Nematoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Nematoder?

    Har sökt lite här på forumet och försökt komma på vad det är som glider runt på glaset i mitt 54L räkkar. Det är som smala små maskar, tunnare än hårstrån och ca. 4-8mm långa. Det kan ju inte vara hydror så vad är det? Kan de vara nematoder, men de kryper inte ner i sanden då man tänder utan fortsätter att vara aktiva på rutan.



    Sen har jag också en annan typ av mask, den kan dra ihop sig och bli kort och tjock, eller dra ut sig och bli lång och smal.



    Jag har aldrig sett dessa tidigare, och jag misstänker att det är för att jag rörde lite i sanden igår då jag gjorde delvattenbyte och slamsög botten.
    Är de farliga för räkorna så att jag måste försöka få bort dem eller kan de vara kvar?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    #2
    Ingen som vet?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Nr 2 skulle väl kunna vara en planarie iaf.
      Nr 1 verkar ha utskott åt sidorna på bilden - stämmer det?
      I så fall inte någon nematod.
      Vänta och se så kanske det kommer åsikter från någon riktig biolog...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #4
        Japp, någon form av utskott har den på sidorna. Äckliga små rackare, men de gör kanske nytta de med. Nästan svårt att förstå att något så litet kan leva, de är ju tunnare än det tunnaste hårstrået och millimeter långa. Hoppas bara att de inte går på räkorna eller gör skada.
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Spartak
          • February 2007
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av Fridas
          Har sökt lite här på forumet och försökt komma på vad det är som glider runt på glaset i mitt 54L räkkar. Det är som smala små maskar, tunnare än hårstrån och ca. 4-8mm långa. Det kan ju inte vara hydror så vad är det? Kan de vara nematoder, men de kryper inte ner i sanden då man tänder utan fortsätter att vara aktiva på rutan.



          Sen har jag också en annan typ av mask, den kan dra ihop sig och bli kort och tjock, eller dra ut sig och bli lång och smal.



          Jag har aldrig sett dessa tidigare, och jag misstänker att det är för att jag rörde lite i sanden igår då jag gjorde delvattenbyte och slamsög botten.
          Är de farliga för räkorna så att jag måste försöka få bort dem eller kan de vara kvar?

          jag har fått exakt samma "mask" som på bild nr.1 i mitt Diskus kar ... jag är också ganska nyfiken på vad det är ..

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            De "maskarna" på bild ett, försök gärna att berskiva dom lite närmare. Har de borst på sidorna? Hur rör de sig? Är de frisimmande någon gång? Hur beter dom sig? Jag sitter och lurar på om det kan vara någon liten igel, eller någon sorts insektslarv.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              De glider runt på rutorna, när de lossnar därifrån (testade att lossa en från rutan) så kastar/snurrar de med kroppen i vattnet som om de krampar och vill få tag i något att hålla sig i. De verkar inte vilja flyta omkring.

              Tyvärr ser jag inte så mycket mer av dem än det som syns på bilden, de är väldigt tunna, som ett tunt tunt hårstrå eller dammkorn och vissa ser aningen luddiga ut.

              Men vissa är helt utan ludd/päls/utskott:

              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                En chansning: Knottlarver? - http://www.vattenriket.kristianstad..../knottlarv.htm
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Fridas
                  • September 2007
                  • 629

                  #9
                  Nja, de sitter inte så på rutan, utan har hela kroppen mot glaset, som en mask.

                  Något possitivt i detta är att jag hittade ett ensamt mollyyngel i 375L karet i helgen. Jag koppade in det i detta 54L för att det skulle ha lite större chanser att överleva, och idag ser jag att han åker och käkar på dessa. Så snart kanske det inte är så många kvar av dessa små kryp, plus att ynglet har levande smått att äta

                  Tycker att jag har varit sparsam med matningen i detta kar men kanske har det blivit för mycket ändå och så har dessa liv fått chansen att föröka sig. Ska vara väldigt noga med slamsugningen ett tag framöver och byta lite mer vatten vid varje delvattenbyte.

                  Önskar bara att jag visste vad det var. Tror att vissa av dem är nematoder, och vissa av dem något annat mystiskt...
                  ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    En del av bilderna har fått mej att tänka skisser som fanns i Fil Dr Ragnar Olssons akvariebok från början av 1960-talet (det ni...) - Akvariet i hemmet. Borstmaskar skulle det i så fall vara.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    Arbetssätt...