Fiskar på flygplan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Fiskar på flygplan

    Hej

    Jag befinner mig för tillfället i Los Angeles. Här är priset på fiskar och andra akvariearter mycket billigare än i Sverige.
    Det känns rätt långsökt att exportera fiskar genom en så lång färd men är det möjligt? Säljarna i affärerna erbjuder sig att "special" förpacka djuren med tillräckligt syre men jag är skeptisk. Sedan är det ju möjligt att det uppstår en mängd problem i tullen också om man tar dem i handbagaget - jag vet ingenting om detta. Skulle uppskatta ifall någon med erfahrenheter skulle kunna kommentera.
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #2
    Med syrgas i påsarna klarar sig fiskarna i tre dagar utan större problem under förutsättningen att temperaturen hålls rätt. Man skickar ju nästan dagligen fiskar från sydamerika med flyg.

    Du kommer dock få svårt att ta med dig fisken som handbagage så du lär nog snällt få checka in paketet. Men kolla det där ordentligt med flygplatspersonalen i LA.
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Ursprungligen postat av patdah
      Du kommer dock få svårt att ta med dig fisken som handbagage så du lär nog snällt få checka in paketet. Men kolla det där ordentligt med flygplatspersonalen i LA.
      Flygplatspersonalen i LA bryr sig nog inte så mycket om att du skickar levande fisk, däremot vid ankomsten till Sverige så måste du ordna med bl.annatveterinär.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Guy Palm
        vid ankomsten till Sverige så måste du ordna med bl.annatveterinär.
        http://www.zoopet.com/index.php?opti...249&Itemid=131
        Förutsatt att det är ett direktflyg till Sverige annars skall veterinärbesiktningen ske i första EU-land.
        Veterinärbesiktning måste förbokas och dessutom måste från exportören ha med dig ett av EU godkänt hälsocertifikat.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tamarind
          • February 2008
          • 482

          #5
          I handbagaget får man ju bara ha 1 dl vatten nuförtiden i genomskinlig och tydligt märkt behållare... Och med tanke på hur hysteriskt det är på amerikanska flygplatser så skulle jag inte våga ha med någonting utöver det viktigaste... Men frågan är om de skulle märka om du packade ner i bagaget? Värmen borde ju gå att hålla med hjälp av sådana där reptilpåsar som man klämmer på och som sedan håller värmen i 24 timmar...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Tamarind
            I handbagaget får man ju bara ha 1 dl vatten nuförtiden i genomskinlig och tydligt märkt behållare... Och med tanke på hur hysteriskt det är på amerikanska flygplatser så skulle jag inte våga ha med någonting utöver det viktigaste... Men frågan är om de skulle märka om du packade ner i bagaget? Värmen borde ju gå att hålla med hjälp av sådana där reptilpåsar som man klämmer på och som sedan håller värmen i 24 timmar...
            Vissa flygbolag tillåter fisk i det incheckade bagaget andra inte.
            Man måste dessutom ha klara papper från USA på export för fisk för att få in dom i Sverige - kolla med jordbruksverket vad som krävs.
            Som jag skrev ovan så är också direktflyg en förutsättning (ingen mellanlandning i EU) eftersom de skall veterinärbesiktigas i första EU-land och där får man ju inte ut det incheckade bagaget.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              "Problemet" är väl att det blir någon form av smuggling med tanke på kravet om vetrinärkontroll. Vad gäller transporten har det diskuterats på olika amerikanska forum och rekommendationen där är att checka in som bagage. Om man använder frigolitlådor och heating bags borde det väl kunna gå. Handbagageregeln säger ju max 1 dl vätska per förpackning och dessutom ska det tillsammans ner i en 1-liters plastpåse och visst skulle man kunna få ner en del fisk på detta sättet i Kordon breathing bags faktiskt.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                "Sedan måste dock fiskarna ovillkorligen besiktigas av gränskontrollveterinären i det FÖRSTA EU-land du kommer till"

                Citat från http://www.zoopet.com/index.php?opti...249&Itemid=131

                Kan nån bekräfta att detta verkligen är helt klart eller skulle vilken veterinär som helst kunna besikta dom egentligen så länge det sker vid rätt tidpunkt?
                Bara undrar eftersom frugan funderar på att importera ett par katter och dom får hon tydligen besikta själv eftersom hon är legitimerad veterinär.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fuzzop
                  "Sedan måste dock fiskarna ovillkorligen besiktigas av gränskontrollveterinären i det FÖRSTA EU-land du kommer till"

                  Citat från http://www.zoopet.com/index.php?opti...249&Itemid=131

                  Kan nån bekräfta att detta verkligen är helt klart eller skulle vilken veterinär som helst kunna besikta dom egentligen så länge det sker vid rätt tidpunkt?
                  Bara undrar eftersom frugan funderar på att importera ett par katter och dom får hon tydligen besikta själv eftersom hon är legitimerad veterinär.
                  Nej, det finns speciellt utbildade gränsveterinärer och dessa finns också bara på några få flygplatser.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Nej, det finns speciellt utbildade gränsveterinärer och dessa finns också bara på några få flygplatser.
                    Är du säker på att dom har särskild utbildning? vad jag vet så utses dom av länsveterinären men kanske att det måste va just en person som jobbar som gränsveterinär när det gäller fiskar?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fuzzop
                      Är du säker på att dom har särskild utbildning? vad jag vet så utses dom av länsveterinären men kanske att det måste va just en person som jobbar som gränsveterinär när det gäller fiskar?
                      OK - det var väl lite fel uttryckt att det krävs en speciell utbildning - det vet jag nämligen inget om.
                      Däremot så finns det vissa av livsmedelsverket utsedda veterinärer som jobbar som gränsveterinär.

                      Via googlesök hittade jag detta
                      1) gränsveterinär en legitimerad veterinär som är i Livsmedelssäkerhetsverkets tjänst och utför uppgifter enligt denna lag eller som Livsmedelssäkerhetsverket har bemyndigat att utföra uppgifter enligt denna lag och vikarien för en sådan veterinär, samt med
                      2) tillsynsmyndighet Livsmedelssäkerhetsverket, en gränsveterinär, tullverket, länsstyrelsen, en i 10 § 2 mom. avsedd annan statlig eller kommunal myndighet eller samkommunsmyndighet med vilken jord- och skogsbruksministeriet har kommit överens om utförande av kontroller i godkända hamnar samt en kommunalveterinär som utför uppgifter som avses i 18 §.

                      Så här står det om kostnaden för kontroll

                      3.1.2. För gnagare, fåglar, fiskar, kräldjur, insekter och andra motsvarande mindre djur uppbärs

                      sammanlagt 90 euro i kontrollavgift för djur som kontrolleras samtidigt

                      Tillägg för övertid
                      6.1. kontroll som utförs mellan kl. 16.15 och 22.00: höjningen av avgiften är 50 % och
                      6.2. kontroll som utförs mellan kl. 22.00 och 8.00 eller på söndagar eller allmänna högtidseller
                      fridagar: höjningen av avgiften är 100 %.


                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 November 2008, 13:45.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ok verkar helt klart som man måste jobba åt livsmedelsverket eller iaf va godkänd av dom först då.
                        Ska till många dyra fiskar om det ska löna sig med import då allså

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fuzzop
                          Ok verkar helt klart som man måste jobba åt livsmedelsverket eller iaf va godkänd av dom först då.
                          Ska till många dyra fiskar om det ska löna sig med import då allså
                          Fast det klart vete sjtton om det nu är livsmedelsverket - det var en finsk sida jag tittade på Skulle tro att det här är Jordbruksverket som är myndigheten.

                          Fast avgifterna lär nog stämma på ett ungefär och de priser som anges är ju också + moms (spelar mindre roll för företag, men är viktigt för att privatpersoner att tänka på).

                          Sedan tillkommer ju också kostnaderna för olika hälsocertifikat etc.

                          Observera dock att detta bara gäller vid import till EU - inom EU finns inte dessa avgifter.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Jo det låter troligt, länsveterinären jobbar väl åt jordbruksverket har jag fått för mig men annars är troligtvis regelverken ganska lika, nåja tror jag håller mig till att införskaffa fiskar i sverige ett litet tag framöver iaf nu

                            Kommentar

                            • sting
                              • September 2007
                              • 481

                              #15
                              Vad är det veterinären kommer göra? Kika ner i påsen och säga "Ja, fisken mår bra" eller?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...