Sniglar :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Sniglar :(

    Jag har inte lyckats bli av med mina äckliga bruna sniglar och dem förökar sig som bara tusan också..

    Jag har redan massa bottenlevande fiskar i akvariet så en botia skulle bara vara en till.

    Har redan:
    4x Sewellia lineolata
    5x Kuhlii
    6x Corydoras panda
    2x King tiger pleco

    Akvariet är på 300 liter.

    Nån som har något bra tips för att få bort sniglarna? Kom gärna med flera förslag om ni så kan.

  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Finns nåt speciellt de gillar som man kan lägga ner. Kan bara inte komma på vad det är ... Någon annan kan säkert komplettera mitt inlägg

    Iaf så är det bara att plocka upp detta med massa snäckor sittande på

    Själv har jag bara snäckinvasion i 45L och där är det bara att plocka vid varje vattenbyte, men det kan ju vara lite drygt i ett 300L
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Snäckinvasion beror på en enda sak, nämligen övermatning!!

      Dra ner på matningen så kommer snäckorna att försvinna av sig själv, dvs dö ut pga näringsbrist.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Om du kan flytta ut ev. snäckor som du har med flit, så kan du köpa några Anetome Helena och lägga i karet med de snäckor du inte vill ha kvar. Anetome Helena kommer äta upp dem. Har du ohyra i fler kar så flytta runt dina Anetome Helena i dessa så får de äta upp sig ordentligt

        Kommentar

        • Midde
          • August 2008
          • 250

          #5
          Jag tillhör ju dem som vill ha snäckor i akvariet, de är bra föda till min mysksköldpadda och bra rengörare. Om du vill bli av med dem, vet ej vilken art du har och vad de lever av men jag märkte att när en zucciniskiva låg och flöt i akvariet så drog den till sig massor med posthornssnäckor. Eller ett ännu bättre tips - skaffa en liten vattensköldpadda, mysksköldpadda så kommer du att få BRIST på snäckor
          Det är fult att inte ha akvarium

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Just det!! Zuccini var det nog ... Trä en bit på en sked och stoppa ner.. Bra mat för malar oxå och på morgonen plockar du upp biten med snäckor och allt
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Midde
              • August 2008
              • 250

              #7
              Mina snäckor verkar mest leva bland flytväxterna, vid ytan. Det var iaf massor med snäckor på den flytande zucciniskivan, men man kan ju ha zuccini både på botten och ytan om man har flytväxter
              Det är fult att inte ha akvarium

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av MimmiH
                Mina snäckor verkar mest leva bland flytväxterna, vid ytan. Det var iaf massor med snäckor på den flytande zucciniskivan, men man kan ju ha zuccini både på botten och ytan om man har flytväxter
                Lättare för malen att äta om den sjunker till botten

                Två flugor i en smäll
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Midde
                  • August 2008
                  • 250

                  #9
                  Men kommer det snäckor till zuccinin om malar är där och äter? Ja, ja, det är ju bara o testa.
                  Det är fult att inte ha akvarium

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    Tack för tipsen. Jag vet inte vad snäckorna heter som jag vill bli av med, men dem är bruna och de största är väl ca 5mm. Har dödat drygt 30 st och de är väl minst lika många kvar..

                    Ska testa med Zuccini, men kanske inhandlar ett stim Dvärgbotior sen också.

                    Nakdelen är väl den att jag hittade några stora snäckor i pumpen som hade förökat sig där, de har väl krypit in när dem var små och växt sig för stora för att komma ut hehe

                    Kommentar

                    Arbetssätt...