Juvel ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrik_4044
    • September 2008
    • 65

    Juvel ciklid

    hejsan

    jag har ett par juveler ihop med andra ciklider ( paletter/Fjärilar) samt lite mollisar platys och sugare...
    dom kommer jättebra överrens med varandra inga "allvarliga" strider bara lite hot..
    både paletterna och juvelerna lägger rom och här kommer då min fråga och det är hur man kan få juvelerna att inte äta upp sina ägg dom gör det ca 3 dagar efter läggning..dom är inte stressade av sig utan ser lugna och harmoniska ut och vaktar bra mot andra fiskar .. vill så gärna ha yngel av dom

    Mvh Fredrik
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur stort är karet?
    Jag kan iaf gratulera dig att det funkar med dessa båda marodörer i samma kar, och att bägge paren leker till råga av allt utan att mörda vartandra.
    Efter ungefär 3 dagar brukar äggen kläckas och det kanske är då de får för sig att käka upp dem om de inte hittar någonstans som de får ro då de brukar flytta dem.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • fredrik_4044
      • September 2008
      • 65

      #3
      det ligger på ca 225l med en hel del gömställen
      juvelerna väljer att lägga öppet på stenar/rötter osv medans paletterna väljer att lägga gömt i skrevor på rötterna..

      ja det har som sagt fungerat perfekt inga av cikliderna har råkat illa ut medans någon enstaka sugare fått sig ett bett i svansen men ingen fara på taket.. paletterna är dom mest "aggresiva" som ger betten

      fördelningen i karet är 1par juveler, paletter 1par och 1 extra hane, 6 sugare , 4 mollys och 4 platys

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag skulle tippa på att de inte kommer till ro i karet och ser därför till att käka upp rommen/ynglen själva innan någon annan gör det. Det kan ta ett tag innan de fattar hur man försvarar sitt revir men när de väl gör det så kommer du säkert att se en del sprattel.
        Se till bara så inga av fiskarna far illa när det är så dags.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • fredrik_4044
          • September 2008
          • 65

          #5
          ja kanske är så men alla fiskar verkar va så lugna o inte alls så aggresiva som påstås förutom paletterna just nu när dom oxå har ägg.. dock så får ingen fisk komma i närheten av deras ägg varken juvelernas eller palletternas lite komiskt att dom väntar yngel samtidigt men bra oxå då dom håller sig vid sina egna "bon"..

          det är faktiskt juvelerna som "äger" akvariet alla flyttar sig för dom när dom simmar fram
          nejdå tyvärr kommer ju paletternas att bli yngel och dom vill jag inte ha mer av då dom e aggresivare som jag märkt.. så hoppas dom äts upp, grymt jag vet.. någon annan kanske vill ha dom eller har ngt annat förslag??

          /Fredrik

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Låt dem vara bara, det brukar lösa sig själv ganska bra, och skulle det bli yngel som överlever kan du kanske byta dessa mot något i akvarieaffären när de vuxit till sig lite.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • fredrik_4044
              • September 2008
              • 65

              #7
              ja det var en smart ide eller bara ge bort dom dit om dom nu tar emot.. vet inte hur tacksamma affärer brukar va å ta emot fiskar/djur från privatpersoner ? dom brukar ju ha egna uppfödare ...

              du ska iallafall ha tack för tipsen jag fått =)

              /Fredrik

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Är man bara lite tjenis med affären brukar det inte vara några större problem att lämna fisk, men sedan att få bra betalt är inte lätt utan du får ofta nöja dig med att byta mot något annat användbart istället.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • fredrik_4044
                  • September 2008
                  • 65

                  #9
                  ja men det e ju inte dumt det heller menar foder går ju alltid åt tex =)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...