Ägg på glaset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hundhår
    • August 2008
    • 55

    Ägg på glaset

    Har en del sniglar i lillakvariet (105 L) som jag plockar bort minst 20 varje dag av. Nu såg jag att det var en del ägg på glaset bakom pumpen - är det snigelägg eller är det nån fisk som på nåt sätt trixat dit dom?

    Ville höra vad ni tror det är innan jag tar bort det ifall det skulle vara fiskägg...

    Dom är genomskinliga och ca 1 mm stora i diameter.

    De fiskar jag har är platys och guppys - så dom går ju bort...
    Kardinaltetror och pansarmalar...

    Förmodar att det är sniglarna som ligger bakom, men men...

    Better safe then sorry
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kan vara pansarmalarna som varit i farten, men utan bild är det svårt att säga säkert. Pansarmalarnas ägg är lite mer åt det gula hållet än genomskinliga, men storleken stämmer ganska hyffsat.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hundhår
      • August 2008
      • 55

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Kan vara pansarmalarna som varit i farten, men utan bild är det svårt att säga säkert. Pansarmalarnas ägg är lite mer åt det gula hållet än genomskinliga, men storleken stämmer ganska hyffsat.
      Dessa är som om man skulle göra kulor av glas-silikon 1 mm runda... Såg också att det satt ett gäng ägg på ett annat ställe nyss å då såg det ut som några var kläckta - har ej sett dessa förut...

      Inte sett några yngel men däremot en massa minisniglar/snäckor - men äggen ser så stora ut för att vara från dom men naturen slutar ju aldrig att häpna Största snigeln jag plockat upp har varit ca 3-4 mm i diameter å helt platta...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ser du dessa ägg på fler ställen i karet, tex på rutor och i växterna så är det med all säkerhet dina Corydoras som har lekt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • hundhår
          • August 2008
          • 55

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Ser du dessa ägg på fler ställen i karet, tex på rutor och i växterna så är det med all säkerhet dina Corydoras som har lekt.

          Visade sig tyvärr vara snigel-ägg trots allt Nu myllrar det av dom i miniformat...

          Kommentar

          • Triggerhappy
            • April 2007
            • 377

            #6
            tänkte säga att jag känner igen det där, det brukar vara sniglar =)
            Lyssna inte på mig

            Kommentar

            • hundhår
              • August 2008
              • 55

              #7
              Ursprungligen postat av Triggerhappy
              tänkte säga att jag känner igen det där, det brukar vara sniglar =)
              Ska kolla upp om jag får tag i några praktbotior som, sen dom rensat nere i lillakvariet, får flytta till stora karet (540L)

              Kommentar

              • Exworks
                • September 2008
                • 55

                #8
                Köp Borneo Botia (Botia dario) istället. Lite ovanligare, lite roligare.

                Kommentar

                • ilajjn
                  • October 2008
                  • 1

                  #9
                  Jag har också några genomskinliga slemklumpar på glaset, över vattenytan. Mina är mellan 2 och 7 millimeter i diameter och har vita prickar i sig (flera prickar/klump).

                  Hoppades först att det skulle vara Zebrafiskarna som ville få bäbisar men börjar nu misstänka att det är de äckliga sniglarna som förökar sig. Vad tror ni? Vad ska jag göra?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    På den beskrivningen är det snäckägg.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Sansiken
                      • November 2007
                      • 47

                      #11
                      Jag har också sniglar i mitt akvarium men de du förklara är snigelägg. Jag har de lite överallt i mitt kar.
                      Kraaamaer från Sannis

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Runda fina romkorn som sitter ett och ett är pansarmalar:


                        Snäck-ägg ser ut så här: http://i2.photobucket.com/albums/y5/...s/DSC_0119.jpg dvs inneslutna i en slemkokong.

                        Denna typ av snäcka:

                        dvs Malajsisk sandsnäcka, lägger inte ägg alls, utan föder levande ungar.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • doppingen
                          • April 2008
                          • 1079

                          #13
                          jag har åxo idag upptäckt ägg lite överallt tom flera av de stora äppelsnäckorna är täckta av ägg ser kul ut. anar det är mina pansarmalar som lagt dom. blåcikliderna har ju lagt sina på samma ställe som de sen vaktar. kan man ta äggen (efter pansarmal) å flytta dom till ett annat kar utan "gottegrisar" så man kan hoppas på yngel? de skadas kanske men om man flyttar på snäckorna som har äggen på sig? ursäkta att jag lånade tråden tack å hej
                          MammaMia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...