Hur gör jag under semestern?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Hur gör jag under semestern?

    Hej!

    Är ute i god tid. Nästa jul åker jag till Thailand i ca 3 veckor. Hur matar jag fiskarna på bästa sätt då o hur ofta behövs? Foderautomat? Vill ju gärna ha akvariet tänt som vanligt (ca 8 timmar) varje dag. Fungerar en timer bra då?
    Om rummet akvariet står i har ca 15 grader, fixar doppvärmaren att akvariet har ca 25 grader ändå?

    Fiskar i akvariet (110L):

    Guppy
    Molly
    Ancistrus
    Regnbågshaj
    Neontetror

    Mvh Charlotte
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    De flesta har en timer alltid, så självklart funkar det bra. Om jag vore du skulle jag alltid ha timer så fiskarna får exakt samma släcktid varje dag. Åtta timmar låter lite tycker jag, om du har växter menar jag. 10 timmars belysningstid är lagom.

    Det bästa sättet att se vilken temperatur doppvärmaren klarar att skapa, är ju att ha den på och också ha en termometer i akvariet. Ibland måste till exempel doppvärmaren stå på 27 grader, för att skapa 25 grader.... Man kan alltså inte lita på själva gradskalan som finns på doppvärmaren. Du kan ju redan nu ha en bra akvarietermometer i akvariet och se hur just din doppvärmare funkar. Du kan ju också sänka värmen i rummet på prov

    Vad gäller matningen så tycker jag det bästa är om någon kan komma och mata 2 gånger, och då från förportionerade högar/påsar som du har lagt fram. (Göm matburken! Alla ovana matar för mycket...).

    Då går det ju en vecka mellan varje matning, men fiskarna kommer klara det bra. Det är bara bra att minska lite på matningen när du åker bort, eftersom du då inte gör regelbundna delvattenbyten (vilket jag antar att du gör nu). Men du kan ju förbereda fiskarna genom att trappa ner på matningen veckorna innan du åker, så att du först matar varannan dag i några dagar, sedan var tredje dag i några veckor, osv osv.

    Men vissa skulle kanske säga att det vore bra med en foderautomat, jag säger bara hur jag skulle ha gjort
    / Ebba

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Men står inte akvariet i rummet med 15grader redan? Isf förmodar jag att du redan har doppvärmare och lagom temp nu?
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Tack så mkt toccata, dina råd verkar bra! Får försöka få någon granne till o mata dem några dagar i veckan. Dom ska väl ändå ta hand om katterna o kaninen så

        Nej, akvariet står i mitt rum som har ca 22 grader, men temperaturen lär ju falla i och med att vi har egen panna vi eldar i o det bir väl inte lika mkt eldning när vi är borta. Men jag får experimentera o trixa lite så jag vet att doppvärmaren funkar.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Ahapp det förklarar saken
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Jag skulle köpa en doppvärmare till och sätta i andra ändan av karet. Sen instruera fiskmataren att fylla på avdunstat vatten och ta av täcklocken så det dunstar lite mera. Då får firrarna lite fräscht vatten också. För ovana fiskvakter är det ju svårare att ta ut vatten också än att bara fylla på...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Det ordnar sig nog om någon kan komma och mata lite som sagt. Men de behöver absolut inte mata varannan dag, utan mer sällan, tycker jag. Och lägg fram portioner... Allt för många har sett en algmatta och döda fiskar när de kommer hem för att släktingen har vräkt i fiskmat.
              / Ebba

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Jag skulle köpa en doppvärmare till och sätta i andra ändan av karet. Sen instruera fiskmataren att fylla på avdunstat vatten och ta av täcklocken så det dunstar lite mera. Då får firrarna lite fräscht vatten också. För ovana fiskvakter är det ju svårare att ta ut vatten också än att bara fylla på...
                Ja 2 doppvärmare är att rekommendera. Däremot fyller det andra rådet ingen funktion eftersom det är rent vatten som dunstar, så det blir bara rent vatten som ersätts av rent vatten. Det funkar dock bra utan vattenbyte i 3 veckor - speciellt om det matas mindre än normalt.

                Fiskarna klarar sig utan mat i 3 veckor, men visst en foderautomat är OK. Du måste dock ha testat den noggrant innan du åker så att den inte matar för mycket. Ställ också in den som så att den ger betydligt mindre med mat än vad som är normal matning i akvariet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Tack så jättemkt för alla svar! Kommer hjälpa mig! En timer ska jag köpa, helt klart. O kolla så att den funkar ett bra tag innan. Antingen blir det en foderautomat som jag testar långt innan, eller så får någon ställa upp o mata någon gång i veckan. Det känns som om det viktigaste är temperaturen, maten o ljustet/mörkret. Det kommer nog ordna sig!

                  Mvh Charlotte

                  Kommentar

                  • Vandal
                    • January 2006
                    • 1655

                    #10
                    om man ska be vänner eller grannar att mata så är portionering det viktigaste som sagts, jag brukar köpa fodertabletter om nån ska mata åt mig och sen skriva en lapp på varje akvarium hur många tabletter som ska i varje akvarium...

                    eftersom du har gott om tid på dej kan du ju träna upp någon, det brukar leda till en akvarist till så man slipper känna sej ensam...
                    over and out /Petter
                    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      upp till 2v funderar jag inte ens på att få hjälp med matning, ev minskar jag ljuset men det har att göra med att jag normalt kör PMDD och CO2 via mäsk.
                      3v har inte heller varit något problem.
                      4v, ja då försöker jag iaf få hjälp med matning någon gång eller två.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...