hur fångar man en fisk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    hur fångar man en fisk...

    Ja, nu vill jag flytta en siamesisk algätare som har gjort jobbet och växt till.

    Den lever i ett 150 liters akvarium men jag vill flytta den till de tre andra som bor i 240 liters kar. Där finns mer plats och då kan den stimma med sina kompisar.

    Jag har provat nu i ett par dagar utan att lyckats fånga den. Många växter, rötter etc ger mycket skydd och siamesen verkar veta att jag ute just efter den

    Ska jag försöka mig på nattjakt? Skrämmer jag inte andra fiskar mer då?
    Eller är det bara att "stå på sig", plocka undan allt möjligt och hoppas att andra fiskar klarar stressen?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    jag vrålmatade mina.
    när de låg och tuggade på diverse algtabletter så gick det att dra ner håven.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Tillverka en PET-fälla så dröjer det inte länge innan du fångat in den.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Dubbla håvar och tålamod.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Tillverka en PET-fälla så dröjer det inte länge innan du fångat in den.
          http://www.zoopet.com/forum/showpost...48&postcount=2
          http://henrik.eketjall.se/page/18/ (för fler bilder)

          Klicka på bilden för större version

Namn: fishtrap4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,7 KB
ID: 2103794
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            Ursprungligen postat av Anna_mvb
            Ja, nu vill jag flytta en siamesisk algätare som har gjort jobbet och växt till.

            Den lever i ett 150 liters akvarium men jag vill flytta den till de tre andra som bor i 240 liters kar. Där finns mer plats och då kan den stimma med sina kompisar.

            Jag har provat nu i ett par dagar utan att lyckats fånga den. Många växter, rötter etc ger mycket skydd och siamesen verkar veta att jag ute just efter den

            Ska jag försöka mig på nattjakt? Skrämmer jag inte andra fiskar mer då?
            Eller är det bara att "stå på sig", plocka undan allt möjligt och hoppas att andra fiskar klarar stressen?
            Har den märkt att du är på jakt efter precis honom så är det nästan kört, se till att använfa en ganska stor håv och att den är djup, då kan man nästan lura fisken att simma igenom håven för de uppfattar inte att den har en botten Använd bara lugna rörelser så du inte jagar upp dem sen kan du använda den fria handen till att mota bort dem från gömställena.... good luck ( Vad du än gör så gör det inte på natten, det skrämmer skiten ur dem) Ovanstående fiskfälla har jag provat, visst simmade det in nån fisk ibland MEN ALDRIG de fiskar jag ville, dessutom fick de totalt frispel när de märkte att de inte kom ut så tur att man iaktog och kunde släppa ut dem genast, annars hade de nog fått hjärtstopp
            Senast redigerad av åheim; 09 December 2008, 17:22.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Tackar för alla tips
              Flaskfällan fångade tetrorna...

              Jag var i närheten och kunde kolla så att de inte fick panik där inne

              Jag har provat redan med två håvar, stora och djupa ( i alla fall en av dem), siamesen vänder i sista stunden

              Jag ska nog lugna mig ett par dagar och försöka igen, kanske i samband med vattenbyte då mna fiskar är lite knäppa och jagar slangen då

              Kommentar

              • Anna_mvb
                • September 2007
                • 436

                #8
                Nu får siamesen bo kvar i karet utan sina artkompisar. En timme igår med lugna rörelser och två stora håvar, upplockande av diverse saker ur akvariet, svärande pga av alla växter som trasslar till...vi ger upp

                Fisken är för snabb...
                Och i morse hittade jag en corydoras död...inga tecken på sjukdom...jag tror att den var uppstressad och då vill jag inte att andra fiskar ska gå samma väg

                Skalarerna brydde sig inte - idag lade dem rom igen...

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #9
                  Jag har läst endel, och det verkar finnas lite knep för att fånga fiskar.
                  Men om man skulle vilja rädda yngel, hur går man tillväga då om man inte ha ett annat startat kar?

                  Yngelkasse?!

                  Eller är det bara att köpa ett nytt kar?

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bowman
                    Jag har läst endel, och det verkar finnas lite knep för att fånga fiskar.
                    Men om man skulle vilja rädda yngel, hur går man tillväga då om man inte ha ett annat startat kar?

                    Yngelkasse?!

                    Eller är det bara att köpa ett nytt kar?
                    vill du bara rädda det så ta ett litermått eller någon burk och lägger det ej. annars är det bästa att skaffa en stor plastbunk med värme,pump eller ett eget yngelkar.

                    Kommentar

                    • Bowman
                      • December 2008
                      • 1318

                      #11
                      Ursprungligen postat av Flaxss
                      vill du bara rädda det så ta ett litermått eller någon burk och lägger det ej. annars är det bästa att skaffa en stor plastbunk med värme,pump eller ett eget yngelkar.
                      Funderade även på hur man fångar ynglena i det "stora" karet. Men det försvann i min luddiga formulering

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Tillverka en PET-fälla så dröjer det inte länge innan du fångat in den.
                        http://www.zoopet.com/forum/showpost...48&postcount=2
                        ska jag vara ärlig så har den metoden varit helt värdelös för mig!

                        jag har försökt fånga vanligalgätare och panasarmalar ingen av dom simmade in där! resten dock kom in där.

                        ska man sedan ta en fisk som är vid ytan eller i mellansiktet av karet så simmar nästan alla dom in där.

                        stora håvar och två är det som jag kör med och så lite tur och teknik.

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bowman
                          Funderade även på hur man fångar ynglena i det "stora" karet. Men det försvann i min luddiga formulering
                          köp en liten håv som är gjort för att fånga yngel och små fiskar, snabbt ner och fånga upp den. yngel har jag inga problem alls med.

                          eller tar du ett litermått och ''suger'' in ynglen för dom åker ju med vattnet i.

                          Kommentar

                          • Bowman
                            • December 2008
                            • 1318

                            #14
                            Ursprungligen postat av Flaxss
                            köp en liten håv som är gjort för att fånga yngel och små fiskar, snabbt ner och fånga upp den. yngel har jag inga problem alls med.

                            eller tar du ett litermått och ''suger'' in ynglen för dom åker ju med vattnet i.
                            Ok, coolt, tack!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...