TUR eller? Bra vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    TUR eller? Bra vatten?

    Dom hade i många år ett akvarium på farans jobb. ca 100-150L

    Några gånger om året när det var så grönt att man inte såg fiskarna bytte dom allt vatten, tog ut all sand och spolat den, totalrengjorde det minimala jättegamla ytterfiltret, tvättade karet med högtryckstvätt.

    Efter bytet har dom bara fyllt karet med kallt vatten från kranen
    (varmt vatten = bakterier o skit släpper från ledningarna sa dom)

    sen i med fiskarna.
    Och väldigt sällan är det fiskar som har dött. (bortsett från när dom fastnade i utsuget)

    Det har aldrig existerat en växt i akvariet och det stod i solljus halva dagen.


    Verkade ju funka bra det också, men det låter rätt otroligt? =)
    Lyssna inte på mig
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    frågan är ju hur bra fiskarna verkligen mådde...?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Algerna stod för reningen av vattnet, så det kan säkert ha varit en bra miljö för fisken. Fisken bryr sig ju inte om alger, det ser bara illa ut för akvaristen.
      Just efter rengöringen var det säkert förhöjda halter av ammonium och nitrit, men har man tåliga fiskar och/eller matar sparsamt så klarar de det.

      Det finns kort sagt väldigt breda marginaler på hur akvarier kan skötas.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • it_mutt
        • November 2006
        • 88

        #4
        Kan säga att det där är nog betydligt vanligare än man tror. Vet SJÄLV folk som har haft akvarium och drivit dom på "liknande" vis. Mer kanske kört "nu ser akvariet RIKTIGT rkitit ut så då städar vi". Och ptja, vad jag vet så har fiskarna iaf levt på osv. Sen är det ju svårt att veta hur fisken EGENTLIGEN mår kanske, men ja, jag tror i vart fall att det är betydligt mycket vanligare än man tror.

        Kommentar

        • Triggerhappy
          • April 2007
          • 377

          #5
          okej, dom har gjort sig av med grejerna nu i vilket fall..

          men det känns som att man inte behöver vara så orolig med tanke på att deras fiskar överlevde, själv gör man ju vattenbyte en gång i veckan osv
          Lyssna inte på mig

          Kommentar

          • it_mutt
            • November 2006
            • 88

            #6
            Ja jag gör också allt "enligt boken" om man nu säger så. Men ja, som sagt, jag tror det är många som bara tänker "jag ska ha ett akvarium" o sen kör dom på det. Talar dom inte heller om för handlaren att dom inte haft akvarium innan osv, så upplyser säkerligen inte heller handlaren om vad som bör göras.

            Det räcker väl iofs att tänka på att det finns folk som utan problem trycker ner 5-6 guldfiskar i ett 50L-kar.

            Men vet man inte bättre, så vet man inte...tyvärr

            Kommentar

            • Bordusius
              • October 2008
              • 108

              #7
              Om fiskarna börjar föda inom några timmar av att blivit introducerade till 99% helt nytt vatten så borde det ju vara (om något) ett tecken på att dom trivs
              I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                eller att de vill föra sina gener vidare innan de kollavippar!
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Eller ännu troligare att de leker under regnperioden, och att de tolkar ett stort vattenbyte som att regnperioden börjat...
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Bordusius
                    • October 2008
                    • 108

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Eller ännu troligare att de leker under regnperioden, och att de tolkar ett stort vattenbyte som att regnperioden börjat...
                    Nu ska vi inte vara glädjedödare genom att komma med den möjligt korrekta förklaringen va Jag gillade kollavipp id`n....men bara för att dom inte gjort det
                    I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                    Kommentar

                    • Triggerhappy
                      • April 2007
                      • 377

                      #11
                      Ursprungligen postat av it_mutt
                      Ja jag gör också allt "enligt boken" om man nu säger så. Men ja, som sagt, jag tror det är många som bara tänker "jag ska ha ett akvarium" o sen kör dom på det. Talar dom inte heller om för handlaren att dom inte haft akvarium innan osv, så upplyser säkerligen inte heller handlaren om vad som bör göras.

                      Det räcker väl iofs att tänka på att det finns folk som utan problem trycker ner 5-6 guldfiskar i ett 50L-kar.

                      Men vet man inte bättre, så vet man inte...tyvärr

                      för att inte tala om alla idioter som jobbar i zoo som inte vet vilket som är fram och bak på en fisk... det är väl på ett av tio zoo dom kan svara vettigt på en fråga. annars får man höra grejer som att bajs i gruset ger bra näring till växterna osv, det fick jag förklarat för mig i uddevalla >_<
                      Lyssna inte på mig

                      Kommentar

                      Arbetssätt...