Inget blev som jag tänkt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    Inget blev som jag tänkt...

    Åkte för att köpa ett begagnat 540 liters kar för ca tre och en halv vecka sedan.
    Skulle ta det lugnt med detta kar,beställa och montera btn slim line,skaffa mera rötter och stenar till inredningen samt bestämma vilka övriga arter jag skulle ha ihop med mina påfåglar.
    Skulle även rusta rummet som akvariet skulle stå i plus bygga en ny ramp för 4 rör innan akvariet startades.
    Men inget blev som jag tänkt,när jag kom för att titta på karet så påtalade säljaren att det medföljde 4 stora blå diskusar,tre stora scalarer och en jättehink med växter.
    Såg redan då hur min dröm om 325 liters med papegojorna och 540 liters med påfåglar,choklader och sajica krossas
    Köpte karet med fisk och allt,på hemvägen försökte jag klura ut hur jag skulle bli av med diskusarna och scalarerna fort som bara den.
    Kommer hem sent på eftermiddagen med fisk och karet,går ner till mitt datarum för att kolla på zoopet eller blocket om någon här i kring vill köpa diskusar eller scalarer.
    Bara för att konstatera att datorn är död,visade sig senare när min yngste son plockade isär den att moderkortet och cpu:n hade brunnit(åska).¨
    Frun och dottern vart i eld och lågor över diskusarna och scalarerna,kommer aldrig på frågan att sälja dom blev svaret jag fick.
    Fick lägga i dom i 325 liters,men det blev trångt med 4 diskusar,3 scalarer,4 påfåglar,5 papegojor,4 siamesiska algätare,2 pleco och 1 chokladmal.
    Började renovera väggen där karet skulle stå,startade på fredag morgon när jag kom hem från jobbet.
    Sent fredag kväll var väggen och elen klar,samt karet på plats med tvättat grus och till hälften vattenfyllt.
    Lördag förmiddag fylldes resten av vattnet,rötter och stenar,samt att gojorna,påfåglarna och 2 siameser fick flytta in i 540 liters.
    Efter 2 veckor stannar ytterfiltret som var med till karet,brunnen motor sa en elektriker som kollade på den.
    Tur att jag har både ett eheim och fluval innerfilter så dom fick agera reserv tills mitt nya ytterfilter levererades.
    Så kan det gå när man har stora planer och gapar över mycket...
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Snacka om maximal otur

    Eller man ska ju tänka positivt så... Tur att inte karet har spruckit iaf
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Tur att inte karet har spruckit iaf
      Ssschhh. Ge inte akvariet några dumma ideér nu som det har börjat med köpet deras. Vi försöker tänka på vad vi säger i bilen. Paranoida? Vi? Nejdå.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Men du köpte ju ett kar du verkligen ville ha och växter brukar inte folk var kräsna med att ta emot lägg bar in en skänkes mot fraktkostnad annons här på zoopet så lär du bli av med de växter du inte vill ha =)
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

          #5
          Går det inte att "byta in" fiskar på fiskaffärer ? Det vore ju extremt bra om man får med fiskar man inte vill ha vid köp av akvarium. Kanske man kan få ett bra pris för dom och "ta" fiskar för den summan. Eller är det kanske bara så att man ger bort fiskarna kanske ?

          Du hade iaf maximal otur nu! Får försöka se det ljusa i det hela :]
          54L ---------
          222L

          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

          Kommentar

          • Galne-Gurra
            • April 2008
            • 1080

            #6
            Min vanliga tur,så brann modem/router förra veckan,troligtvis skadat när gamla datorn fick tuppjuck av åskan före semestern.
            http://web.telia.com/~u22310064/index.html

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              Ja, det verkar vara vanligt att man annonserar ut ett akvarie för att sedan ha "glömt" att det ingår fiskar... Jag fick själv med 80 fiskar (det är mer men jag pallar inte räkna) av 6 olika arter i ett 100 L kar som jag skulle ha slöjisar i...
              Köpte ett större ändå då jag insåg vad litet 100 L var.
              Men det hela har löst sig litet! Tack vare zoopet så ska jag och en annan brutta byta fiskar imorgon, jag får lite slöjisar och ev. någon snigel och 2 malar, och hon får alla platy och kopparbarber och blackmolly. Och jag är överlycklig!

              Men byta in fiskarna bör du kunna göra, om inte på zoo så kolla runt här.

              Kommentar

              Arbetssätt...