rädda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • durgnas
    • June 2007
    • 232

    rädda fiskar

    Det är något konstigt med mina fiskar idag. Jag har ett akvarium med bla guldsöm och salvini. Dessa brukar alltid vara framme och simma och när man går fram till akvariet så blir de som galna och ställer sig vid matluckan. Men idag gömmer sig alla och om någon är framme och man går förbi så försvinner den i panik och ingen kommer fram och "tigger" mat.
    Vad kan ha hänt över en natt?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för vattenvärde och när bytte du vatten senast?
    Någon fisk som lekt?
    Har du små barn som möjligen kan ha knackat fiskarna godmorgon?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • durgnas
      • June 2007
      • 232

      #3
      nej bara jag och tjejen här hemma så ingen utifrån har skrämt dem, bytte vatten förra söndagen ska byta ikväll igen. Ser nu att det är Guldsömshannen som gömmer sig mest och har en liten skada på sidan och lite på ögat kanske har kanske varit något stort slagsmål? Sen såg jag nu att även ena praktbotians öga ser konstigt ut.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kan mycket väl vara lite revirstrider som gjort att de är lite dämpade.
        Se till bara så det inte blir svampinfektioner i såren som cikliden har, och även din botia som ser ut att kanske ha simmat mot något och blivit lite inflammerat/infekterat vid ögat.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • durgnas
          • June 2007
          • 232

          #5
          tycker det ser ut som ögonen på en guldsöm sticker ut nu efter närmare titt.
          har jag åkt på någon sjukdom eller nått? Ska jag göra något särskilt angående svampangrepp?
          Bifogade filer

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det ser inget roligt ut, och att ögonen är på väg att ploppa ut brukar inte vara så lätt att lösa. Jag har haft turen så jag har bara haft det på en fisk, och den fick jag ta bort.
            Jag vet inte vad det kan vara, kanske de har fått en skada under ett litet slagsmål eller så har de blivit sjuka.
            Kanske du skulle prova med ett par msk salt/100 liter akvarium för att dels motverka svampangrepp och det lindrar även om slemskiktet har blivit skadat.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • durgnas
              • June 2007
              • 232

              #7
              ok tackar för hjälpen häller i lite salt senare när jag byter vatten.

              Kommentar

              • Barr
                • July 2004
                • 194

                #8
                Hur har det gått?

                Kommentar

                • durgnas
                  • June 2007
                  • 232

                  #9
                  lite sent svar kanske men nu är allt bra, alla fiskar är framme och skador läkta och ögat på botian är som det ska. Och ögonen på guldsömmen är som de ska de med.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...