skulle skicka.

                        Man blir lite fundersam över att folk i stortsett skänker bort kar med tillbehör som kostat lr kostar över 10 000 i handeln....

                        så nog är det nog mycket bristande intresse tyvärr...

                        Själv håller man på för att det är fruktansvärt kul & fint,man gör så gott man kan för den lönen man tjänar och investerar i akvariesaker.
                        FOTOALBUM

                        http://leo_zvar.fotobojan.se/visaalbum.php?vilket=6025

                        Kommentar

                        • Bowman
                          • December 2008
                          • 1318

                          #13
                          Ursprungligen postat av Salta Katten
                          Förmodligen gjorde han det, men han har ju en poäng. Att grejer säljs begagnat behöver ju inte bara bero på att folk provar och tröttnar direkt. Livet förändras, man flyttar, skaffar familj, får nya intressen, och helt plötsligt har man inte samma tid, plats och möjlighet att ha akvarium. Man får grejer i present som man inte var så intresserad av från början. Man ändrar inriktning, byter upp sig, skaffar större...

                          Men jag tycker annonserna ofta ger en fingervisning om hur det ligger till... Vissa annonser ger onekligen intrycket av att någon skaffat ett akvarium, fyllt det med inredning, skaffat de fiskar man tycker är fina, och sedan tröttnat. Sedan tror de att de ska kunna få ut lika mycket pengar som de lagt ut på alltihopa när de säljer det begagnat...

                          Men jag tycker det är rätt bra att det finns mycket akvarium på blocket, hade jag haft lite plats över hade jag dragit till Skaraborg med 800:- nu...
                          Ja visst har du en poäng.
                          Jag tycker dock det lutar en del åt att akvarier är något som många tröttnar på, mer än andra hobbies/saker.

                          Men det gör väl inget för dom som går vidare med det såklart! Billiga prylar i massor

                          Kommentar

                          • Salta Katten
                            • March 2008
                            • 740

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bowman
                            Men det gör väl inget för dom som går vidare med det såklart! Billiga prylar i massor
                            Toppen va?
                            Jo visst finns det säkert en hel del som tröttnar fort och säljer grejerna, ett par skillnader mot andra hobbies kan jag tänka mig spelar in kanske?

                            Dels att det inte är något organiserat intresse som t ex idrott, har ungar börjat spela fotboll har föräldrarna betalt för en säsongs träning, de har kompisar i klubben osv. Samma sak med andra gruppaktiviteter. Akvarieintresset är väl något de flesta får sköta på egen hand och då har man ingen "draghjälp" när det känns lite trögare. (Om man inte är zoopetare då förstås, för då får man både start och accelerationshjälp så det räcker och blir över!)

                            Ett fyllt akvarium med fisk i kan man inte ställa undan på vinden när man tröttnar och vänta på bättre tider, antingen får någon annan ta över/köpa det eller så får man fortsätta.

                            Och jämfört med andra djur... Fisk simmar runt och gör sin grej. Andra djur döper man och kelar med. Även om intresset för arten marsvin egentligen falnat kan man ju inte göra sig av med käre lille Nisse, så han får bo kvar i sin bur tills han försvinner av naturliga orsaker.

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              #15
                              Även om en stor del akvarier som säljs på blocket är utav den sorten som folk tröttnat på så tror jag att för varje person som tröttnar upptäcker en ny person intresset.Minst!!

                              Men dom som inte känner folk som har akvarium eller har haft och besitter lite kunskap eller möjligtvis hittat zoopet eller liknande sidor löper nog relativt stor risk att tröttna på det.

                              Går man med sina "nybörjar problem" till de flesta kedjor blir det nog ofta väldigt dyrt också, vilket jag tror är en av de största skäl till att folk slutar.


                              Ursäkta om mitt inlägg vart lite luddigt..... har tröttmössan på mig
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...