Flytta akvarium + fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CoH83
    • January 2008
    • 17

    Flytta akvarium + fiskar.

    Jag har tittat igenom och läst vad andra har frågat och vilka svar dom har fått ang. att flytta fiskar. Då jag själv skall göra detta väldigt snart så har jag en del fråger.


    Jag ska flytta up från Halmstad till Stockholm och jag har två akvarium som ska följa med. Jag kommer att ta dom i två olika omgångar ett 110l Malawi som åker här i veckan och ett 375l Tanganyika som åker om en-två månader.

    Jag kommer att köra upp grejerna själv med fiskar och allt. Så det hela blir ju transport + nystart av akvarium.

    Att flytta själva fiskarna känns inte så svårt. Har läst det Kjell skrev i Denna Tråd och råd från flera andra i andra trådar.

    Men hur gör man med resten då? Själva akvariet.

    I mitt 110l Malawikar så har jag ett botten filter. Vad ska jag tänka på?
    Ska jag försöka ta med så mycket vatten som möjligt? Eller blir det dåligt av 5-6 kanske 7 timmars stilla stående innan allt är på plats.

    Hur gör jag med gruset mitt som innehåller alla mina goda bakterier?
    Ska jag transpotera gruset täckt av vatten eller inte?
    Behöver jag tvätta gruset vid ankomst om jag har täckt det med vatten?
    (Om jag behöver tvätta gruset vid ankomst så tvättar jag det innan jag åker i stället och skippar vatten under transport + extra arbete vid ankomst).

    Anledningen till att jag väntar med mitt 375l akvarium är bland annat att mina princessor bestämde sig för att ungla av sig för några veckor sedan. Och då detta är deras första kull så är jag både lite sentimental över dom och vill inte störa för mycket.

    I 375l akvariumet så har jag ett golvfilter. Har läst att det kan bli lite konstiga kemikalier i dessa vid strömavbrott (stilla stående vatten) så hur gör jag vid transport?
    Ska jag tömma behållaren på vatten innan transport och sedan fylla på med vatten vid ankomst. Eller ska jag behålla vattnet i och skölja igenom (inte rengöra) det utan bara låte "friskt" vatten strömma igenom filtermaterialet innan jag stoppar ner det i akvariet?


    Använder forumet här lite som en kontroll lista så kommentera gärna ifall jag har tänkt fel eller ifall ni har något bättre förslag.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    om dom får plats inne i bilen, eller om du kan dra sladd till släpet, så finns det ganska enkla tillbehör till bilen som fixar allt.

    man kan köpe en adapter till cigguttaget, som genererar 240 volt.
    Sedan är det bara att plugga in pumpen + eventuell värmare,
    då har man löst både värmen och cirkulationen, vilket ger att alla goda bakterier
    kommer att överleva.

    tänk bara på att ju mer vatten du har i karet, desto långsammare bör du köra.
    inget kul med vatten som skvalpar upp ur karet i svängar och inbromsningar.


    BILTEMA:

    / BILTILLBEHÖR / BIL EL / LADDNINGSRELÄ /
    Växelriktare
    Omvandlar 12 V likström (DC) till 230 V växelström (AC), och gör det möjligt att använda apparater avsedda för 230 V med 12 V-batterier som strömkälla, t.ex. små TV-apparater, fläktar och lampor, eller för att ladda mobiltelefoner och bärbara datorer i bilen utan speciella laddare. För anslutning till cigarettändaruttag samt direkt till bilbatteri med klämmor. Kortslutningssäker, överbelastnings-, överhettnings- och polaritetsskyddad. Varnar för låg batterispänning. Modifierad sinusvåg. 300 W kontinuerlig effekt. Max. 480 W. Tomgångsström 0,5 A. Verkningsgrad 90 %. Inbyggd fläkt. Mått: 135 x 132 x 61 mm. Art nrPrisAntal 31-621
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • CoH83
      • January 2008
      • 17

      #3
      Jag förstår... fylla en 10 lites hink med vatten, trycka ner slangarna skaffa lämpligt lock och låta det vara på under färden upp. Smart.

      Där ímot så vågar jag inte köra med varken sand eller vatten i akvarierna upp. Känns som en dålig idée...

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Jag gjorde så här med mitt 60 liters (ja det är mindre, men principen är den samma).

        Tömde ut så att jag hade 8-9 cm vatten, prexis så mycket så att jag kunde
        lägga ner mitt innerfilter och värmare, bar ut det till bilen, pluggade in den lånade
        adaptern, och drog igång pump + värmare, körde iväg, i kanske 40-50 km som
        max där jag såg att rägen var rakt och inte alltför bubblig.

        vidare hade jag en dunk med gammalt vatten (30 liter) ståendes bredvid.

        väl framme efter 1 timmes körning, så var det bara att bära in karet, hälla i vattnet,
        och dra igång tekniken.

        gick jättebra.

        fiskarna uppfattade det nog som att det enbart var en större renovering + vattenbyte.

        inga förluster, men väl vinster, när vi reste upp pumpen så trillar det ut kanske
        15 tal räkor som jag trodde hade gått bort flera veckor innan.......
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        Arbetssätt...