Personal i djuraffär....!!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Friiiida
    • August 2008
    • 7

    Personal i djuraffär....!!??

    Min man och jag köpte ett 54-liters akvarium i början av veckan. Vi kan egentligen ingenting om fiskar och akvarium, vi är båda helt gröna, men vi tycker att det är fint och vill lära oss.
    Så vi hade allt, förutom växter och fiskar, åkte till närmsta djuraffär och skulle börja med att köpa växter och grejer som man häller i vattnet.

    Väl framme så kollade vi runt lite, killen/ägaren skulle hjälpa till.
    Jag sa till min man, att jag läst på denna sidan att akvariet ska "stå" några dagar med vatten i, så vi skulle inte köpa fiskar den dagen.
    Killen sa att man visst kan det, sålde massa vätskor och guppys (5st). Sen frågade jag vilka sorter man kan ha ihop, och hur många, med tanke på att akvariet är litet.
    Han sa att vi kan ha vad vi vill, försökte övertala min man att köpa massa skalarer(?) och massa andra stora fiskar.

    Vi åkte som sagt hem med guppys den dan, de lever alla och en fick barn som blev uppätna.
    Men jag känner inte att jag litar på honom i affären, och jag som är grön vet ju inte vad som är sant och inte.
    Ska de inte vara kunniga, eller skiter de i hur fiskarna mår bara för att sälja sina grejer?

    Ska jag köpa fiskegrejer i den affären eller borde jag kolla i de andra längre bort?
  • Norpis
    • November 2004
    • 305

    #2
    Låter som om han bara vill tjäna pengar tycker jag.
    Kolla här på zoopet bland artbeskrivningarna så får man veta vilka krav olika fiskar vill ha för att må bra. Så du gjorde rätt i att fråga runt här.

    Vill du ha lite yngel som överlever måste du se till att du har många gömställen så inte dom vuxna fiskarna hittar dom.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns olika synpunkter på hur länge vattnet skall stå innan man släpper i de första fiskarna.
      Om kranvattnet på orten är hyfsat, samt att man använder lämpliga vattenpreparat så tycker jag att det är rätt Ok att tämligen omgående släppa i några tåliga fiskar.
      Det viktiga är inte när man släpper i de första fiskarna, utan det är att man har få fiskar i akvariet de första veckorna och att man matar sparsamt i början.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Tyvärr är det en oseriös butik ni hittat och du ska helt och hållet lita på dina instinkter och leta upp en ny butik. Man ska inte ha Scalarer eller andra stora fiskar i ett 54L och det borde han veta. Han utnyttjade att ni var nybörjare och sådana affärer borde man inte handla i. Sen är det ju upp till er hur ni vill göra .. Skönt iaf att ni inte var såå lättlurade. Köp inga fler fiskar nu på nån månad och mata mycket sparsamt så kommer nog allt bli bra
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Jag blev ju "Lurad" till att köpa all fisk jag ville ha till akvariumet efter en vecka igång (Ca 15 fiskar) för dom sa att man bara skulle vänta några veckor om man inte köpte bakteriekultur först.

          Som tur var så strök endast en guppy hane med, dom andra verkar klara sig fint, det svåra är ju att se om dom verkligen mår bra, men jag gör så gott jag kan för att reda upp balansen i karet, vattenvärdena är bra nu iaf. =)

          Köp ett vattentest så du kan kolla så det inte blir nitrit bara.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Tycker det är väl hårt att döma ut en hel butik som oseriös efter ett enda besök. Även i affärer som har gott rykte och rekommenderas av många här på forumet har jag träffat på personal som sett ut som totala frågetecken när jag ställt frågor, eller som haft helt andra åsikter än vad som skrivs här. Som Kjell redan påpekat finns det ofta flera sanningar. Dessutom kan man inte kräva att man ska kunna allt om alla djur bara för att man jobbar i zooaffär.

            Däremot ska man så klart kunna kräva att personalen frågar/hänvisar till sina kunnigare kollegor när de inte kan svara, eller bara säger ”tyvärr, jag vet inte”. Det ger ett mycket mer seriöst intryck i mina ögon än när de tvärsäkert uttalar sig utan att ha ordentlig koll. I de flesta butiker verkar det jobba en eller ett fåtal som är duktiga, och så ett antal medhjälpare med mindre kunskap, eller kanske stor kunskap om just sina favoritdjur och mindre om allt annat.

            Bra att ni läste på innan, Friiiida! Det bör man alltid göra, så slipper man förlita sig helt på försäljarna, och kan planera i lugn och ro vad man vill ha istället för att bestämma sig i butiken. Sedan går man dit och säger ”En sån ska jag ha!” och slipper tjafs och säljsnack. Användbart både vid köp av fiskar och vid besök på Siba och OnOff.

            Jag skulle nog ge affären en andra chans (där kanske finns flera anställda?), speciellt om den har andra fördelar som ett bra läge, men även kolla in den andra butiken! Det är alltid bra att ha flera ställen att gå till, så man kan jämföra priser och utbud. Har man tur är de bra på olika saker och kompletterar varandra.
            Lycka till med guppisarna!
            Senast redigerad av Salta Katten; 30 August 2008, 14:05.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ja, som sagt det enda oseriösa i affärens agerande var som jag kan se det - rekommendationen av skalarer.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Baf2
                • February 2008
                • 421

                #8
                Fattar inte hur dom får till scalare i 60l han i butiken allså?
                Dom gör väll en utbildning om akvariefiskar och alla andra djur innan dom börjar jobba eller?

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #9
                  Det är krav på att en person i varje butik ska ha gått utbildningen, om inte jag minns helt uppåt väggarna fel. Den utbildade killen i denna affären kanske hade semester...

                  Dessutom är väl utbildningen inte särskilt lång, jag kan tänka mig att det är svårt att hinna med att ta upp detaljer som hur stort akvarium div. olika arter behöver. Fast jag tror det finns folk här som har bättre koll än jag på vad som ingår i kurserna...
                  Senast redigerad av Salta Katten; 03 September 2008, 13:23.

                  Kommentar

                  • Midde
                    • August 2008
                    • 250

                    #10
                    Det är ju bra om den aktuella säljaren blir informerad om att man inte ska ha scalarer i så små akvarier enligt kunniga akvarister på zoopet.com, men jag vet - man orkar sällan gå tillbaks och ta den "fajten".
                    Det är fult att inte ha akvarium

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Salta Katten
                      Det är krav på att en person i varje butik ska ha gått utbildningen, om inte jag minns helt uppåt väggarna fel. Den utbildade killen i denna affären kanske hade semester...

                      Dessutom är väl utbildningen inte särskilt lång, jag kan tänka mig att det är svårt att hinna med att ta upp detaljer som hur stort akvarium div. olika arter behöver. Fast jag tror det finns folk här som har bätre koll än jag på vad som ingår i kurserna...
                      1 person i varje ha affär måste ha gått en utbildning. Denna utbildning är på 16 timmar.

                      Vad man kan kräva i affären är skriftlig info om de artspecifika kraven varje fisk har.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...