Ancistrus-yngel :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    Ancistrus-yngel :D

    Hej!
    Har inte varit inne på länge, men ah, nu måste jag fråga en sak
    Jag har typ 3 Ancistrus-malar i mitt 61-L och den största är ca 7 cm
    tror jag. Och det verkar vara en hane för han börjar få mycket "skägg"
    eller vad det heter..
    Och igår när jag skulle mata fiskarna såg jag något som rörde på sig
    i pumpen. Först trodde jag det var typ nåt skräp eller alger som flöt omkring inuti pumpen, men när jag kollade närmare såg det precis
    ut som mini-malar
    Så idag öppnade jag pumpen och där i var det 4 små ancistrus-yngel ,
    som jag la ner i en plastlåda för att kunna se på dom lite bättre.
    Sorgligt nog var 2 av dom döda och den tredje dog lite senare
    Men Pappa hittade ett till yngel i akvariumet så nu har vi iallafall 2
    små bebisar .
    Men jag tycker det är lite konstigt eftersom mamman inte är större än
    7 cm ... Är det vanligt att de får bebisar när de är så små ? Brukar de inte föröka sig när de är större ?

    Och justdet , ynglen verkar inte vara helt nykläckta eftersom de är ca 8mm.. Hur gamla kan de vara ungefär ?

    Tacksam för svar !
    Kram Sofie
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Normalt sett så brukar dom vara minst 7-8 cm när dom blir könsmogna. Kanske har dina blivit det vid en mindre storlek eftersom dom går i ett så litet kar.

    Om dom är max 8 mm och riktigt smala så är dom nog precis utsläppta från grottan. Ligger kanske hanen kvar i en grotta och vaktar fler yngel?

    Kommentar

    • soffan96
      • February 2008
      • 495

      #3
      Ursprungligen postat av Peter1904
      Normalt sett så brukar dom vara minst 7-8 cm när dom blir könsmogna. Kanske har dina blivit det vid en mindre storlek eftersom dom går i ett så litet kar.

      Om dom är max 8 mm och riktigt smala så är dom nog precis utsläppta från grottan. Ligger kanske hanen kvar i en grotta och vaktar fler yngel?
      Okej.
      Jo hanen simmade ut och in i en grotta, men vi gjorde rent akvariumet nyss, så grottan är inte kvar.. Visste inte att det var så som du sa, ifall jag visste det tidigare hada jag ju inte gjort rent.. men pappa använde en vit hink när han gjorde rent så han skulle se om det kom med några yngel, men han såg inga. Men de två överlevande bor i yngelkorgen för tillfället, så de inte blir uppätna av nån..
      Jag vet inte vem mamman är.. det fanns två honor i akvariumet för ca 2-3 veckor sedan, men sen flyttade vi över en av dom (5-6 cm stor) till ett större akvarium. Och då fanns bara en Albino-Ancistrus kvar (ca 5-6 cm stor). Kan en normalfärgad ancistrus para sig med en albino-ancistrus?
      Ser man det på ungarna då? För jag ser bara att ynglen är mörka, ingen ljus fläck eller liknande..
      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        japp, albino och normalfärgade kan para sig.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          japp, albino och normalfärgade kan para sig.
          Får man fråga vilken färg ynglen brukar få då? Bruna eller?

          // Simon

          Kommentar

          • Peter1904
            • February 2003
            • 1079

            #6
            Ursprungligen postat av soffan96
            Okej.
            Jo hanen simmade ut och in i en grotta, men vi gjorde rent akvariumet nyss, så grottan är inte kvar.. Visste inte att det var så som du sa, ifall jag visste det tidigare hada jag ju inte gjort rent.. men pappa använde en vit hink när han gjorde rent så han skulle se om det kom med några yngel, men han såg inga. Men de två överlevande bor i yngelkorgen för tillfället, så de inte blir uppätna av nån..
            Jag vet inte vem mamman är.. det fanns två honor i akvariumet för ca 2-3 veckor sedan, men sen flyttade vi över en av dom (5-6 cm stor) till ett större akvarium. Och då fanns bara en Albino-Ancistrus kvar (ca 5-6 cm stor). Kan en normalfärgad ancistrus para sig med en albino-ancistrus?
            Ser man det på ungarna då? För jag ser bara att ynglen är mörka, ingen ljus fläck eller liknande..
            Grattis till ancistrusynglen! Konstigt att bara två klarat sig. Vad har du för fisk i övrigt i akvariet?

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Ursprungligen postat av Simon--B
              Får man fråga vilken färg ynglen brukar få då? Bruna eller?

              // Simon

              Ungarna kan få lite varierande färg, men de flesta kommer att bli mörka. De blir bara guld(albino) om den mörka föräldern har ett dolt anlag för albinism.
              De kan bli lite melerade, ljusare bruna med riktigt ljusbruna fläckar också.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • soffan96
                • February 2008
                • 495

                #8
                Ursprungligen postat av Peter1904
                Grattis till ancistrusynglen! Konstigt att bara två klarat sig. Vad har du för fisk i övrigt i akvariet?
                Tack! Haha, fast nu är det bara en kvar , men den är iaf i yngelkorgen.
                Just nu är mitt akvarium en enda stor SOPPA , men det är för att jag har slagit ihop två småakvarium till ett, för tillfället, så det bor där: en liten guldfisk, 2 vuxna ancistrus, 4 neontetror (några har dött) 4 platy och en kampfisk :$ Och klaga inte på att jag har för många fiskar eller nåt, för jag vet det, jag ska sälja allihopa när jag får tid .
                BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Men du köpte ett 180 liters till molly och sånt också för ett tag sen va?

                  Där kan du ju iaf ha guldfisken så länge.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Vad matar du ditt yngel med?

                    Har hört att man kan ge förvällda salladsblad och dylikt men är inte riktigt insatt

                    Anledningen till att jag kollar din tråd ändå är för att mina albinoancistrusar har lekt inatt
                    Som jag väntat på detta!
                    De är inte heller större än 7cm ungefär och det är inget ovanligt att de blir könsmogna vid den storleken.
                    Nä.. Nu får jag oxå plugga på lite om Ancistrusyngel och matning

                    Förövrigt.. Hur stora är chanserna att ynglen överlever i ett 450L tillsammans med massor av Svärdbäraryngel (glupska små skitar på ca. 1-3 cm), Siameser och Kuhlii??
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Sleep
                      • December 2008
                      • 246

                      #11
                      jag matar mina små rackare med vanliga mal tabbleter,det funkar fint.
                      har ca 15 små rackare som jag fick för ett par veckor sen, simmande med mina 30 guppys
                      jag testa att låta min första kull av malar vara kvar i mitt 250kar (där bor det BlåCiklider 3stora) men utav ca 25-30 yngel så blev det bara en kvar som jag slängde ner i mitt lilla kar.
                      som nu dom andra 15 ligger i med guppys.
                      Mvh Glenn.

                      Kommentar

                      • doppingen
                        • April 2008
                        • 1079

                        #12
                        jag har en liten apistogramma blauspiegel bara3-4cm den fick jag flytta på då den åt upp nåra ancistrusyngel som blivit utsläppta från boet så de var ju ändå ganska stora jämfört med lilla cikliden men där ser man
                        MammaMia

                        Kommentar

                        • Galion
                          • December 2004
                          • 337

                          #13
                          Får gratulera till ynglen
                          Sj hade jag ett par gick i mitt 720L SA kar.. Fick yngel var 4e vecka nästan på dagen i närmare 7 månader.. I snitt klarade sig 10 yngel varje gång så MÅNGA yngel har det blivit som man fått göra sig av med *hehe*
                          Nu bor dom i ett eget kar istället.. Låte småpengar blir det juh iallafall..
                          Mvh Peter

                          Kommentar

                          Arbetssätt...