hur länge lever en fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • barabom
    • July 2008
    • 30

    hur länge lever en fisk

    jag undrar hur länge en fisk lever i genomsnitt.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    det beror på art och på miljö och hälsa, vad genomsnitt är vet jag inte. en del fiskar lever ju bara ett år medan andra kan leva länge.

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Ursprungligen postat av barabom
      jag undrar hur länge en fisk lever i genomsnitt.
      Väldigt beroende på art. Mellan 3 månader och 30 år ungefär
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Här finns en lista med rapporterade maxlivslängder för ett stort antal olika fiskarter.


        T.ex. Scalar (Pterophyllum scalare) >11 år.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Här finns en lista med rapporterade maxlivslängder för ett stort antal olika fiskarter.


          T.ex. Scalar (Pterophyllum scalare) >11 år.
          Vad bra - har den sidan återuppstått igen. Det var ju den sidan man tittade på förr om åren men sedan las den ner men har nu uppenbarligen återuppstått.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Vet faktiskt inte vad som händer med den sidan - vad jag förstod så la killen ned den, så det kanske är nån annan som host'ar den nu. Jag vet inte heller om den uppdateras längre ("Letzte Änderung 2004"...).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Stoffe.B
              • November 2007
              • 459

              #7
              Brorsan hade ett stim tetror(liknande fantomtetror, dock helt annorlunda i kroppsformen), den sista han hade kvar levde ungefär i 5 år. Dog rätt så nyligen.
              54L ---------
              222L

              Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

              Kommentar

              • JohanFridsall
                • November 2008
                • 134

                #8
                vi hade nårga Pangio kuhlii, och det köptes när jag var 1-2 år, är 19 snart 20 men den sista av dem dog nu i sommras det var ju lite tråkigt..

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Vet du ungefärlig storlek på dom kuhliisarna?

                  Har nämligen tagit över ett akvarie och dom kuhliisarna är runt 14 cm långa och tjocka som mitt ringfinger.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • JohanFridsall
                    • November 2008
                    • 134

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Vet du ungefärlig storlek på dom kuhliisarna?

                    Har nämligen tagit över ett akvarie och dom kuhliisarna är runt 14 cm långa och tjocka som mitt ringfinger.

                    nja så stora var de inte var väl ca 10cm men det kan ha och göra med att de bara levt i små akvarie.. de var fakt 3 olika när ja tänker efter.. först ett 70 L sen ett 40 L och efter de ett 105 L ..

                    Men Malar och liknande fiskar är väl dem som har längst livslängd, eller har jag bara inbillat mej detta ?

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av JohanFridsall
                      nja så stora var de inte var väl ca 10cm men det kan ha och göra med att de bara levt i små akvarie.. de var fakt 3 olika när ja tänker efter.. först ett 70 L sen ett 40 L och efter de ett 105 L ..

                      Men Malar och liknande fiskar är väl dem som har längst livslängd, eller har jag bara inbillat mej detta ?


                      så är det nog.

                      tror det har med att dom inte rör på sig.
                      iaf hävdar jag det mot frugan när hon tjatar om att jag skall träna:

                      "Se på Guppyn, den flänger och far fram och tillbaka, den blir bara
                      2 år.
                      Malen därborta ligger stilla och tar det lugnt. Den blir säkert 20 år. Slutsats, jag sitter här och glor på karen/tv'n och blir jättegammal"


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        planka..

                        Betyder det att din fru vill överlåta allt "arbete" åt dig så att hon kan bli mycket äldre eller missförstod jag dig?
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...