Hur man gör för att köpa ett djur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Azur
    Riktiga impulsköp, dvs att man inte har en susning om vad man köper, är väl nåt som liksom hör till att vara nybörjare. Vi har väl alla suttit med en Oscar och fyra guldfiskar i ett 40-liters, liksom...
    Jag menar inte att det är bra, men att det är begripligt, nog hör till, och är svårt att undvika.
    Nja, jag tror nog att det är ngt som alla kan göra även om man inte är nybörjare. Det finns ju trots allt många grupper av fisk som man inte är så insatt i även om man hållit på en tid.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #17
      bra tråd! Många som bara köper fisk för att de är snygga och sen om de skulle dö,växa,äta upp de andra fiskarna de skiter de oftast i, eftersom det är billigt

      Tycker att det är en skyldighet att kolla upp fiskarnas behov innan och skaffa sig en egen bild av det hela innan man rådfrågar en pengakåt handlare..
      När jag var ny var det tex en handlare som försökte övertala mig att ha 24 st malawi i ett 80cm 100L kar....

      Btw, om du får en volvo istället för en saab så är det väl bilhandlaren som blir lurad

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Riktiga impulsköp, dvs att man inte har en susning om vad man köper, är väl nåt som liksom hör till att vara nybörjare. Vi har väl alla suttit med en Oscar och fyra guldfiskar i ett 40-liters, liksom...
        Jag menar inte att det är bra, men att det är begripligt, nog hör till, och är svårt att undvika.
        Ha ha... Nu får du sluta att skriva vad jag sitter och tänker..

        Jag håller alltså med ovanstående. Om man är helt nybörjare och går in i en djuraffär av nyfikenhet. Ser en rund, vacker lite skål och frågar personalen vad man skulle kunna ha i en sådan fin skål. Personalen pekar ut en vacker slöjdstjärt och ger en lite flingfoder.
        För den som saknar all kunskap så måste det vara jämförbart med att köpa en vacker blomma. Så lätt så. Vackert och lättskött.
        Man ser små baljor överallt, i filmer och på mottagningar. Varför skulle inte en totalt ovetandes nybörjare kunna bli lurad av personalen i en djuraffär?
        När man inte kan något är man ju helt tillitsfull och lyssnar på andra.

        Been there, done that... Min första fisk tiggde jag till mig av en granne.. En guppyhona som jag stoppade i en syltburk. Grannflickan tiggde till sig en guppyhane och sedan stoppade vi såklart ner honom till min hona... Oj oj.. så det blev... Min pappa köpte ett akvarium..
        Senast redigerad av Katharina; 29 October 2008, 08:38.
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #19
          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
          Jag och Gabbi impulsköpte ett par Zebrafinkar en gång.. det höll inte länge och vi gav bort dem till Wilhelm i Linköping som idag fått en del ungar på dem. Jättekul första veckan men inte direkt genomtänkt.
          Och nu ligger de och ruvar igen!

          Det är väl nybörjarna och lördagsköparna som spontan köper eller köper några fiskar bara för att ungarna tjatar.

          Men jag spontan eller impuls köper jag med, men bara sådana fiskar jag känner till (i varje fall till 75%)
          Men det är ju det affärerna lever på?
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • Långås
            • December 2005
            • 1368

            #20
            Dessutom så missar man ju det roliga planeringsstadiet när man impulsköper. Att sitta klura och läsa för att komma på det optimala kombinationen är ju jättekul. Detta missar man ju om man bara åker och köper vad som råkar finnas inne. Men alla kanske inte tänker så??
            Mvh Peter

            Kommentar

            • Coplins
              • October 2008
              • 73

              #21
              Ursprungligen postat av malu
              Det kan ju spela in att man måste ha ett akvarium för att kunna impulsköpa fiskar. Om man har akvrium har man ju i alla fall ett hum om hur det fungerar och kanske tror sig kunna mer än vad man gör. Tror inte att någon impulsköper hela akvarium.
              *skrattar* Jag kan informera dig om att du har fel! I min familj har akvarieinköp varit på impuls! Förutom när vi bytt upp oss i storlek.



              Jag köper definitivt fiskar på impuls. Oftast brukar det bli av arter jag redan har.

              Och beträffande inte veta vad man köper för fisk... Jag har flera gånger gått till zooaffärer enbart för att köpa en viss "typ" av fisk. I stil med - jag behöver något som käkar alger, något som rotar runt i sanden eller nån fisk som håller sig vid ytan, vad har ni?
              Funkar det så funkar det.

              De flesta akvarier jag haft genom tiderna har varit vildfångade (dess innehåll alltså) och inte inköpta. Och då kan jag säga att man inte har en susning om vad man får! Lite bottenslam, lite av den multnande lövmylla som ligger över, lite växter och vadhelst man får upp i håven. När filtrer snabbhjälpt vattnet att klarna får man överraskning på överraskning!
              Hur sköter man sånt? Så gott man kan. Överlever de? (fisk/insekter/växter) Japp!

              Likaså har det enda impulsköp jag gjort i fiskväg som varit riktigt übermisslyckat - kuliålar! Hopplösa men jättefina. Eller långt från hopplösa, de hoppar ju ur karet hur noga man än försöker täcka. Utbrytarkungar allihop!

              Jag kanske har haft tur med fiskarter som gått ihop när jag impulsköpt. Men man tittar ju oxå i salukaret. Vilka fiskar går de med i affären, vad säger deras fysiska uppbyggnad om dem osv. Och ja - jag frågar personalen. Kan inte personalen svara på mina frågor låter jag för det mesta bli att köpa eftersom de frågor jag har är ganska basic.
              Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
              240 l

              Kommentar

              • Coplins
                • October 2008
                • 73

                #22
                Ursprungligen postat av Långås
                Dessutom så missar man ju det roliga planeringsstadiet när man impulsköper. Att sitta klura och läsa för att komma på det optimala kombinationen är ju jättekul. Detta missar man ju om man bara åker och köper vad som råkar finnas inne. Men alla kanske inte tänker så??
                Både ock. Ibland går man in i en affär och ser drömfisken! Mamma mia vad fin och intressant! Men man köper inte. Man går hem, tänker efter, läser på, kollar om den går ihop med ens egna, om man kan ha den... så går man tillbaka nån dag senare när man fått grönt ljus på allt och så är alla av den arten sålda redan. Innan jag blev medlem här på forumet skulle det inte ens fallit mig in att man kunde be en affär ta in fler, vilket jag skulle gjort idag om jag hittade drömfisken. Och då menar jag "fisken" som art - inte individ. Som guppyfrälst är det ju nästan ett måste att impulsköpa när man ser den "perfekta" hanen. Väntar man en timme eller två kan den vara såld redan. Men då är det ju frågan om individköp - inte art.
                Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
                240 l

                Kommentar

                Arbetssätt...