Inavelsproblem...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wermland
    • September 2006
    • 112

    Inavelsproblem...

    ..är ju inget man vill ha.
    Så jag undrar följande:
    När vi knallar in i fiskaffären för att få tag på ett par eller en grupp fisk, är det då inte så att många, om inte alla i butikens burk är inköpta från samma uppfödarställe och således syskon!?
    Eller?
    Jag vill verkligen inte bidraga till att en stam av någon art försvagas genom att jag främjar inavel, och jag vill själv få starka, friska ungar.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Enligt diskussionerna som har gått här på zoopet så ska fisk vara mindre känslig för inavel än andra sorters djur. Jag vet inte riktigt om jag köper det och jag har varit inne på samma linje som du men om man bara ska ha fisken för eget bruk och inte börja föda upp och sälja så är ju inte problemet så stort. De yngel som är fel på överlever ju oftast inte och så länge man inte börjar få en massa missbildad fisk så är det ju ganska lugnt.
    Ska man däremot börja sälja yngel till andra så kan man ju anstränga sig lite då och se till att man har färskt blod i sina yngel...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Inavel, ämnet tillhör verkligen eliten av missförstådda ämnen.

      Om vi ska börja med grad av inavel hos butiksdjur, det går inte att säga säkert, en del fiskar är vildfångade, andra är odlade på stora odlingsanstalter, och båda dessa kategorier har normalt sett väldigt låg inavelsgrad. En liten liten del av alla fiskar kommer från hobbyodlare som bara har ett par, men visst förekommer det fisk med hög grad av inavel, framförallt hos arter som odlas mer på hobbynivå än vad som produceras hos stora odlare eller vildfångas, sebraciklider är ett exempel på art som ofta inavlas syskon till syskon i många generationer. Killis är ett annat exempel där det är vanligt att man odlar stammar "rent" i generation efter generation.

      Många glömmer att skilja på inavel och inavelsproblem, inavel är inte alltid bara dåligt. Inom alla(?) fiskarter finns det genetiska brister, dessutom uppstår nya genetiska brister genom mutation ibland. I en stor effektiv population* späds dessa deffekter ut, medans de i en liten effektiv population kan koncentreras.

      Det är möjligt att avla bort inavelsproblem, och få fram en stam som är inavelsproblemfri, ända tills det uppstår en ny problem-mutation som koncentraras, vilket inte är direkt vanligt.

      Det finns många akvariefiskstammar som inavlats hårt i många tiotals till hundratals generationer som är fria från inavelsproblem, att para in nytt blod i en sån stam för att undvika inavelsproblem vore som att vädra ett varmt hus mitt i vintern för att det inte ska bli kallt i huset.

      När man ska välja individer för fiskuppfödning eller avel ska man först och främst välja friska fräscha fiskar med de egenskaper man vill ha, eventuell inavelsgrad är av underordnad betydelse.

      * http://en.wikipedia.org/wiki/Effective_population

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av kareander
        ..är ju inget man vill ha.
        Så jag undrar följande:
        När vi knallar in i fiskaffären för att få tag på ett par eller en grupp fisk, är det då inte så att många, om inte alla i butikens burk är inköpta från samma uppfödarställe och således syskon!?
        Eller?
        Jag vill verkligen inte bidraga till att en stam av någon art försvagas genom att jag främjar inavel, och jag vill själv få starka, friska ungar.
        Vill du börja med t.ex guppy av garanterat olika ursprung så skall du satsa på att försöka få tag i honor av en sort och hanar av en annan, men då kommer ynglen bli MYCKET variabla framöver, och inavel inom akvariefiskuppfödning är ju som sagt inte något stort problem, snarare då en förutsättning i många fall för lyckad avel. Skall du bara ha dina fiskar för nöjes skull kan du helt bortse från den aspekten, köp de fiskar du gillar bara, och komplettera lite då och då med nya individer framöver om du blir "ororlig" i alla fall. Som enskild privatperson kan du knappast själv "förstöra" en art, det skall nog till mer än så för att det skall ske, man får inte överskatta sin påverkan här i livet.....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Wermland
          • September 2006
          • 112

          #5
          Självfallet..

          ..överskattar jag inte min roll (trots att jag är värmlänning..), men det är en fråga om inställning.
          Inställningen ska främja en friskare hobby, helt enkelt.
          Dessutom är jag stensnè på all ful, inavlad skitfisk en del butiker har i sina kar och försöker få pengar för.
          Fast tack i alla fall för intressanta svar!
          K

          Kommentar

          Arbetssätt...