Små vita "maskar" i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cathrin
    • July 2002
    • 387

    Små vita "maskar" i vattnet?

    Hej! Jag vet inte om detta hör hemma bland sjukdomar, men...Är det nån som vet vad de vita små maskarna är som simmar runt i vattnet? Jag har för mej att jag läst om såna här på zoopet men kan inte hitta igen det. Min kompis har en kupa med några guppys i och när hon idag plockade ur fiskar och diverse annat innehåll för att lägga i sand upptäcktes dessa små kryp i vattnet. De har antagligen hållit sej undan från fiskarna och kommit fram när de trodde att det var säkert. Jag har för mej att de inte är farliga för fiskarna. Stämmer det? Och hur blir man av med dem? Man bör ju inte byta allt vatten på en gång...

    Tacksam för snabbt svar

    Vänligen

    *~~~CL~~~*
    *~~~CL~~~*
  • masse_86
    • January 2003
    • 301

    #2
    De är nematoder, en benämning på diverse små rundmaskar. De lever i gruset och bryter ner matrester och "skit"(det är vad de gör i naturen i alla fall). Vissa arter kan vara parasiter men då hade du nog märkt det.

    Vet inte riktigt hur man blir av med de men kan gissa att om man är flitigt med att suga rent gruset så borde de försvinna men kommer förmodligen tillbaka.

    De kan gott vara kvar där. De bryter ju ner en massa och de fungerar som levande föda.

    Det mesta går att fixa själv!!!
    //Masse
    Det mesta går att fixa själv!!!
    //Masse

    Kommentar

    • Cathrin
      • July 2002
      • 387

      #3
      Tack! Jag ska ringa henne senare och säja åt henne att slamma gruset när hon gör vattnebyten. Fast det är ju ett grannlaga arbete med en kupa som rymmer kanske 15 liter

      *~~~CL~~~*
      *~~~CL~~~*

      Kommentar

      • tesoj
        • March 2003
        • 14

        #4
        Min lillasyster hade samma problem och enl akvariehandlaren som hon pratade med berodde detta på att hon matade för mycket så att larverna fick för mycket näring. Alla har sådana larver i sina akvarium, men de blir som sagt var för många när de får för mycket näring.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99952

        Kommentar

        • Cathrin
          • July 2002
          • 387

          #5
          OK! Då behöver vi inte vara oroliga då...Tack för svaren!

          *~~~CL~~~*
          *~~~CL~~~*

          Kommentar

          Arbetssätt...